Gå til innhold

Barnehagepersonalet godtar mobbing!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag morges når jeg leverte mini i barnehagen så jeg 2 gutter i førskolealder som sto og bokset mot ansiktet til ei lita jente. Hun var presset opp i et hjørne, og de stod der og bokset, lo, og ropte til henne. Hun stod der og gråt og ropte om hjelp. Men var det noen fra barnehagepersonalet der? Nei! Jeg klarte ikke å stå der og se på, så jeg sa til de guttene at de skulle kutte ut med det der og gå bort fra henne. Da kommer det en fra personalet og spør hvorfor jeg sa det til de! Jeg forklarte hva som hadde skjedd, og ble spurt om de hadde vært borti henne. Nei svarte jeg, og da fikk jeg til svar at "jammen da gjør det vel ikke noe?".

Grunnen til at jeg reagerte er at barnet vårt er også blitt plagt på forskjellige måter, uten at personalet har gjort noe med det. I mange tilfeller så har de ikke vært i nærheten en gang, slik som i dag.

Barnet vårt er blitt kastet stein på, snakket stygt til, og til og med blitt ekskludert fra lek pga at h*n ikke ville gi fra seg spaden i sandkassen fordi h*n ikke var ferdig med å grave. H*n har sagt til oss at h*n vil sluttei barnehagen fordi de voksne lar de større være stygge med de mindre og de bryr seg ikke. Det er mye mer enn dette, og det er de samme guttene hver gang som plager de som er mindre.

Jeg har tatt det opp med dem hver gang, og alle i personalet, til og med barnehagestyrer, sier at det har vel ingenting å si, de må jo tåle litt røff lek, og at det er jo bare til å gå vekk.

Er jeg helt på trynet her som reagerer på hvordan de håndterer (Eller ikke håndterer!) slike ting? Jeg mener at det grenser til mobbing, og at barnehagen har ansvar for å ta tak i problemet.

Hva mener dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt barnet mitt ut av barnehagen, for det er ikke slik det skal være!

Så hadde jeg skrevet en klage til styre/kommunen og fortalt om aktuelle hendelser. Og i tillegg hørt med flere foreldre om de har opplevd barnehagen slik.

Skrevet

Jeg mener du her helt rett i å reagere.

Jeg ville tatt det opp med ledelsen i bhg .

I verste fall blir du ikke poppulær der og da ville jeg skiftet bhg.

Skrevet

Jeg har planer om å skrive en klage ja, jeg holder på med den akkurat nå faktisk!

Jeg skjønner ikke hvordan de kan rettferdiggjøre noe slikt, men hver gang jeg tar det opp så kommer de med dumme bortforklaringer som at de prøver å overse det negative og heller fokusere på det positive. Greit nok, det er en bra fremgangsmåte, men det kan da ikke være så svart/hvitt som det praktiseres her?

Kommer til å ta kontakt med foreldrene til jenta også tror jeg, så vet de ihvertfall hva som har skjedd....

HI

Skrevet

Litt både og kanskje?

At barn har blitt snakket styggt til, eller fått en stein på seg trenger overhodet ikke handle om mobbing. Heller ikke denne eksluderingen når han ikke vil gi ifra seg en spade.

Jeg synes selvfølgelig at det er kjempeviktig at man lærer større barn å være greie med de små men om man synes barnehagen er tøff, så bare vent til skolen.

Jeg selv har en av hver på en måte. En gutt som aldrig skulle havne i konflikter, og var kjemperedd de store i bhg. Så fikk vi en liten bølle, som både lirer fra seg noen salver og slåss en del.

Den rolige av dem, har lært å bli tøffere selv om han aldrig skulle slå tilbake (idag går han i 5. klass). Men han setter grenser og tar seg ikke nær ting.

Den bøllete av dem, elsker å erte på seg andre barn og spytter ikke i glasset for en slåsskamp. Men han er absolutt ikke slem, kanskje omvendt. Han er en fryd med små barn, skulle aldri røre noen som er mindre og lar mindre barn få viljen sin fullstendig. Han forguder dyr og egentlig alt levende og har masse venner.

Barn må altså få lære selv og hantere det meste, for å bli selvsikre og finne sin plass. Det tror jeg er sunt, for på skolen finnes det ikke noen som går inn å forsvarer.

