Gå til innhold

Prøver her inne òg - til lærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på å søke en undervisningsstilling (har ikke jobbet innenfor skole før) og lurer på om alle skrekkhistoriene om læreryrket er sanne. Spesielt tenker jeg da på om all min fritid og familietid vil gå til jobbrelaterte oppgaver jeg ikke rekker i løpet av arbeidsdagen. Jeg ønsker jo ikke å tilbringe vesentlig mindre tid med samboer og barn.

Et annet spørsmål; er det sånn at som lærer MÅ man ta avspaseringen i sommerferien. Er det aldri mulig å ta en fredag fri f.eks (hvis man ikke har undervisning den dagen selvfølgelig)?

Muligens teite spørsmål, men takker så mye for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er akkurat så mye stress som de sier, og nei du kan ikke ta avspaseringen på en annen tid. Hvordan skulle det foregå mener du? Skulle du nekte elevene sommerferie og ha undervisning da i stedet slik at du kan avspasere i skoleåret i stedet, eller planlegge all undervisningen i forrige skoleår sommeren etter...?

Skrevet

Du må være innstilt på at det går tid kvelder og helg, men prøv å få unna mest mulig i de timene som er satt av til forberedelse i løpet av en dag. Jeg har langdag to dager i uken, da er jeg veldig effektiv slik at jeg vanligvis slipper å gjøre mer enn å se over mandagen på søndagen (hvis du skjønner). Kontakt med foreldre foregår av og til på kveldstid, men prøv å få til dette også i løpet av skoledagen.

Har du jobbet vikartimer kan du få disse som avspasering en dag du vanligvis har undervisning!

Det er mange utfordringer både negativt og positivt å være lærer, men er også utrolig givende. Jeg syns der er vel verdt det og elsker jobben og ungene "mine"!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...