Gå til innhold

Krystallsyken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått diagnosen krystallsyken, men glemte å spørre om et par ting.

Disse hjemmeøvelsene skal disse tas også utenom anfall eller kun når man er svimmel?

Og er det noen her som vet om noen som kan "hjelpe" disse "krystallene" på plass når de først har tatt seg en tur. Strekningen Lier - Øvre eiker.

Med tanke på at jeg kanskje ikke klaret det selv med disse øvelsene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg gjorde øvelsene selv men hadde kontroller hos ØNH-lege. Jeg gjorde de utenom svimmelhetsanfallene.

Du må gå til en Øre-nese-hals lege. Mulig at en fysioterapeut kan hjelpe også.

Det er helt forferdelig så jeg håper du blir frisk fort : )

Skrevet

Fastlegen min mente det ikke var vits i å sende meg til ØNH- lege, hvis jeg klarte å få krystallene på plass selv.

Jeg har hatt dette i ca 15 år av og på i perioder, men uten å få en diagnose. Sist jeg var hos lege for svimmelhet (ca 7 år siden), kikket han meg i øret og sa -- det er i hvertfall ikke krystallsyken.

Det har jeg bare godtatt og levd med det siden - dette er noe jeg bare har.

Ny lege- tok det opp- han var 90 % sikker bare av å høre med snakke.

Dumt spm kanskje, men hvorfor må jeg til ØNH lege?

Skrevet

ØNH-leger kan mye mer om krystallsyken enn andre leger. De ser med èn gang om det er krystallsyken.

Jeg har vært plaget med det mange ganger, sist da jeg var gravid for 4 år siden. Gikk da til fysioterapeut for noe annet, men nevnte at jeg begynte å bli skikkelig plaget av svimmelhet. Han sjekket meg litt og sa at han trodde det var krystallsyken. Sendte meg til ØNH som kunne fortelle meg at det var det jeg hadde. Fikk øvelser + at fysioterapeuten alltid avsluttet med å hjelpe meg med øvelsene da jeg var der da man burde ha en som hjelper deg når du gjør de. Har ikke hatt det siden, og jeg var MYE plaget med det.

Dessuten da ØNH lege at jeg kunne få en medisin mot det men siden jeg var gravid så kunne jeg ikke ta medisinene.

Skrevet

Fysioterapeuten så det på øynene mine når han "kastet" meg bakover og snudde hodet mitt fort. Det er jo også del øvelsen man må ta for å rise krystallene på plass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...