Gå til innhold

Baahhh!!! Frekke legevakt ansatte!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig en filleting å komme inn på legevakta når ettåringen har falt og slått seg så blodet fosser?

Greit nok at det hadde nesten stoppet da vi kom inn, men hun var så hoven i munnen at vi kunne nesten ikke se tennene hennes.

Hun dama i skranken sa at når vi kom inn med bare et lite sår så måtte man regne med å komme bakerst i køen. Hallo... Ungen var full av blod!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neseblod og blod fra munnen ser ofte ganske mye ut, selvom det egentlig er en filleting. På legevakten er det jo bestandig slik at de som ikke er farlig syke eller hardt skadet må vente lengst.

Skrevet

Jeg tror nok at dama var kompetent til å vurdere hvor dere burde havne i køen. Det kan komme mye blod fra mindre sår, spesielt i munnen, da det gjerne blør en del lenger enn ellers på kroppen.

Skrevet

At du ikke tålte sannheten kan du da ikke skylde på legevakta for! Hvem mener du heller burde vente enn dere?

Skrevet

Er du riktig navla? Blødningen er stoppet, hvorfor skal dere da ha krav på å komme inn før noen andre?

Tipper at datteren deres har bitt seg i tungen / gommen i fallet, det ser slemt ut med blodet, men jeg hadde ikke dratt inn til legevakten med en sån filleting. Litt kaldt vann å drikke og vaske vekk blodet - ferdig!

Skrevet

burde heller dratt til tannlegen!

jeg hadde gjort det heller...hvis de slår tenna når de er små kan det gjøre skade for seinere.Her biter snuppa seg hver dag i munnen så blodet fosser, ser mye ut, men er ikke farlig.

Skrevet

Jøssenavn.. altså, det høres ikke SÅ akutt ut det du beskriver, selv om det var alvorlig nok. Her satt vi i ÅTTE timer med å holde arma til lillesøstra mi oppe, etter hun hadde kuttet seg fryktelig mye i en finger. De hadde viktigere ting som måtte komme først, og da hjalp det ikke at hun blødde gjennom et stort handlkle og hadde vondt. De tok henne inn da hun begynte å føle seg kvalm og kald da sydde de, og vi måtte så vente en time til før vi fikk dra, siden hun følte seg så syk og hadde mistet en del blod. Ikke l ivsfarlig, men det var ekkelt og faktisk litt irriterende lenge å vente. Likevel var det nødvendig og andre ventet enda lengre enn oss. Man må stole på at de tar de akutte tingene først og fokuserer på å redde liv, og bite i seg egen frustrasjon.

Skrevet

Jeg mente ikke at vi trengte å komme foran de andre, men hun var bare så sinnsykt frekk da hun sa det og måten hun sa det på. Jeg er bare en redd mor som så mitt barn falle og slå seg skikkelig, blodet seriøst sprutet ut av munnen hennes og genseren hennes var dekket av blod. Da vil jeg ikke høre at dette bare er en filleting, stell deg bakerst i køen.

Jeg spurte aldri om å komme foran, men spurte ca. hvor lang tid det tok og fikk da til svar at med et sår i munnen trengte de ikke å ta oss inn før i løpet av 6 timer. Der stod jeg med en livredd skrikende jente dekket i blod, er det rart jeg ble redd og irritert?

Hvis såret hadde vært utenfor munnen så hadde de sydd, så det var ganske stort!

HI

Skrevet

Men var hun frekk da hun sa det? Hun sier jo bare som det er, om hun sa det på en frekk måte så er jo ikke det særlig koselig. Men om hun sa det med grei tone så er det jo ingenting å klage på.

Skrevet

Ja, hun sa det på en frekk og nedlatende måte! Hun mente nok at vi ikke hadde noe der å gjøre og det viste hun på en veldig direkte måte!

Legen var veldig hyggelig da, sa at det var riktig at vi kom inn og at det ser mye verre ut enn det er, men at såret var veldig stort og det var ikke langt i fra å måtte sy

Skrevet

Hvordan ble behandlingen til sist, da? Når du sier at de nesten måtte sy?

Hun måtte jo si at dere skulle stille dere bakerst i køen, når det var akkurat det dere skulle.

Samtidig kan en del helseansatte være noe overlegne.

Skrevet

Og en del pårørende tar alt i verste mening når de oppdager at verden og helsevesenet ikke hiver seg rundt og triller dem rett inn til en ventende lege ...

