Gå til innhold

Miste stillingen min kontra uteblivende sykelønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva velger man da?

Jeg har en liten stillingsbrøk i kommunen, men har jobbet 90-100% i de 4 årene jeg har jobbet der. Ble sykemledt pga bekkenløsning 1 mnd før fødselspermisjonen begynte. Og jeg blir sykemeldt etter endt lønnet fødselspermisjon (lang historie kort: jeg er utbrent!!).

pratet med sjefen min idag, og sa at jeg tvilsomt kom til å kunne jobbe noe før til høsten, men at jeg skulle gi beskjed straks jeg følte meg klar igjen. Og jeg er ønsket tilbake, det er det ingen tvil om.

Men så sa hun at jeg mistet min ansettelse i kommunen om jeg ikke jobbet i minimum en måned før sykemelding!!! Jeg må begynne på 0 igjen ifølge henne, men jeg beholder selvsagt annsiniteten (vræl for et ord, ser det er feilstavet-men klarer ikke å se hvordan!)

Og så vidt jeg har skjønt må jeg ha sykemelding umiddelbart etter endt fødselspermisjon- hvis ikke må jeg jobbe i 4 uker for å opptjene ny sykelønn. Og det klarer jeg ikke- har for mye vondter i kroppen.

What to do???? Jeg har ikke krefter til å følge opp den eldste jenta mi engang, og er klar for å legge meg for kvelden kl 17... Er helt tappet for krefter dessverre. Jeg klarer kanskje å jobbe bittelitt ei kort stund, men med det trykket hjemme så ender det vel opp med stygge konsekvenser.

Noen råd der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer nok som hun sa, du må sykemeldes direkte etter permisjonen om det er så at du er så syk at du ikke kan jobbe. Har du ulønnet permisjon etterpå må du opparbeide deg ny rett til sykepenger ved å jobbe i minst 4 uker..

Skrevet

Da hadde jeg forstått den biten korrekt- takk:)

Men det andre? At jeg mister jobben hvis jeg blir sykemeldt etter endt permisjon??? Er jo ikke en hvilken som helst perm jeg har hatt liksom, ikke perm for å jobbe i utlandet/annet sted/annen stilling... Skjønner liksom ikke at det der kan være riktig???

Skrevet

Det synes jeg hørtes rart ut så lenge du har en fast stilling.. Man kan som hovedregel ikke miste jobben før man har vært sykemeldt i ett år.. Ta kontakt med tillitsvalgte og hør hva de sier, kan jo hende dere har misforstått hverandre?

Skrevet

Tviler på at jeg misforstod sjefen. At man kan miste jobben etter et år med sykemelding er jeg inneforstått med, det er først i juni 2012 jeg evnt. havner i den posisjonen. Permisjon er da ikke det samme som sykemelding :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...