Skrevet

Syns dette hørtes helt sykt ut!!! Slikt skal ikke godtas av voksne!! Ser for meg den lille redde jenta! Herregud, hvis personalet tillater ungene å holde på sånn tror jo de at det er greit!! Noe det IKKE er!!

Hadde jeg vært den lille jentas mamma, kom inn porten og så dette skje henne, mens personalet sto å så på, hadde jeg slitt med å ikke gå bort og slå til dem!!

Ville gått direkte til styrer og meldt saken!!!!

Og du som tilskuer gjorde forresten helt rett med å si noe til disse guttene!!!

Skrevet

"Barn må altså få lære selv og hantere det meste, for å bli selvsikre og finne sin plass. Det tror jeg er sunt, for på skolen finnes det ikke noen som går inn å forsvarer."

Så det du sier er at en aldri skal gripe inn og si ifra om at dette ikke er bra oppførsel? Rettere sagt at de skal få lov til å gjøre som de vil, uten noen form for tilsnakk?

Denne barnehagen høres ikke helt god ut. Jeg ville tatt barnet ut derfra, HI !

Skrevet

Jeg håper du tar kontakt med foreldrene til jenta. Jeg hadde ville vite det om det var jenta mi det var snakk om.

Skrevet

nei dette er ikke akseptabelt. i første omgang hadde jeg reagert om noen hadde kommet til meg på den måten og spurt hvorfor jeg hadde snakket til ungene... unnskyld meg, jeg er voksen og så at det trengtes. kom ikke her og undervurder min evne til å vurdere om barna gjorde noe som ikke var riktig. for det andre, så skal de voksne i barnehagen jobbe for å motvirke mobbing.. ikke synes det er greit. en skal lære barna at en skal respektere hverandre.. tøff leik,ja det er greit, men en skal respektere om den andre sier nei, dette vil jeg ikke.

jeg hadde tatt opp dette med foreldrerepresentantene i bhg, for så å kanskje lage en sak av dette på foreldremøte. at barn ikke føler seg trygg i bhg kan ødelegge mye for barnet senere også. selvfølelsen og mestringsfølelsen slår feil vei og den er viktig for hvordan man får det både på skole og senere i sosiale sammenhenger.. ikke godta dette er du snill.

hilsen ped.leder i bhg.

Skrevet

Nei men man kan faktisk ikke legge seg oppe i alt. Hvordan går det for barna som alltid blir reddet tror du? Når ikke noen voksen er tilstede, kan de hverken si ifra eller stopp.

Jeg tror barn blir sterkere av å lære seg konflikthantering på egen hånd.

Skrevet

"om man syns barnehagen er tøff, bare vent til skolen"?? Ble litt opprørt av innlegget ditt 10.22.

Ikke alle unger er tøffe og barnehagen skal være et sted som ungene og foreldrene føler seg trygge. Selvfølgelig har en sak fler sider og det er ikke alt en mor ser. Du bør virkelig ta det opp med ledelsen. Det å stå å f.eks stå å late-bokse ei jente kan være vel så skremmende som å få seg et slag. Jobber selv i barnehage og noe sånt ville aldri blitt godtatt hos oss! Signerer med nick jeg her altså!

Skrevet

Bra at du reagerte.

Rett utenfor vår bhg er det en fotballbane som en annen bhg brukte en dag.

Der var det et barn som ble mobbet av flere andre hvor de voksne bare så på.

En ansatt fra vår bhg eksploderte han hoppet over gjerdet tok seg av barnet og ga de ansatte en kraftsalve.

Som hun over sier ville jeg også bli gjort oppmerksom på det hvis det var mitt barn.

Skrevet

Men herregud, tror dere at barnet deres er helt uskyldige i barnehagen?

Hvordan vet du at denne spadeepisoden ikke var slik at gutten din tok spaden og forstyrret leken?

Det er så lett å bare anta at de utad sett bøllete barna ligger bak alt sammen, men ofte kan det være omvendt. Du finner fort noen øyentjenere eller utspekulerte barn i barnehagen. Barn i barnehagealder er også fryktelig selvopptatte, og ser gjerne sin egen verden. Det må vi voksne ha i bakhodet.

Jeg tror det er på godt og vondt at foreldrer ikke ser barna sine i lek i bhg skole, for jeg garanterer at de har helt andre roller enn det du tror.

Skrevet

Dette er ikke greit i det hele tatt!¨

Det er ikke greit å være flere mot en og det er ikke greit at de store plager de som er mindre. Begge deler er maktmisbruk og kan være mobbing og må stoppes. Er man jevnbyrdig er det en ting, men å møte stor overmakt gir bare avmakt og man lærer ingenting annet enn at man ikke er verdt noe.

Selvfølgelig må barn lære seg konfliktløsning og ordne opp i ting seg imellom, men det må de faktisk ha veiledning til og ikke finne ut av av seg selv. Da gjelder alltid den sterkestes rett.

I vår barnehage er det nesten 100 barn fordelt på 5 baser. Det er nulltoleranse for utestenging, fysisk skjerming av de minste, de største har hatt mobbing som eget tema og man har tett dialog med foreldre. Jeg har aldri sett eller hørt noe som likner det du beskriver. Snuppa fikk en stein i hodet på tur en gang og både hun og "gjerningsmannen" ble sendt rett tilbake til bhg. Hun for plaster og trøst, han som konsekvens.

Nå begynner hun på skolen hvor man driver aktiv forebygging mot mobbing bl.a gjennom stort tilbud om aktiviteter i friminuttene og fokus på omsorg og ansvar for hverandre i praksis. Det er ikke snakk om at ungene overlates til seg selv for å løse konflikter helt på egenhånd.

Skrevet

Kanskje fordi barnet mitt ikke var den eneste som var der da? Kanskje fordi noen andre foreldre så hva som skjedde når de hentet et annet barn?

Det er mange måter å finne ut slik på, og jeg hadde ikke tatt akkurat det for gitt bare basert på hva barnet sa!

Når det er sagt så har jeg akkurat fått melding om at det er satt opp foreldresamtaler fremover, så da skal jeg ta opp disse tingene og kreve svar.

HI

Skrevet

10;43; ja jeg er overbevist om at denne lille jenten hadde overtalt de større barna til å bokse henne i ansiktet når det kom en voksen forbi, kun fordi hun er utspekulert. Du er ikke helt god du?

Vet du hva, du er en av mødrene som oppdrarr de drittungene som forsurer miljøet for resten av ungene på barnehagen, garantert.

Skrevet

Nei, barna mine er temmelig godt oppdratt. De er ganske så greie med andre barn de.

Selvfølgelig har ikke denne jenten det, men jeg regner med at personalet kjenner barna ganske så godt.

Tviler sterkt på at hele barnehagen går rundt å synes det er greit med mobbing. Overbeskyttende foreldrer er faktisk en uting.

10:43

Skrevet

Så det å være fysisk eller psykisk stygg med hverandre skal godtas fordi det er en uting å si fra? Nei ærlig talt, da bidrar en jo til at slik oppførsel fortsetter!

At barnehagepersonalet er så lite handlekraftige er skremmende, og det virker ikke som at de "kjenner" barna i det hele tatt når de ikke ser hvordan hvert enkelt barn takler slike ting.

Mobbing kan ikke defineres ut fra bestemte kriterier alene, det må også kunne sies å være subjektivt! Hvis et barn FØLER at noen plager mye og til og med sier at det vil slutte i barnehagen slik som HI's barn, så bør det være nok til at personalet tar tak i problemet og faktisk jobber for å eliminere slik atferd!

Skrevet

Nei for dårlige barnehager er det ingen av oss som har hørt om før er det vel?

Skrevet

Når jeg hører noe sånt blir jeg redd å ha mitt barn i barnehage!! En hører mye negativt om barnehager. Jeg har ihvertfall det. Om alle foreldre som har barn i barnehage som opplever problemer burde holde sammen og gjøre noe med det at barnehager blir bedre og personalet gjør skikkelig jobben sin! Slik at både barna og foreldre kan føle seg trygg. Veldig viktig! Det finnes jo mange barnehager der det nesten ikke er noen som er utdanna, mange syke og nesten bare vikarer som er på jobb! Helt hårreisende!!

Skrevet

Hvorfdan skal et barn lære konflikthåndtering på egen hånd?

Det trengs voksne som kan lære det bort. Barn skal ikke bli møtt med et " Hva så?" når de har blitt krenket av andre. Og de som krenker andre, MÅ bli veiledet for å ikke gjøre det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...