Skrevet

"Hun dama i skranken sa at når vi kom inn med bare et lite sår så måtte man regne med å komme bakerst i køen. Hallo... Ungen var full av blod!!"

– Det er faktisk det vanlige, når man stiller seg i en kø, at man kommer bakerst. Mener du at dere burde gå foran noen av dem som allerede var i køen? I så fall: Hvem? Hvordan ville du selv likt å rykke bakover i køen på legevakta, fordi noen andre kom inn med en unge som hadde slått seg og fått et sår i munnen?

Skrevet

Hva hadde du sagt først da, som fikk henne til å reagere med en frekk og nedlatende kommentar? Ser ikke noen som helst grunn til at hun skulle kommentere dette med "bakerst i køen" i det hele tatt, med mindre du først hadde reagert på ventetid eller plas i køen.

At man havner bakerst i køen når man melder seg på legevakta er helt normalt. Det er i det hele tatt sånn en kø fungerer: man starter bakerst, og så rykker man framover etter hvert. I helt spesielle tilfeller kan noen prioriteres foran andre; det er når det haster å gi behandling. Et sår i munnen som har sluttet å blø, er selvfølgelig ikke et sånt tilfelle.

Skrevet

Siden hun sa det på en frekk og nedlatende måte så skjønner jeg at du ble sur. Men noen må jo bakerst i køen, og dette var jo faktisk ikke så alvorlig.

Skrevet

Jeg kan godt forstå at du blir skremt når barnet ditt slår seg og blør en del. Men forstår godt hun på legevakten også, husk at de fleste som kommer inn på legevakten mener at deres ærend er såååå mye mer akutt enn andres. Og da må da saktens damen i skranken få si at dere må sette dere bakerst i køen. Skulle heller trodd du ble lettet av å høre at det ikke var noe alvorlig, istedet blir du indignert fordi du må vente på tur? Høres nesten ut som om du ønsket at barnet ditt måtte sy sånn at du fikk bevist at legevaktsdamen hadde feil? Dessuten er det faktisk inntil 6 timers ventetid på kutt som må syes.

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over at man havner bakerst i køen og hadde ikke forventet å komme foran noen heller. Men det eneste jeg spurte om (på en høflig måte) var hvor lang tid det kunne ta. Da ble hun potte sur og sa at de hadde seks timer på seg osv.

Det var ikke det at vi havnet bakerst, det visste jeg uansett, men hadde forventet en viss forståelse og at de kunne i hvert fall si ting på en høflig og ordentlig måte. Ikke være sur fordi jeg kommer inn med noe som for dem virket som en filleting, men som skremte meg skikkelig!

Skrevet

når du kommer med en skikkelig syk unge, som vi har gjort en gang.. da hiver de seg faktisk rundt, og hjelper øyeblikkelig.. (har erfart det to ganger...første gang med en astma-baby, som hadde både falsk-krupp blødninger i avføring/oppkast.. og svineinflueansaen...som de sa hadde du kommet senere så hadde babyen dødd!!! Tro meg, da måtte alle andre faktisk vente... og gutten min fikk hjelp... Den andre gangen var det samme gutt som hadde fått en alergisk reaksjon og måtte ha motgift øyeblikkelig. Noe han fikk.... Nå som vi vet han er alergisk har vi motgift hjemme.)

Skrevet

vet du hva HI, jeg kan godt forstå at du synes det er ubehalgelig og unødvendig når hun svarte deg slik. jeg har også møtt min andel av sure kjærringer som bare ikke klarer å la være å sende humøret sitt over på andre. det er helt ok og spørre et spørsmål når en kommer inn til legevakten og da kan man faktisk også forvente et ordentlig svar. hun kunne sagt: det tar litt tid i dag, det ser ikke så alvorlig ut, så hun må kanskje vente til vi har fått unna noen andre som er litt mer akutt. så je gser poenget ditt.

Skrevet

For noen svar du får her da! Synes du høres ut som en god mor som ble bekymret for barnet ditt og du ville sjekke at det ikke var noe alvorlig. Om det skulle skje liknende uhell en annen gang vil jeg anbefale deg å ta henne med til fastlegen om du vil sjekke henne. Da får du sjekket barnet mye raskere og blir trolig møtt med en bedre holdning. Jeg ville ikke møtt deg på denne måten. Hilsen sykepleier. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...