Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har barn som aldri sloss, i hvertfal ikke foreløpig, ikke medhverande en gang. Det virker som om de fleste mener det er bra, men jeg er ikke så sikker. Jeg hadde faktisk ikke hat noe imot at de tok igjen ysisk noen ganger. Det er da ikke noe værre å sette opp "rangordning" basert på fysisk styrke ol enn på andre måter. Jeg tror faktisk det er bra for barn å kunne sloss. Jeg vet i hvertfal at jeg har hat nytte av det. Bare vissheten om at man kan, og at man tåler litt juling uten at det er krise, gir en god trygghet.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Det enkleste er pistol??? Nei, jeg syns ikke unger skal lære at det er "makta som rår". Man skal lære å tåle motstand, men det går an å kamuflere mobbing som "de bare ordner opp selv" eller "episoder" eller "barnsligheter". Syns man trenger å lære at verden er et sted med mange prøvelser, men man skal ikke være nødt til å finne seg i at andre har makt bare fordi de er sterkere. Rettighetene er de samme.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #3 Skrevet 27. mai 2011 Det er helt normalt å godta at noen har makt fordi de er dyktige med ord, har store overtalelsesevner ol. Hvorfor da ikke også godta at noen har makt pga sin fysikk? Både når det gjelder hva man har lov til å si til hverandre og når det gjelder bruk av fysisk makt finnes det masser av uskrevne regler for hvordan ungene bruker makten. Det er selvfølgelig ikke greit at noen skader hverandre fysisk, men det er ikke greit å såre noen med ord heller. Jeg mener det faktisk er naturlig for barn å sloss noen ganger, og at man ikke skal bli så forskrekket når det skjer. Unger bør etter min mening lære både å gi og ta "bank", men også å avstå fra å bruke det med mindre de ikke ser noen annen utvei.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #4 Skrevet 27. mai 2011 Det er vel det vi har definert som forskjellen mellom oss og dyreverdenen. Nemlig at vi bruker ord for løse konflikter. Så kan man like det eller ikke. Det er jo nettopp for å understreke at det er slik vi har definert oss som samfunn at alt av fysisk straff er forbudt i Norge, vi skal ikke lære barna våre at den som er strekest er den som har makta. Jeg sloss selv med broren min da jeg var liten, og synes ikke noe om det nå i ettertid. Når man sloss med noen har man ingen mulighet til å slippe unna. Dersom man krangler eller diskuterer, har man faktisk muligheten til å gå. Så jeg vil ikke si at jeg har hatt noe som helst nytte av å sloss nei.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2011 #5 Skrevet 27. mai 2011 Seriøst 12.39? Mener du virkelig at det er bra at ungene dine lærer å banke andre? Og at dersom de "ikke ser noen annen utvei" er det greit å banke andre? Du er ikke riktig klok...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå