Hufsla Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Har gått tur flere ganger i uka, og jogga litt i en mnd tid. Men jeg får mer og mer vondt i beina! Er det normalt? Jeg går ganske fort, og den verste verken er på fremsiden av leggene. Det svir skikkelig! Jeg kjenner også melkesyre tidligere enn jeg gjorde før. Det er ikke særlig motiverende!
Gjest Filifjonka Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Det kan hende at belastningen er for høy og kom for brått på. Sørger du for nok hvile mellom øktene? Husk at du trenger 48 timer på å ta deg inn igjen etter trening. Skal du trene oftere, må du variere. Dvs at du kan f.eks jogge en dag, og trene styrke den neste, sykle litt innimellom eller svømme. Både sykling og svømming gir liten belastning på bena.
Merida Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Kanskje du har gått litt fort frem..? Verking på fremsiden av leggene kan være begynnende beinhinnebetennelse. Jeg fikk det da jeg begynte å jogge for noen år siden. Måtte da bare ta det helt med ro til det gikk over, så begynne forfra igjen, men bygge opp formen saktere.
Hufsla Skrevet 26. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2011 kanskje det kom for brått for den stakkars kroppen min da... Da kommer det ikke til å gå over heller, dersom jeg ikke roer tempo betraktelig? Pokker heller, nå som jeg var kommet i gang :-(
Gjest Gul stjerne Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Jogger du på asfalt? Uansett, tror helt sikkert du har pådratt deg beinhinnebetennelse. Dermed kan du ikke løpe mer. Siden du enda er motivert og har lyst å trene; dra til lege og få medisin mot betennelsen, kanskje helingen går raskere da. Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt til nærmeste treningssenter og meldt meg inn i morgen. Da kan du fortsette å trene, og i framtiden trene mer variert. Fra nå av bør du prioritere sykling og styrketrening en periode, pluss andre treningsformer som ikke forverrer betennelsen. Og angående at du blir sliten; du har trolig trent for hardt og ensidig nå i begynnelsen, og kroppen din er treningstrett. Da blir alt som for føltes greit nå tungt. Er det ikke fortærende :/ Selv har jeg trent godt i fem måneder nå, og er i knallform :-) Men har også vært i gjennom tendenser til overtrenthet og betennelse i bein. Lykke til!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Høres ut som du kanskje har trent for mye/overtrent. Det vil si at du har belastet bena for mye i forhold til hva de er vant til. Kanskje du har startet for hardt ut i forhold til hvor aktiv du har vært før. Jeg vil råde deg til å ta en pause fra joggingen nå (kanskje på 1 mnd), for det kan bety at det er begynnende beinhinnebetennelse (snakker av erfaring). Hvis du jogger er det viktig at du velger riktig fottøy, altså en joggesko som er tilpasset din fot og måten foten din lander på bakken under jogging. Du kan få råd og veiledning på sportsbutikkene. Noen har til og med apparater som måler foten din slik at du kan få kjøpt sko som passer best for deg. Det er ikke et must, men det kan forebygge skader i fremtiden. Lykke til
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Verk/ smerter på framsiden av leggen er klassisk symptom på beinhinnebetennelse! Er VONDT, har hatt det selv (løp for mye på asfalt). Du må nok være litt forsiktig framover. Bytt ut løpingen med sndre treningsformer, feks svømming, sykling ol. Når du er blitt bra må du investere i et par joggesko med god demping. Finn alternative rtuer der du har mer mykt underlag. Når det gjelder melkesyre og følelse av at du har dårlig kondis (?) må du sørge for nok hvile, man skal ikke gå far null trening til masse og hard trening. Ta det gradvis. Er også lurt å sørge for å få noen økter med styrke imellom..
Hufsla Skrevet 27. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 27. mai 2011 det er mest gåing, men jeg går fort. Er faktisk dårlig på spasering :-) Og jeg går ikke på asfalt, det er en grusvei, og en skogsvei. Men jeg har jo gått fra ingenting til flere ganger i uka, så det ble vel for mye. Her er dårlig med treningssenter her, men der er ett på gang :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå