Gå til innhold

Plages med sur lukt i nyvaska klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av og til lukter det surt selv om de har blitt hengt opp med en gang vaskemaskinen er ferdig. Som oftest når jeg svetter bare littegrann blir det en forferdelig sur lukt med det samme (altså at klærne blir såvidt litt fuktig så er lukta der.)

Tips/råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rens vaskemaskinen, får kjøpt egne produkter for det nå. Bør hjelpe på.

Skrevet

De klærne kan du nok bare si adjø til. Er først lukta der så skal det mye til å få det bort igjen. Har jeg riktig skyldes det enkelte plagg?

Skrevet

Det vil fort kunne sette seg sur lukt i klær som vaskes jevnlig på 40 grader. Alt som tåler 60 grader bør få seg en 60 vask innimellom.

Eller rens maskinen med Omo maskinrens. Husk å kjøre en tom 90 graders maskin etterpå for å få bort all smuss m.m som løsner!

Her finner du mang tips, bare å klikke på problemstillingen, så får du opp svaret:

http://www.plusstid.no/ekspertpanel/rengjoringsekspert/article11211.ece

Skrevet

Her er noen regler du bør følge når du vasker tøy!

- Det holder ikke å vaske tøy som er svettelukt i på 30-40 grader. Du må vaske det på minimum 60....

- Mange tror man kan bruke "billig"merkene på vaskepulveret og at det holder samme kvalitet - det gjør det ikke....

-Rens maskinen ved beov....

- Maskinen bør kjører på 90 graders vask med jevne mellomrom - hvis ikke så vil det bli liggende bakterier i maskinen - og dette vil gi lukt.

Om ikke du finner ut av dette så er det jo bare å ta kontakt med de som selger hvitevarer - så får du nok noen gode tips ;-)

Skrevet

Rens vaskemaskinen er mit råd! Finnes produkter i butikken.

Skrevet

Du har ikke en sokk eller noe i pumpa? Åpne den lille "døra" nederst på maskinen, skru opp og leit litt inni. Jeg har funnet ting der før. :)

Skrevet

det er ikke skyllemiddelet da?

mamma har alltid brukt softlan outdoor fresh og den begynte plutselig å lukte surt.. og når vi kikka litt mer nøye på beholderen så sto det NEW på den.. så da har de sikkert hatt i noe i den nye som ikke lukter særlig godt :/

Skrevet

På den gamle zanussimakina opplevde jeg aldri vond lukt, men på min nye hotpoint er dette et problem. Gjelder også vask på 60/70 grader

Hjalp litt å øke doseringen vaskepulver, da hotpointen har større kapasitet.

Men jeg renset aldri gammelmaskinen, hvorfor må det gjøres på den nye?

Skrevet

Mulig at det oftere blir sur lukt i nyere maskiner, pga at de bruker mindre vann av miljøhensyn? Ikke vet jeg, men kan heller ikke huske at det var noe problem med gamle maskina....

Skrevet

Hvilket vaskemiddel bruker du da? Jeg opplevde dette en periode da jeg brukte neutral color, og har hørt at jeg ikke er alene om det. Byttet vaskemiddel, og problemet var ute av verden.

Skrevet

signerer på denne.

Min bror kjøpte et skyllemiddel som lukter av MUSK etter klærne er tørre, tror jeg skulle dø av lukta hehe :S Vaska alle klærne hans på nytt jeg ;)

Skrevet

Jeg bruker bare sånne billige vaskemiddelmerker, men er ikke plaget med sur lukt. Og aldri vasker jeg vanlige klær på 60 grader.

Men på den gamle vaskemaskinen min var jeg ofte plaget med det. Jeg tror det kom av at maskinen hadde for dårlig vanninntak og evt for dårlig skylleprogram. Jeg måtte ofte sette på ekstra skylling for å være sikret at lukta holdt seg vekk. Kan sikkert være en ide å kjøre gjennom et sånt renseprodukt, er billigere enn å skifte ut maskinen i allefall :-)

Skrevet

Tusen takk for mange råd og i tillegg flott link! Dere er supre!! Nå skal jeg begynne å teste ut litt forskjellig :D

Skrevet

Glemte jo å svare på spørsmålene...

Ja, det gjelder spesielt noen plagg som kun tåler 30-40 grader. De andre blir gjerne tørket i tørketrommelen.

Bruker Blenda sensitiv vaskemiddel pga litt sensitiv hud. Men skal vurdere å prøve noe annet.

HI

Skrevet

Er det varmt nok der du tørker klærne?

Har erfaring med at klær tørket for lenge (altså for lav temp i rommet) kan lukte surt.

Et annet tips: Har du ettersittende klær, så kan det være lurt å spraye klærne under armene før vask.

Skrevet

Det kan også bli sur lukt i klær om de henger for tett på snora, slik at de tørker for seint...

Skrevet

jeg går ut fra atdette gjelder spesiellt mørke eller sorte klær?.. Ha et par korker med eddik i maskinen. Det funker! Det er et fargestoff som skiller ut lukten.

Skrevet

Jeg opplevde det med et plagg for to uker siden. Var mange klær i vaskemaskinen samtidig og de luktet ikke så vidt jeg vet.

Men ei sort treningsbukse(Areh el Arett kjøpt nettopp på g-sport) luktet.

Den hadde blitt tørket slik som de andre klærne - i tørketrommelen. Var buksas 3 vask.

Stanket helt forferdelig, akkurat som om den hadde tørket i en klump. Råtten lukt.

Jeg tror litt på 16:38 jeg!

Skrevet

Sjekk at ikke sluken der vannet går ut er litt tett, er den det kan det være vanskelig for maskinen å pumpe ut vannet og det blir liggende lengre med tøyet. Ikke moro, erfart det selv :P

Skrevet

Klærne tørkes på badet som er det varmeste rommet i huset. Kanskje det er noe med mørke klær... Har veldig mye mørke klær, men er ganske sikker på at den ene genseren jeg har som er lys rosa også lett får sur lukt.

HI

• 6 år senere...
Skrevet

Bland litt av vaskepulver i varmt vann og lukt på det. Lukter det rart kan det være vaskepulveret. Gjelder spesielt parfymerier varianter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...