Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har med turer og etterhvert litt trening, samt spist sunt og greit, gått ned en del i vekt. Med litt trening mener jeg da styrketrening noen dager i uken og 20-30 minutter på elipsemaskin eller i bassenget 1-2 dager i uken. Men de siste kiloene satt som limt i over et halvt år. Så klarte jeg omsider og tvinge meg selv ut på joggetur. Jeg HATET å jogge. Virkelig hatet å jogge. Avskydde det faktisk, men alle mulige sa jeg burde jogge om jeg ville ned de siste kiloene. Så da forsøkte jeg. Nå har jeg jogget 30-70 minutter 2-3 dager i uken i 1,5 måned, og de siste kiloene? Jo, de er borte vekke! :) Jippi!!!! Enda jeg ikke har vært så flink med spisingen hele tiden. Magen er også blitt mye flatere, og midjen smalere. Så dere andre som ikke blir kvitt de siste kiloene, forsøk å jogge! Og det er bare de første 2 ukene som er fæle, kondisen kommer fort, og da blir det mye, mye enklere
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Viktig poeng du har der på slutten - dere som vil ned de siste kiloene. Har man 30 kg for mye skal man ikke rett ut på joggetur med mindre man vil ødelegge knærne sine.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Jaaa! Har samme erfaring, har gått ned 35 kg (inkl. baby da..) siden desember, ved å legge om kostholdet og trene både kondisjon og styrke. Har i likhet med deg virkelig hatet jogging før, men fikk meg pulsklokke og satte musikk i ørene og ble bitt av basillen Løp intervall 2-3 ganger i uken og så virkelig forskjell på vekten. Problemet mitt nå er det at knærne verker og jeg er redd jeg ikke får kommet meg ut på de etterlengta turene mine Det har vært ille en uke nå, og i ren desperasjon tok jeg turen innom löplabbet i går og fikk sett på løpingen min på opptak. Fikk vite at jeg overpronerer veldig, så nå sparer jeg til de skoene jeg fikk anbefalt ( 1900,- har jeg aldri brukt på et par sko før!). Så nå venter jeg på at knærne skal slutte å verke og pengene skal rulle inn, for så effektiv trening skal en lete lenge etter! Gjør mye for selvtilliten også når en gjør noe en mestrer
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Vi som har et par-tre kilo igjen, utrent mage og rompe, og ikke kommer oss på joggetur eller sykkeltur - noen tips for oss?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Ja, det er sant. Jeg burde kanskje sagt det i starten. Jeg har gått ned 16 kilo nå, de siste 4 nå siste 1,5 måneden. Er så fornøyd! Og så har jeg god kondis for første gang i mitt liv HI
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Hvorfor kommer du deg ikke ut på tur da? HI
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Jeg kommer meg ikke ut på tur fordi jeg er alene med 2 små barn og har ingen tilgang på barnevakt. For liten leilighet til å ha tredemølle hjemme. Barna er så små at sykle i deres fart ikke gir noe som helst utbytte treningsmessig
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Jogge på stedet? Ikke like bra som å jogge fremover, men mye bedre enn ingenting HI
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #9 Skrevet 26. mai 2011 Ja- ta på joggesko, så blir du slank! Men altså, man trenger ikke JOGGE eller LØPE for å bli slank! det holder å GÅ fort, eller bare GÅ i det hele tatt( så lenge man ikke går søndagstur i samme tempo som oldefar med hatt&stokk spaserer langs andedammen...) de fleste kvinner SKAL IKKE LØPE eller JOGGE, pga hoftebredden som gjør at knærne går INNOVER og da BELASTES mer og har større fare for SKADE;) Av to enkle årsaker. Anatomi og fysikk, mine to yndlings-vitenskaper. Uansett hvor hardt du prøver eller hvor perfekt du spiser, kan du ikke endre på skjelettstrukturen din. Problemet med de fleste damer og løping har med noe som kalles Q-vinkelen innen idrettsmedisin å gjøre. Jeg skal ikke kjede deg med detaljene, men det koker ned til at brede hofter betyr kort avstand mellom knærne Denne vinkelen mellom hofte og kneledd sett forfra skaper problemer. Problemer forstørres proporsjonalt med antall skritt. Den gjennomsnittlige personen har omtrent 1000 skritt per kilometer. Gjør dette enkle regnestykket på en 10km tur. Løping skaper også impulsbelastninger i området to til fem ganger egen kroppsvekt, eller opptil 300kg på hvert bein for ei dame på 60kg. Trenger vi mer matematikk?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #10 Skrevet 26. mai 2011 Jeg er aktiv løper og har store problemer med å klare å holde vekten oppe. Spiser så mye jeg klarer og litt til. Må virkelig presse i meg mat. Og selv om jeg spiser opp mot 4000Kcal var jeg svært tynn før svangerskapet. Så løping er den beste måte å bli kvitt fett på, det er helt sikkert.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #11 Skrevet 26. mai 2011 Du kan komme med så mye matematikk du bare vil, men jeg sluttet å gå ned mer i vekt SELV OM jeg GIKK på turer i raskt tempo, gjerne i oppoverbakker med vogn. Først da jeg begynte å jogge gikk vekten videre ned. Jeg passer på å bruke gode sko og jogge mest mulig på mykt underlag, og er flink til å lytte til kroppen. Mange kvinner jogger mye, og det går helt fint så lenge man ikke overdriver eller feilbelaster. HI
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #12 Skrevet 26. mai 2011 jeg har faktisk gått til inkjøp av joggesko hadde en meniskoperasjon i slutten av nov 10., men fikk beskjed om å ta det rolig en stund.. men var viktig å bruke kneet. så jeg går korte turer i ulendt terreng og på grus ( da dette ikke er så ahrdt for kneet mitt) er nå gravid, så forventer at jeg legger på meg, men forhåpentlig ikke like mye som sist;)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #13 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har nøyaktig samme erfaring som HI. Har gått ned 7-8 kg siden jul (ingen superkjapp vektnedgang, men har ikke så mye som skal bort og har spist som vanlig, ink.godteri, vin og potetgull liksom), ved å trene moderat styrke 2 ganger i uka, samt jogge 5-7 km 2-3 dager i uka. Funker som fjell, cm og kilo forsvinner! OG! Jeg får frisk luft, huden min stråler, ja, i det hele tatt...veldig vellyket. jeg jogger i terreng da, så slipper unna belastningsskader pga asfalt ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #14 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har virkelig troen på at det stemmer! Jeg har 5-6 kilo som ikke vil gå bort. Skulle ønske jeg kunne jogget, men har fått det frarådet pga prolaps i ryggen. Har ikke smerter fra prolapset nå. Skal jeg tørre å prøve å jogge litt? Hvilke hensyn skal jeg da ta i tilfelle?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå