Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #1 Skrevet 25. mai 2011 Jeg må innrømme at nå føler jeg meg ganske lost her. Vi venter ei jente til i slutten av Juni og har nå nettopp bestemt oss for å bytte seng på 2 åringen. Hun har hatt senga stående på rommet sitt siden februar, men den blir altså tatt i bruk nå. Når hun sov i sprinkelsenga så gikk leggetiden osv som regel helt fint. Hun ble lagt i senga, sutra litt og så sovna hun. Våkna i 8 tiden om morgenen og sov 2 timer på dagen. Nå skiftet vi seng for 3 dager siden. Jeg lå i senga med henne og prøvde å lese bøker, synge, ha på spilledåsen osv, men hun bare tullet og ville ikke sove (veldig forventet) men så etetr å ha vert oppi og ut av senga noen ganger så sovna hun ved siden av meg (klokka var ganske mye) Dagen etter gjorde vi det samme men denne dagen var det nyttesløst. Hun ville ikke sove uansett hva og ville bare ned i stuen. Vi ga til slutt opp å endte med at hun la seg med oss i vår seng da vi la oss siden klokka var blitt så mye. Så i går tenkte jeg at nå får vi kutte ut kvilen på dagen siden hun klarer å holde det gående såpass lenge, og håper hun er stuptrøtt på kvelden slik at legginga går lettere. Der tok jeg feil. Utpå ettermiddagen ble hun stuuptrøtt og klarte såvidt og holde seg våken, men jeg måtte holde henen våken til 18.00 for hvis ikke så våkner hun etter to timer (som var den vanlige hviletiden på dagtid) Prøvde å legge henne men nå ble det bare enda mer tull. Hun sa heller "natti mamma" og skulle gå ned hehe. Jeg tenkte at ok, da får hun bli enda trøttere og så legge seg. Endte med at en time senere så slokna hun i armene mine og jeg bar henne opp i senga. Nå i dag sto vi opp 7 og så er planen at hun skal sove fra 11 til 13.00 og så være våken til 7-8. Da regner jeg med at hun er på det nivået hun var i går ettermiddag. Altså veldig trøtt men ikke overtrøtt. Håper det funker MEN hvis ikke, kan det da være lurt å legge henne og at hver gang hun kommer ned så følger vi henne opp igjen? Prøvde et par ganger dette ene dagen og det ble mye hyling og skriking, men kanskje det er det som må til? Hun er forstår ikke dette med at "nå er du stor jente og får sove i stor jente seng" osv enda. Med 5 uker til termin vil jeg gjerne få inn en rutine så fort som mulig, men skjønner jo at dette er sånne ting som kommer til å ta litt tid å få inn:) Blir kjempeglad om noen har gode tips og råd. Har alltid tenkt på mange metoder jeg kan prøve tidligere, men hadde trodd hun skulle forstå litt mer når hun var 2 år og 4 mnd, så derfor ble det plutselig litt mer vanskelig
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #2 Skrevet 25. mai 2011 2-åringen din er tydeligvis ikke klar for stor seng ennå, så jeg hadde gitt henne sprinkelsenga tilbake! Babyen kan ligge i vognbagen eller i ei reiseseng i begynnelsen, eller dere kan kjøpe ei ekstra, billig sprinkelseng. Ikke styr så mye med den leggerutinen og det med dagsoving - det er mye bedre for 2-åringen at dette kommer naturlig. I tillegg er det kjekt for deg å kunne ta det med ro nå når det nærmer seg fødsel Hilsen meg som også skal ha jente nr 2 i juni og som er opptatt av å gjøre overgangen til å bli storesøster så lett for 2,5-åringen som overhodet mulig. Ser det som passe traumatisk å bli fratatt senga si for å gi den til babyen i tillegg til alle andre forandringer som nødvendigvis må komme.... Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #3 Skrevet 25. mai 2011 Hm ja du sier noe der, men nå er liksom problemet det at hun ikke vil ligge i sprinkelsenga heller, men hvis hun forstår at nå er det den som skal soves i igjen så kanskje det blir bedre igjen slik det var
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #4 Skrevet 25. mai 2011 Sånn som du beskriver situasjonen og alt dere har testet ut, er det vel ikke så veldig rart at forvirringen er stor for den lille. Sett deg ned og forklar henne at mamma skjønner at du ikke liker å ligge i den store senga, men heller vil ha den lille litt til. Så går du tilbake til å legge henne på måten du brukte før + normal dagsoving, så får du bare håpe at det retter seg igjen. Går nok bra
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #5 Skrevet 25. mai 2011 Hvis hun vil bruke sprinkelsenga fremdeles, så hadde jeg brukt den. Alternativt - lag et "rede" i den store sengen. Dette er ikke et problem som bare dreier seg om seng, men også om alderen hun er i.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #6 Skrevet 25. mai 2011 En stor feil du gjør er å legge deg med henne. Gutten vår skifta til stor seng når han var 1,5 år, uten problem. Vi leser først en eller to små bøker og synger en sang, mens vi sitter på sengekanten. Vi legger oss ikke ned med han. Hadde 2 uker hvor han sto opp x antall ganger, men hver gang han kom ut gikk vi inn å la han igjen. Vi sa bare at nå er det natta og du må lalle fint å sove. Ikke noe dilling eller noe slikt. Nå har han hatt stor seng i et år og det går suuuper fint. Kommer sjelden eller aldri ut av rommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå