Gå til innhold

Min 2,5 åring NEKTER å bade.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så hva gjør man? Tvinger henne? Håret hennes ser helt for jævlig ut bak, og det MÅ vaskes. Skal jeg bare tvinge henne i å la henne grine den tiden det tar? Høres brutalt ut kanskje, men hun vil jo ikke bade. Hun hater å vaske håret. Har prøvd alle lokkemidler, leker osv. Hun elsker å bade før, men nå vil hun ikke mer..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det vel ikke barnet som skal bestemme. Du er den voksne, det er ditt ansvar! Vil hun ikke, så blir det tvang ja. Foklar henne at dette må dere gjøre, og det blir bedre for alle om hun gjør som du sier.

Skrevet

Selvfølgelig skal du tvinge henne! Hjernen til et så lite barn er ikke utviklet nok til å ta sånne beslutninger. Det er derfor vi som foreldre er her og hjelper de.

Ha henne i dusjen eller sett henne i badekaret. Og gi klar beskjed om du har faktisk ikke noe valg. Man må vaske seg. Det er viktig og være konsekvent. Sørg for å ha faste badedager, så er hun klar over når det skjer og ikke blir like overrasket hver gang.

Og husk, et barn vil alltid teste grenser, da er det viktig holde ut.

Skrevet

Gutten min på 5 år er livredd for å vaske håret. men vi kom på noe lurt. han ligger på fanget mitt med hodet over badekaret. han har på seg solbriller for er livredd for å få vann i øynene. så da tar jeg dusjhodet og vasker håret hans. funker veldig bra for oss.

Skrevet

Ikke bruk direkte tvang. Lokk og lur uten at barnet skjønner at hun blir lurt ;) Om du bruker makt for å få badet henne så kan hun utvikle ekstremt negativitet til vann og i værstefall vannskrekk.

Ta henne med deg i dusjen når du skal dusje. La henne få "vaske" håret ditt eller ryggen din, ha VaskeHåretKonkurranser med henne, la henne få sitte i dusjen å leke med noen leker mens du dusjer ferdig eller vil hun da ut av dusjen når hun er ferdig så la henne få gjøre det. Dusjing og bading kan da igjen bli en positiv greie i stede for en kamparena!

Men vær klar og tydelig når du sier i fra til henne at "nå skal du og mamma gå i dusjen", ikke dulle og dikke (sier ikke at du gjør det altså). Forbered henne gjerne i god tid på at i dag skal vi dusje.

Jeg har selv hatt barn som nektet plent å dusje eller bade, men ved å forberede, være tydelig og la barna få vaske håret mitt så har vi løst problemet :)

Lykke til:)

Hilsen 5 barnsmor

Skrevet

Det er du som bestemmer dette. La henne leke med dusjen ha spennende leker i vannet osv for å se om du kan lette litt på situasjonen. Prøv å ikke være brutal, men snakk med henne.

Snupp har hatt litt nekting ved hårvask, men jeg sier bare til henne at dersom hun holder hodet bakover så får hun ikke såpe i øynene. Hun har etterhvert skjønt poenget (holder selvsagt en hånd ved hårfestet)

Skrevet

Antar hun ikke vil dusje, heller?

Håret vaskes innimellom, så i enkelte tilfeller må du nesten bruke tvang. Jeg tenker samtidig at det i det lengste er lurt å unngå bruk av tvang, slik at hun ikke får fullstendig angst for badekaret. Ta tiden til hjelp, vask godt med klut inntil videre, og fortsette å lokke med morsomme ting i badekaret (farge i vannet og skum har vært en hit her). Eventuelt kom deg opp i karet selv, og se om hun ikke tør, da.

Sånne ting kan fort forandre seg, har jeg funnet ut.

Skrevet

Her må det tvangsdusjes innimellom .Han hater å vaske håret, men det må gjøres .

Skrevet

gå i butikken med henne og la henne få velge en shampoo, balsam og såpe selv, evt også noen badeleker. Lucky duck har også sånne bruse-kuler, badeskum og innpakka kluter som flyter opp når de legges i vannet. la henne få velge ut et nytt håndkle eller en fin fuktighetskrem som hun skal bruke når hun er ferdig med å bade. Kanskje det kan hjelpe henne med vann-skrekken? La henne fylle på vannet i badekaret selv, finne ut hvilken vanntemperatur som er passe osv. Jo mer hun får være med på å bestemme rundt badinga selv jo enklere blir det. ta med musikk inn på badet og syng med henne.

Jeg jobbe på bv institusjon og hit kommer det mange barn med badeskrekk fordi de aldri har blitt badet hjemme. Med denne metoden går det stort sett greit etter et par ganger.

lykke til:)

Skrevet

Jeg har hatt god suksess med å bade noen ganger sammen med henne. Da har vi hatt sprute leker, hun spruter på meg og jeg på henne. Beveger meg rolog oppover fra å sprute på maven hennes til at jeg tilslutt kan sprute på annsiktet hennes også. Kaster også vann i annsiktet på meg selv, tørker øynene og lager en "phui" lyd og ler litt. Etter et jeg hadde gjort det mange ganger så prøvde også hun forsiktig. På sammen måte bruktejeg dusjen til å spyle håret mitt og tøre øynene etterpå.

Ved å leke litt frem og tilbake i badekarret med henne på den måten så har det gått mye bedre. Hender fremdeles hun stritter litt i mot når hun skal vaske håret, men det er ikke den redselen for badekarret. Opplever det mer som trass nå. Bader fremdeles med henne nå og da og da koser vi oss med sprute leker :)

Skrevet

Har hat en slik periode her også.

Jenta nektet å dusje/bade og løp hylende og gjemte seg når hun hørte jeg skrudde på vannet.

Lirket og prøvde forsiktig med å friste henne for å vekke interessen, men ukene gikk og ingen endring.

Så da begynte jeg å tvinge henne. Hun kunne hyle så mye hun ville men, vaske håret og kroppen i dusjen skulle hun.

Etterhvert stoppet hylingen, så godtok hun det under tvil, nå elsker hun å bade igjen.

Har tatt tid, men så lenge fremskrittene syntes så vidt fortsatte jeg. Og tatt og lov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...