Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Det gjelder oppdragelse av ei tulle på 3 år. Hun er blitt trassig, men det går stort sett veldig fint. Men jeg vet ikke om jeg gjør riktig, syns det blir liksom feil av og til. Fordi jeg ofte bruker, om du ikke gjør det, så får du ikke det/ gjør vi ikke det osv. Som feks om hun ikke pusser tennene, så blir det ikke mer godteri for spiser man godteri så må man pusse tennene også. HUn bruker å tulle og løpe fra meg når hun skal kle på seg for å dra et sted. Da sier jeg at hun må slutte å tulle og komme til meg så jeg kan kl på henne, ellers blir det ingen tur. Sier det ikke med en gang, men når jeg skjønner at ikke noe annet funker... Jeg bruker lørdagsgodteri mye som "straff", at hun ikke får det... når vi skal i butikken, så forklarer jeg henne at hun ikke må mase etter godteri for da går vi ut av butikken. Hun bruker å få noe av og til, som en is eller en liten dropseske, ( hun er ikke så ofte med å handle mat), og da er belønningen at hun får en liten ting når vi har handlet ferdig og nærmer oss betaling. Dersom hun oppfører seg... alt er liksom dersom hun oppfører seg... hva gjør dere? jeg vet liksom ikke, men det funker jo...
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 Er i samma dårlige sirkelen som deg Unnskyldningen min er at jeg har vært altfor mye alene med 3 barn som er fra 0-4 år. Gleder meg virkelig til vi blir to voksene igjen og kan begynne å motivere istedefor å true :/
C.L.H85 Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 He he høres ut som moren min da jeg var liten;) Jeg har ikke tatt skade av det:-D ( mer enn vanlig:D he he Det du egentlig gjør syns jeg da er egentlig å formidle konsekvenser for forskjellige handlinger. Man kan ikke alltid være like konsekvent heller, noe "slingringsmonn" må det da være som det er med alt i livet:) Av å til får de noe i butikken, og noen ganger ikke;) Tror ikke du gjør noe mere "feil" enn oss andre her inne:))) Nå har ikke jeg en 3 åring enda, men synes allikevel at jeg kan komme med innspill;))
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Det er to ting som det er viktig å ikke vike ved. 1 - Kommer du med en trussel, som at det ikke blir noen tur, er det viktig at du bare gir en advarsel maks to og så er turen borte. Gir du etter eller gir mange sjanser hjelper det ingenting 2 - Straffen må komme direkte etter handlingen. Truer du med at det ikke blir mere godteri i dagen fremover fordi hun ikke pusser tennene blir det helt feil. Da har straffen for langt tidsperspektiv til at hun skjønner det. Pusser du ikke tennene blir det ikke godt-natt-eventyr. f.eks er bedre. Samme med å fjerne lørdagsgodteri. Det kan fungere på eldre barn, eller ting som skjer like før spisingen. Men ting som gjøres om morgenen kan ikke straffes om kvelden, ting som skjer om kvelden kan ikke straffes dagen etter. Sitter med følesen av at du viker litt fra disse to tingene, skjerper du opp det ser du nok stor forskjell.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Og ikke minst, sier du nei må du holde deg til det. Klarer de å mase seg til en ting en gang vet de jo at det fungerer. Anonym 12:00
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 Jeg synes dette høres helt greit ut:) Du kan jo prøve et belønningssystem på å pusse tennene, et klistremerke hver gang hun pusser tennene og når hun har (f.eks) 10 stk kan hun få en liten premie. Da slipper du i alle fall å "true"
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #7 Skrevet 25. mai 2011 Heheheh! Kremt. Er helt sånn jeg takler trass selv også. "Hvis du skal skrike og hyle i butikken, så må du vente i bilen til jeg har handlet ferdig" "Hvis du ikke vil gre håret så må vi klippe deg kort som en gutt" Jo da, det er mye trusler. Tror det er sunt med konsekvenstenkning jeg! I tillegg kjører vi et fast løp, f.eks når vi sier "kom hit" og hun løper en annen vei, da fanges hun inn og vi spør "Hvem er det som bestemmer?" Hun svarer "Mamma og pappa". Vi spør "Hva skal du gjøre når mamma sier kom hit?" hun svarer "Jeg skal komme". Og så gjør vi en avtale. Ikke at det funker, men over tid ser det ut til å gå inn. Uansett, trassen kommer til å komme og gå i bølger og det må vi bare takle på et vis. Det er ikke artig, men det er et tegn på utvikling og det betyr at ungene er normal og oppegående.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #8 Skrevet 25. mai 2011 Problemet med å ikke vike er når man har flere barn. Ett kan være en engel og har fortjent turen, mens to er troll og burde vært bura inne! Å ha en unge er fader i meg innmarri enkelt
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 Har brukt dette "hvis ikke du" opplegget før og har fått det slengt i trynet. Eks. hvis ikke du kjøper is til meg så gidder jeg ikke spise mat ol. Måtte ta meg sammen og bruke en annen metode... et eks til. : til venner: hvis ikke du gjør dit eller datt får du ikke komme i min bursdag...
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 Amen til det! Her praktiseres(for 4-åringen): hvis du skal somle og tulle på badet, så blir det ikke bok på senga. Funker som krutt! For en større som takler det, er belønningsskjema lurt. F.eks at hvis man er flink å gre håret i en uke så kan dere dra på kino på lørdag, eller at hvis man er flink til å spise opp middagen hele uka så kan dere bake noe godt til fredagskvelden. For de som får lommepenger er jo kutt i utbetalingen ganske plagsomt..
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 Er enig med deg jeg... Må være så konsekvent som mulig, men er i den formening at barn av og til kan få en ting i butikken. Ikke hver gang og ikke fordi man gir etter for mas... Selv om det sikkert er slitsom til tider:) Ville bare ha frem at det ikke alltid er en fasit som kan følges slavisk:) Barn er forskjellige har jeg lagt merke til, he he;) Tenker på en venn av meg... førstefødte der var "lett" å være konsekvent med da han ikke maser noe nevneverdig... Så kom barn nr 2 og hun er super sta! Kan mase i timer he he. Så ikke alltid like greit å være konsekvent heeele tiden:-D
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 oi, takk for mange svar ) Jeg skal tenke mer på belønning også, ikke bare straff og jeg skal tenke mer på tidsperspektivet på straffen Godt å høre at jeg ikke gjør "feil". Takk for rådene damer! HI
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 Jeg tror ikke det er så feil, men du bør kanskje følge opp også.. At om du sier hun ikke får godteri hvis hun ikke pusser tennene, så må du si til henne neste gang at " om du skal ha godteri, så må du pusse tennene dine i kveld" Vet ikke jeg, bare ser for meg det Uansett så er du en god mor, ikke tvil på det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå