Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Jeg prøver å begrense bruken av halvfabrikata, og vil lage mer fra grunnen av selv. I dag står det spagetti og kjøttboller på menyen. Kjøttbollene er greie å lage, men hvordan få en god tomatsaus. Jeg er ikke noen kokk, og derfor har jeg lest en del oppskrifter. De fleste inneholder hakkede tomater, evt. tomatpuré og div. krydder. Jeg synes da at sausen ofte blir vel syrlig. Hvordan lage en god, mild og rund tomatsaus som er barnevennlig?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Hvis du legger inn ett par teskjeder sukker, så balanserer du den. Du kan gjerne bruke fruktose, smak deg frem. Soyasaus(den søte, tykke) er også bra til å balansere ut syren med.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Den syrlige smaken demper du ned med rømme, melk eller litt fløte. Selv bruker jeg alltid en liten dæsj med karamellsaus (evnt en skje sukker) helt til slutt, for å få den helt rette smaken. Krydder jeg ellers bruker er timian, pepper og basilikum. Forruten løk.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 I tomatsaus bruke jeg hakkede tomater, en spiseskje tomatpuré (for å gjøre den fyldig), en spiseskje sukker, div krydder (jeg bruker pepper, salt, oregano, basilikum, cayennepepper, chilipaste, chilipowder, evt. litt ingefær - men jeg liker det litt spicy), også har jeg i en dæsj med créme fraiche og en dæsj med fløte eller melk. Med melkeprodukter får du balansert ut syren. La den surre og koke en liten stund, men husk at den reduseres en del dersom den står og putrer lenge, så greit å lage litt ekstra. NAM NAM, fikk lyst på pasta jeg
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Takk for råd. Det ble hakkede tomater (brukte stavmikseren for å gjøre den glatt, for tomatbiter er skumle i følge ungen), litt tomatpuré. Jeg krydret med salt, pepper, oregano og basilikum. Kjøttbollene inneholder mye hvitløk (elsker hvitløk), så det er med på å gi litt smak i sausen når de kokes. Har tilsatt litt sukker og matfløte, og det ble nokså bra
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Det er jo en standard oppskrift Det er viktig at sausen får koke en stund, minimum 15 minutt - da setter smaken seg. Et annet tips for å få sødme i tomatsusen er å ovnsbake diverse grønnsaker. Vi pleier å bruke paprika, løk og stangelleri for de går så så godt til tomater, og ellers tar jeg rester av andre grønssaker vi har i hus. Legg på bakepapir og ha litt olivenolje påsett de i ovnen på 180 grader i ca en time. Ha de i sausen og miks med stavmikser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå