Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #1 Skrevet 26. mai 2011 Jeg lurer på følgende: Blør man etter KS på samme måte som vaginal fødsel? Blør man mindre og kortere tid? Hvor lenge skal man holde seg unna bading i basseng og sjø pga KS såret?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #2 Skrevet 26. mai 2011 Jeg har gått gjennom en vanlig fødsel og ks, blødde omtrent like mye. Kanskje litt mer ved fødsel.Blør like lenge ja..alt skal komme ut som ved en vanlig fødsel. Bading kan du gjre når såret har grodd skikkelig..ihvertfall i basseng
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #3 Skrevet 26. mai 2011 Det er helt likt. Jeg har tatt KS og født vaginalt. Jeg blødde like lenge begge gangene. Blødningen er jo renselsen etter der morkaken satt, og det er jo det samme uansett hvilken måte barnet kommer ut på. Såret på magen gror fort(stingene blir tatt etter 5-10 dager), så det med bading har mer med blødningen fra livmoren å gjøre. Bare hør med lege/jordmor.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #4 Skrevet 26. mai 2011 Jeg blødde mindre, men hadde mer sårvæske som kom fossende innimellom når jeg ammet (vet det er mange som opplever dette etter ks), så det er viktig med store bind for det. Har vel noe med livmor som trekker seg sammen under ammingen. Legene suger ut og "rydder" opp litt etter at de tar ut babyen. Det kan nok forklare litt mindre blødning. Dette med bading vet jeg ikke. Det var ikke noe tema for meg etter ks.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Takk for svar. Jeg trodde man blødde minimalt etter KS. Trodde de "renset" opp slik at det menste forsvant.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #7 Skrevet 26. mai 2011 Min renselse etter keisersnitt varte i 8 uker, akkurat som når jeg fødte vaginalt. Det er riktig at de skraper ut det meste under snittet, men renselsen er jo en blødning fra såret etter morkaken og det er jo der uansett. Keisersnittarret mitt væsket i 5 uker (sårvæske, det lukket seg ikke skikkelig noen steder), så bading var helt uaktuelt første to mnd etter fødsel ihvertfall, det piplet og væsket jo både her og der
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #8 Skrevet 26. mai 2011 Er det vanlig at snittet vesker så mye og lenge??
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #9 Skrevet 26. mai 2011 Nei, jeg merka ikke noe til det..bare helt i starten Men dette er nok veldig individuelt:) Jeg hadde forresten katastrofeks, og jeg personlig ville heller ha gått gjennom 20 fødsler istedenfor et ks bare så det er sagt Var så "hemmet" etter snittet at fyyyy..Men nå vet jeg at planlagt ks blir på en helt annen måte og man har da ofte mindre vondt og siden de kan ta seg bedre tid etc. (hislen hun allerførste som svarte deg)
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #10 Skrevet 26. mai 2011 Jeg vet ikke egentlig. På sykehuset jeg bruker stifter de såret, og etter at stiftene var fjernet var det to små steder som gapte littegranne. Var ikke så mye, men det væsket litt. Jeg var redd for infeksjon og dro inn for en sjekk, men kirurgen sa det var bedre sårvæsken piplet ut enn at den samlet seg under huden og at det så helt fint ut. Regner med at det ikke er helt unormalt ihvertfall, hørtes ikke sånn ut.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #11 Skrevet 26. mai 2011 Hadde dere tape over såret når dere dusjet? Eller skal man ikke dusje og få vann i såret?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #12 Skrevet 26. mai 2011 Dusja første gangen på sykehuset jeg, dagen etter snittet. Hadde ingenting på såret, men såpet det jo ikke akkurat inn da
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #13 Skrevet 26. mai 2011 Ja men det gjør jo alle, var vel snakk om bading her da det er litt annerledes
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #14 Skrevet 26. mai 2011 Så man kan ikke ha tape over såret og så bade 4-6 uker etterpå?
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #15 Skrevet 26. mai 2011 Som mange andre har nevnt er det ikke pga såret man skal unngå å bade, men pga renselsen som kan vare opp til 6 uker. Under renselsen er det fri inngang inn til livmoren og man skal derfor unngå å bade for å forhindre infeksjon i livmora.. Når renselsen er over lukker mormunnen seg og man kan bade igjen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå