Gå til innhold

hva skal til for at sykehuset sender morkaken til lab-undersøkelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det fordi den "ser" liten ut, fordi barnet er lite eller fordi fødselen blir satt igang??

Jeg ble satt igang, pga lav fødselsvekt på barnet (uke 39) og lite fostervann. Morkaken ble ikke undersøkt.

Gynekologen min mente at de burde undersøkt den.. I ettertid har jeg hatt to aborter, så jeg begynner å lure på om det er noe galt med funskjonen på morkakene..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke pga igangsetting iallfall.

Tipper legen din mente den burde vært sendt inn pga den lave fødselsvekten. Sjekket om du hadde hatt infarkt i morkaka eller noe.

Skrevet

Ja, da kunne de laget en ny avdeling som kunne fått mye å gjøre. Mange fødsler ha en eller annen form for avvik, og mange morkaker burde da sendes inn. Nå vet ikke jeg fødselsvekten på barnet eller noe om fødselsforløpet, men hvis morkaken ser normal ut (de undersøker og veier den etter fødsel), så burde det ikke være grunn for nærmere undersøkelser.

Med et såpass presset helsevesen, er det vel greit å bruke ressursene på de som faktisk er syke.

Skrevet

Jeg trodde man sjekket morkaken ved alkoholisme eller mye røyking hos mora, men jeg er nokså uvitende om slike ting.

Skrevet

fødselsvekten var 2600 g og da var jeg akkurat 39uker. Jeg ble sendt til sykehuset for ultralyd pga at SF målene ikke hadde vokst. Da ble det målt lite fostervann og liten baby, så fødselen ble satt igang.

Burde de undersøkt den da? Det finnes ingen undersøkelse eller beskrivelse av morkaken i journalen min. Grunnen til at jeg lurer er jo selvsagt siden jeg har hatt to aborter nå, så gynekologen min mente jeg kanskje burde begynne med blodfortynnende.

HI

Skrevet

Vet om flere babyer født etter terminen med noenlunde samme fødselsvekt (noen litt mindre også). Har aldri vært snakk om mer inngående undersøkelser av morkake der.

Skrevet

Jeg har født barnn på 2,7 kg og 2,9 kg på termin dag og 4dager over. morkaken har ikke blitt undersøkt av den grunn...

Skrevet

Vil tro de sjekker mest etter ting som kan hindre næring i å komme til baby fra morkaka. Dvs. infarkter (som er ganske vanlig) røyking,dersom vekt på morkaka også er unormal o.s.v

Dersom du har abortert to ganger i ettertid ville jeg spurt om å få blodfortynnnende neste påbegynte graviditet, da dette bedre blodsirkulasjonen i morkaka og kan hindre infarkter o.l som kan påvirke foster og vekst.

Skrevet

Alle morkaker skal sjekkes etter fødsel av jordmor. De veier den også (på en kjøkkenvekt). Det de ser mest etter er at den er hel og fin + om det er infarkter. Kanskje det var det gynekologen din mente? Finner de noen avvik der er det mulig de får den analysert av lab.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...