Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Helt siden vi fikk vår første sønn i 2008 og han ble oppkalt etter min samboers morfar har vi sagt at om neste også ble gutt skulle han oppkalles etter min morfar. Dette har vi vert veldig klare på og hele familien har visst det. Nå venter vi altså gutt nr to og han skal kalles opp etter min morfar. Og nå får vi plutselig negative reaksjoner fra enkelte i familien. Det har seg slik at mine søskenbarn har valgt å ha samme forbokstav på ungene sine og da mener folk at det må vi også ha, det har jo blitt en tradisjon. (?!) Forstå det den som kan.. Vi er forresten fire søskenbarn, men bare tre av oss har fått barn og det er inkl meg. Vi kommer ikke til forbokstav på barna våre, og det var litt krise siden navnet vi nå har tenkt å bruke samsvarer med forbokstavene til navna det ene søskenbarnet mitt har valgt på sine barn. Og de har tenkt å bruke det navnet om de en gang får en gutt. Det vil jo bli et oppkallingsnavn for de også.. Siden vi har felles morfar. Nå har vi fått klar beskjed om at ja, da vil det bli to i familien med samme navn for de skal bruke det uansett om vi gjør det. Det er forsåvidt helt greit for meg, så lenge vi har brukt det først. For skal love dere at hadde det vert omvendt og vi hadde komt å brukt navnet etter de hadde det blitt krise. Og vi hadde hermet etter de. Og hadde nok fått høre det i hver sammenkomst at vi valgte samme navn som de osv.. Kjenner jeg blir oppgitt på hele greia. Hva syns dere andre om situasjonen?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Min mor og min mormor støtter meg fullt ut og sier vi ikke skal bry oss om det i det hele tatt forresten
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Jeg synes det høres skikkelig barnslig ut av hele familien din. Dere kaller barnet akkurat hva dere vil, uten at noen skal si noe på det. Kall barnet opp etter morfaren din, og hvis noen sier noe så sier du bare - "Vårt barn, vårt valg".
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Hadde blåst en lang fjert i surmaga kommentarer og meninger fra familien og oppkalt gutten etter morfar slik planen var.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Det ville ikke bekymret meg et sekund om to tremeninger evt får samme navn. Og uansett, så er det kun foreldrene til barnet og ingen andre som bestemmer et navn.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Felles morfar...førstemann til mølla med å kalle opp.... Jeg kan ikke si at "Per" er opptatt som navn, fordi det skal gutten min hete, OM jeg noengang får gutt...Det kan jo være ALDRI! ..og om de andre har "P" som forbokstav på sine barn..så får det blir PÅL eller Påsan eller Petter...
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Nei dette hadde jeg dritt en lang en i. Det var så tullete at jeg ikke fikk helt med meg "logikken",men totalt latterlig at andre skal bestemme noe som helst når det gjelder navn på deres barn.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Ja, vi kommer til å gjøre det! Både meg og sambo er helt enige om den saken. Er bare redd for at vi nå kommer til å få høre gang på gang at vi stjal deres navn og ødelegger hele tradisjonen osv.. Men skal prøve å bare lukke ørene og ikke bry meg om det HI
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #9 Skrevet 26. mai 2011 Hadde ikke brydd meg noe om det. jeg har to sønner, eldste er oppkalt etter faren til min far, yngste er oppkalt etter faren og bestefaren til min mor. (det er et dobbelt navn) bryr meg mindre om hva andre familie medlemmer mener om det og alle tre navnene har vært i familien i generasjoner;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå