Gå til innhold

Har havnet i en veldig vanskelig situasjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med helt angst og vet ikke hva jeg skal gjøre. Forstår ikke hvorfor jeg har vært så DUM å havnet i en slik situasjon! Uff :( Må bare få ut frustrasjonen min her inn.

Jeg er helt blakk og eier ikke ei krone. Sitter med to ubetalte husleier og en fare for utkastelse, og en kredittkortgjeld på ca 10000,-. Alt kjennes virkelig håpløst ut for øyeblikket. Har ikke spist noe mat i dag (eller i går, for den saks skyld..) da jeg virkelig ikke eier ett øre en gang. Venter på barnetrygden skal komme, så jeg kan kjøpe mat. Men den kommer jo ikke før mandag :'( Har ikke noe nettverk rundt meg heller, som jeg kan låne penger / få mat av heller. Heldigvis er det pappahelg, så junior er til pappan sin.

Er så utrolig sint og skuffet over meg selv for jeg har havnet slik som dette!!!

Kan dere gi meg noe råd om hvordan jeg kan få økonomien på rett plass igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutte å være dum og ta litt ansvar for økonomien sin?

Skrevet

Uff, det høres ikke noe godt ut...

Det eneste som hjelper på sikt er å senke utgiftene og øke inntektene. Lag deg et realisitisk budsjett og følg det.

Men du må jo ha mat i løpet av helgen... Finne flasker du kan pante og kjøpe mat for? Selge noe på finn.no? Gå på sosialen?

Skrevet

Sørge for at det går mindre (eller like) mange penger ut som kommer inn hver måned.

Disponer pengebruken over hele perioden, slik at du ikke blir blakk i flere dager, uten mulighet til å kjøpe mat.

= Skaff deg oversikt, skriv budsjett og vær knallhard!

Klipp i stykker kredittkortene!!

Snakk med kortselskapene, få til en nedbetalingsplan som kan fungere.

Muligheter for billigere sted å bo? Mulighet for annen jobb med mer lønn?

Noe du kan selge?? (f.eks for små bareklær, stol, pynteting etc)

Skrevet

Har du hatt uforutsette utgifter i det siste som har gjort at du ikke har fått betalt husleien?

Isåfall (og egentlig uansett) kan du søke om hjelp til å få dekket husleien gjennom kommunen, da mener jeg sosialstønad.

HVis dette er et engangstilfelle og du vanligvis har god styring, skulle det holde at du får hjelp til å komme over kneika! Men hvis du føler at økonomien er vanskelig å holde orden på, kan du for eksempel be om hjelp til å få satt opp et budsjett? Legge inn faste trekk på de faste utgiftene i banken og kanskje et fast beøp til deg selv hver uke, sånn at du hele tiden vet hvor mye (evnt lite) du har å klare deg på. :)

Lykke til, dette klarer du helt fint, det er tross alt et ganske så lite beløp det er snakk om så langt!

Skrevet

Noe som kan virke vanskelig, men som egentlig hjelper mye på angsten og følelsen av håpløshet, er å ringe til dem du skylder penger.

Ring huseier og fortell om situasjonen. Si at du trenger å få delt opp regningene som er ubetalte slik at du får mulighet til å betale dem ned på sikt. Det samme gjør du med kredittkortgjelda.

De fleste er mer intr i å samarbeide med deg for å få pengene sine, fremfor å være vanskelige.

Når dette er gjort må du sette deg opp et budskjett hvor ALLE regninger er inkl.

Kanskje går det ikke rundt, og du må da se på muligheten for å kutte ned på enkelte ting, som feks kontantkort fremfor abo. Kutte ut dyre tvpakker, kjøre mindre bil, osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...