Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Herregud, hvor vanskelig er det å skrive rett?! Flere?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Det STAVES sofa, men det er helt greit å si både sofa og soffa.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Å ja, siden du sier det er helt greit må del vel være det, da? Nei, du! Det er ikke greit å si soffa, det er like lite greit som det er greit å si bannan, faktisk!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Så de som sier bannan, soffa, gravvid og bennsin i sin dialekt må heretter holde munn? Du er veldig streng...
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 I disse dager er det nesten litt risikabelt å påstå at det IKKE heter soffa? Det sier jeg fordi man idag tillater de helt utroligste ting i skriftspråket, husker ingen konkrete eksempler akkurat her og nå, men det kunne like gjerne være at det var valgfritt med sofa/soffa! Skammelig, hva som skjer med språket vårt!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Vel, på en måte. Jeg sier det er helt greit fordi jeg vet at vi i Norge ikke har noe normert talespråk, i motsetning til de fleste andre europeiske land. Alle dialekter er like riktige. Det er ikke mer riktig å si "jeg" enn "eg", "je", "æ" eller "i". "Bannan" og "avvis" er like riktig som "banan" og "avis". Og "soffa" er like riktig som "sofa". Du kan like det eller ikke, men dette er norsk språkpolitikk, og slik har det faktisk vært siden 1880-årene!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #9 Skrevet 26. mai 2011 Det som skjer med språket vårt er at det er i utvikling. Og slik er det med alle språk, de er dynamiske og endrer seg. Hadde det ikke vært slik, hadde vi snakket norrønt i Norge i dag (eller egentlig urnordisk, eller det som ble snakket før det, som ingen vet hva var). Men folk er ofte ikke positive til at det skjer endringer i det språket de er vant til. For neste generasjon er den forandringen helt naturlig. Synes denne videosnutten på Arne Torps hjemmeside illustrerer dette på en fantastisk måte: http://folk.uio.no/arnet/1400-tal.wmv
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #10 Skrevet 26. mai 2011 Språkutvikling er èn ting. Den vil alltid foregå. Men vi har allerede mistet så mange nyanser, at den forenklingen som foregår akkurat nå, i en slags ekspressfart, med SMS-språk og 'barnslige' fortolkninger av gramatikken, den synes je rett og slett ødelegger språket vårt. Ser samtidig en link mellom mine følelser nå og videosnutten du la inn her.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #11 Skrevet 26. mai 2011 det STAVES sofa,men jeg SIER soffa. DET er det forskjell på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå