Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #1 Skrevet 27. mai 2011 Tenkte at det å ta med hundene til sverige i sommer var en lett sak... men ryktene sier at det har dukket opp nye regler for dette. Noen som vet??
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #3 Skrevet 27. mai 2011 Du må ha gitt hunden din markekur en viss tid før avreise og ha med en selverklæring på at dette er gjort. Les mer her: http://www.mattilsynet.no/import_eksport/innf_rselsvilk_r_for_hund_og_katt_16370
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #4 Skrevet 27. mai 2011 Sorry, der sto det jo ikke noe om dette. Skal lete, vet jeg har en link et sted til denne egenerklæringen osv.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #5 Skrevet 27. mai 2011 http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/aktuelt/nyheter/2011/mars-11/krav-om-parasittbehandling-alle-hunder-o.html?id=635397# her er noe bedre.. Regelen kom i mars.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #6 Skrevet 27. mai 2011 hm... men de må ikke ha pass, id-merking og rabiesvaksiner??
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #7 Skrevet 27. mai 2011 ser ut som de bare trenger en "ormekur" før hjemreisen fra sverige. Stemmer det? Men hvor får man tak i egenerklæringsskjema på at det er gjort? Finnes det et eget for det?? Må man ha med vaksinasjonskort når man reiser over??
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #8 Skrevet 27. mai 2011 Det er veldig enkelt. Du drar på apoteket og sier du skal til Sverige med hund, der får du en markkur som du gir hunden din før du reiser hjem igjen. Reiser du regelmessig til Sverige kan du gi hunden din en tablett hver 28 dag ( mener det var hver 28 dag ihvertfall:) ) Egenerklæringsskjema får du også på apoteket og det fyller du også ut selv. Du må også ha med deg vaksinasjonskortet når man reiser til Sverige. Som sagt veldig enkelt. Man kan også kjøpe kuren i sverige, det er også billigere der:)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #9 Skrevet 27. mai 2011 Vaksinasjonskort kreves ikke, det er ingenting i innreisereglene som tilsier at de skal være vaksinerte,
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #10 Skrevet 27. mai 2011 Nei vet, men vi ble stoppet en gang og da sa de at det kunne være lurt å ta det med:)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #11 Skrevet 27. mai 2011 litt forskjellig svar her ser jeg, ang. vaksinasjonskort... Og jeg har hørt at ormekuren er reseptbelagt her i norge?
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #12 Skrevet 27. mai 2011 Som sagt så trenger manikke å ha med det, men vi ble anbefalt det:) Før var kuren reseptbelagt , men det opphørte rett etter regelen
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #13 Skrevet 27. mai 2011 aha... og dette er reglene etter mars 2011.? Kan jeg gå på hvilket som helst apotek å få egenerklæring og ormekur??
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #14 Skrevet 27. mai 2011 I tillegg har jeg fått høre at det er lurt å ha med papirer på hunden (registreringspapirer) slik at du kan vise at det er din hund. Tror ikke det er et krav (?), men at det var en fordel tilfelle noen skulle lure på om du importerte/stjal hund eks vis. Eller noe sånt.. Håper du skjønner hva jeg mener - litt kjapp her før jeg skal ut med egen bissevov!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #15 Skrevet 27. mai 2011 - Ormekur får du kun på resept (via veterinær) i Norge nå, etter nye regler for 2 (?) år siden. - Ormekur kan kjøpes reseptfritt i Sverige. (19:53)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #16 Skrevet 27. mai 2011 hm.. har ikke papirer på hverken den ene eller den andre bikkja, da de er bastarder og ikke spesielt godt planlagt fra tidlige eiers side. men de er jo ikke valper, så kanskje ikke så mange som gidder å importere voksne hunder uansett...
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #17 Skrevet 27. mai 2011 Nei, det blir jo noe annet når det ikke finnes papirer Det viktige er ormekuren!! (Ellers kan man faktisk registrere blandinger i svenske Jordbruksverket og NKK - i NOX registeret.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå