Gå til innhold

Kjøpe vogn i Sverige - Avgifter...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt vogn i Sverige, kr 7000 NOK inkl stelleveske :)

Spart 1750kr i forhold til prisen i Norge og veldig fornøyd med det...

MEN jeg forstår ikke tollvesenet helt. Hvis vi er 24 timer eller mer i Sverige, så kan vi kjøpe f.eks. en barnevogn til en verdi av maks 6000 NOK og ta med til Norge uten å betale toll/avgift.

Hva må vi da betale i avgifter ettersom vår koster 7000 NOK? Noen som kan disse reglene?

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg betalte 6990,- for emmaljunga egde duo vogn for en mnd siden, ny på butikk, synes ikke du har gjort et kupp hehe, hva da hvis det blir noen hundrelapper avgifter så blir det jo dyrere hehe.....

Skrevet

Nei, hvis det er mye avgifter så er det ihvertfall ikke noe kupp *hehe*

Men ellers er jeg jo fornøyd... hvor kjøpte du din forresten? Jeg kunne ikke finne den til rimeligere enn 7990,- nå i hvertfall...med beskjed om at emmaljunga blir satt opp 25% i pris nå snart.

Skrevet

Ingen som sjekker det om du drar over og handler det! :) Om du og samboeren din drar sammen så deles jo summen på 2 i tillegg :)

Skrevet

Mener jeg leste at man ikke kunne dele det på to... ikke èn vare...

Men men...må si det frister og bare kjøre rett igjennom tollen :)

Skrevet

kjør bare over :P

har gjort det,og kommer til og gjøre det igjen,det er liksom bare en vogn ;) ikke noe du skal "selge"videre for og si det slik :P

Skrevet

Reglene er at varer med verdi over 300/6000 kr skal det betales 25% moms til Norge av. En barnevogn er å regne som EN stk vare og kan derfor ikke deles på deg og samboeren. Vogna er jo ubrukelig om dere deler den så han tar understellet og du tar bagen om du skjønner hva jeg mener.... det samme gjelder for f.eks vaskemaskin osv, kan ikke fysisk deles og fortsatt være brukbar.

Du må også betale moms av hele beløpet. Har du kjøpt en vare som koster mer enn 3000/6000 så beregnes moms av totalbeløpet omregnet i norske kroner.

Du skal ikke betale moms i to land, men plikter å betale til landet du importerer vogna til. Så når du betaler norsk moms har du krav på å få tilbake 25% moms i Sverige. Men dette må du avtale med butikken i Sverige før du reiser derifra, for det er de som skal refundere deg pengene, ikke tollen.

Klart det er fristende å kjøre rett gjennom tollen. I de fleste tilfeller vil det nok gå helt fint. Min erfaring er at når tollerene stopper deg med ny vogn, eller andre varer så vil du mest sansynlig bli bedt om å betale moms på det, og ferdig med saken. Men i værste fall kan de rett og slett beslaglegge varene dine og gi deg bot....... det er din risiko.

Skrevet

Vi har bestilt emmaljunga city cross i sverige, vi deler det bare opp slik at jeg betaler selve vognen og mannen min betaler citybaggen. Vogna koster 5600 sek og baggen 2400 sek. Og da rekner vi med at det går fint. Vi kjøpte stelleveske også men den kostet ikke mer en 600 - 700 sek. kr så den får mannen min betale:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...