Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Jeg jobber som sykepleier, og har 50% fast nattstilling. Jeg tar ekstravakter slik at jeg hver måned har utbetalt som en full stilling. Nå er jeg blitt gravid, og har fra før 2 trøblete svangerskap, men var ikke sykemeldt før etter uke 30. Det jeg lurer på er hva jeg får utbetalt i sykepenger om jeg skulle være uheldig og bli sykemeldt tidlig i svangerskapet? Får jeg kun ut i fra stillingsprosenten, eller ut fra en gjennomsnittslønn? Har vært i jobb i siden september og ikke hatt en eneste lønn under 24.000, mens grunnlønnen min er på 15.ooo. Så om jeg skulle bli sykemeldt og kun få 15.000 utbetalt så har jeg rett og slett ikke råd til det. Har hatt svangerskapsforgiftninger så er liksom ikke så lett å bite tennene sammen og jobbe heller...... Håper noen vet og vil svare meg.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 Jeg fikk sykepenger etter stillingsprosenten. Dvs jeg tapte ca 7000 pr måned jeg var sykemeldt... Samme grunnlaget bruke de når jeg skulle søke foreldrepenger.. MEN der finnes nok håp. Tror nok nav kan regne seg til et gjennomsnitt, om du dukker opp med lønnsslippene dine som viser at du har jobbet mye mer enn stillingsprosenten.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Hadde kun 12% fast da jeg ble sykemeldt, men hadde jobbet mye mer. Sykelønn og permisjon ble regnet ut av et snitt over 6 av 10 mnd (ikke valgfrie 6mnd- du kan ikke finne frem de 6 mnd du tjente mest). Så strippes denne lønna for alt som heter kveldstillegg, nattillegg, helgetillegg etc siden det kun er dagvaktslønn som gir permisjonslønn/sykemeldpenger... Jeg datt ned fra 25 000 utbetalt pr mnd til 17000,- (valgte 100% utbetaling i permisjonstiden). Velger du 80% så taper du mer i penger pr mnd
3 nøtter til Askepott Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Er glad jeg har fast stilling i kommunen og de forskuddsbetaler permisjonspenger til meg. Full lønn, inkl lønnstigning + fulle feriepenger for hele permisjonen og sykeperioden min. Jobber kun natt så jeg hadde jo ikke hatt noe lønn igjen jeg da. Urettferdigt synes jeg det er.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2011 #6 Skrevet 26. mai 2011 Du får både sykepenger etter fastlønna du og etter ekstravaktene. DVS; har du fast jobb får du sykepenger utfra fastlønn utbetalt av arbeidsgiver. For ekstravaktene regnes det ut et gjennomsnitt, og dette utbetales direkte fra NAV
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå