Gå til innhold

Når slutter barna med smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gutt som snart blir to år. Han bruker smokk, men stort sett bare når han skal sove. Av og til når han trenger trøst og kos.

Jeg synes enda han er liten og kjenner ikke vi er klare for å "ta den fra han".

Hva synes dere? Er det på tide å slutte eller kan jeg med god samvittighet la han ha kosen sin ei stund til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare en av våre har brukt smokk og hun var veldig avhengig. Hun sluttet rett før hun ble 3 år.

Skrevet

Vi har hele tiden sagt at han må slutte når han fyller 3 år. Men han sluttet av seg selv for et par måneder siden, og han blir 3 i august =)

Skrevet

Jeg lurer fordi jeg fikk BAM 23-24 mnd i posten i dag, og der sto det om smokkslutt..

HI

Skrevet

De slutter når du avvenner dem eller bestemmer at nå er det slutt...

Samme som at barna legger seg når du bestemmer at det er natt...

Skrevet

Hallo da... Du kan jo ta deg tid til å lese spørsmålet da...

Han har forøvrig sovet hele natten siden han ble født;)

Skrevet

Min var vel drøye 3 år når han sluttet, da gav han den til Kaptein Sabeltann og har ikke hørt et ord om den etterpå.

Sørg for at du får med barnet på dette selv, for det er en del barn som går over fra smokk til tommel og det kan igjen være med på å gi skeive tenner. Dessuten er det litt værre å kvitte seg med tommelen ;-)

Skrevet

Før barnet fyller 2år synes jeg er naturlig. Med tanke på feilstilling av tenner og at det blir vanskeligere å slutte når barnet er eldre.

Skrevet

min sluttet da han var 1 1/2, synes ikke noe om at så store barn skal bruke smokk. Gikk kjempefint å slutte (benyttet oss av ferien fra b.hagen). Men det er jo opp til hver enkelt

Skrevet

Min gutt er litt over 3 år, han er veldig glad i smokken sin, og vi prøver å begrense det til soving. Men nå er vi midt i bleieslutt, så tenker at han får bli tørr på natten før vi tar smokken.

Han har koset seg enormt med den, så har ikke stresset med å fjerne den. Har alltid hatt 3 år som "mål". Det er ofte vanlig blant de jeg kjenner.

Skrevet

Gutten min sluttet 2 mnd før 3 års dagen.

Gikk over all forventning,glad jeg tok den da.. var unnagjort på ei helg og ingen gråt eller spørsmål etter smokken i ettertid.

Skrevet

Da gutten ble tre år, var det slutt på smokk på dagtid. Nå får han den bare til soving. Roer det litt til han går med på å slutte med den selv. Stresser ikke og tannstillingen en helt flott på gutten :) Tenker også på bleieslutt i løpet av sommeren og da tar vi smokken etterhvert. Kommer også ny baby i hus snart også, så han skal få slippe så mye på en gang :)

Skrevet

Mine gutter sluttet da de var ca 2,5 eller noe.. Og det synes jeg er seint nok. Ser helt rart ut med store unger som går rundt med smokk.. som om de er babyer til de er kjempestore...

Han ene hos oss var ganske avhengig, han andre ikke. Det ble gjort så enkelt som at vi rett og slett ikke "fant den" en kveld.. Første kveld stemte det (far var alene hjemme)... og det var greit å legge likevel,...

Og så bare gjentok vi det to kvelder til.. og etter noen dager, så sa vi: "Husker du ikke at du har sluttet med tutt?" og så var det gjort :D Ikke noen problemer etterpå!!!

Gjorde det samme med nestemann som var mer avhengig og trodde ikke det ville funke, men det gjorde det.. genialt.. hihi

Jeg hadde også ei venninne som i den tiden brukte smokk til sønnen var over 3, nærmere 4. Og det så du veldig godt på tennene.. hun så det selv også!

Og det høres jo ut som om ungene blir traumatisert for livet om de slutter med smokk eller bleier...

"Jeg vil ikke utsette dem for det nå" etc...

Jeg tror vi får veike unger i Norge som ikke tåler mye jeg.. ungene ses på som sarte små ting som ikke tåler noe.. I gode gamle dager i Norge la de ungene under åpningen i Lavvoen for at de skulle herdes med noen snøfnugg rett på kroppen innimellom.. og jeg mener ABSOLUTT ikke vi skal det.. men vi skal ikke være så redd for at de kjenner på litt "motstand"... Da kjenner de også mestring ved å ha tålt det!

Smokk og bleier etter 3 år, må vel bare være ved spesielle tilfeller?

Og du som venter en baby til i huset... om du tror det blir LETTERE etter babyen kommer og det blir mye, så tar du feil.. greit å være ferdig med det før.. ellers vil kanskje eldste også prøve å ta babyen sin smokk når han/hun egentlig har sluttet...

Skrevet

Jeg synes også tre år er en grei grensealder både for smokk og bleie. Men smokken bør kun være for soving etter at de er et år. Unger springende rundt med smokk i munnen er en uting uansett alder synes jeg.

Skrevet

Begge mine sluttet med smokk ved 8 mnd

Skrevet

Takk for svar alle sammen:)

Som jeg skriver går han ikke rundt med smokken i munnen, men bruker den til kos når han skal legge seg på formiddagen og kvelden.

Og en sjelden gang når han er sliten og trenger litt ekstra kos.

Men kommer nok til å la han ha tutten ei stund til;) jeg synes personlig ikke unger er 'for store' til smokk før de nærmer seg 3,5 år...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...