Gå til innhold

Må jeg bare akseptere at morgen starter klokka 5?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 1 år har de siste 4 mnd våknet 5. De første 2 månedene sovnet hun igjen litt før 6 og sov til ca 6.30-7.

Men de siste månedene har det vært umulig og få henne til å sove igjen. Vi står ikke opp, men prøver og legge henne igjen, sier det er natt, hun må sove videre osv.

Har mørk rullgardin på rommet, så hun våkner ikke pga lyset.

Hun våkner klokka 5 uavhengig om hun legger seg 18 eller 20. Så jeg føler vi har prøvd alt her.. Jeg har veldig liten lyst til å stå opp 5 må jeg innrømme.

Noen tips?? Eller må vi bare akseptere at dagen starter 5?

1830 er forresten vanlig leggetid for henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sliter litt med det samme. Hun står opp kl 0600 hver dag. I dag sto hun opp kl 0450.

Jeg legger henne aldri før kl 1930-2000. Gjør jeg det må jeg opp i 04-0500 tiden. Men kl 0600 går ann, da skal vi på jobb alikevell.

Synes dere kanskje legger henne litt tidlig, 1830. Hadde vi gjort det samme måtte vi garantert stått opp før kl 0500.

Skrevet

God morgen! Noen barn er morgenfugler, det går seg gjerne til når de blir eldre.

Skrevet

Men hvis jeg legger henne 20 våkner hun alikvel 5, bare at hun er mer grinete. For da har hun jo sovet 1,5 time kortere den natten.

Mulig hun vil sove lenger hvis jeg legger henne 20 over en lengre periode?

HI

Skrevet

Legg heller tidligere, og så legger du deg sjøl tilsvarende tidlig. Da er det grei morra kl fem.

Skrevet

Vår gutt på 11 mnd er helt lik. Våkner ca 5 hver dag. Mannen min greier stort sett å få han til å sove litt til, ca. 1 time. Men, hvis ikke det går - står vi opp. Han skal hvertfall slippe å ligge å skrike en time fordi vi ikke føler for å stå opp, dessuten ligger han vegg i vegg med storebror så det er lett at han vekkes.

Storebror var akkruat lik, jeg kan trøste deg med at dette er en fase som går over. Kan ta uker eller mnd, men det går over.Sånn er det bare med småbarn.

Vi legger vår ca. 18.30. Da er han såååå sliten og trøtt at han sovner før vi omtrent er ute av rommet. Har prøvd å legge han senere, men da våkner han likevel kl. 5. Ikke minst blir han overtrøtt og er vanskeligere å legge.

Lykke til....

Skrevet

har en gutt på 4 1/2 år som er akkurat lik.. har våknet kl 5 siden han var 6 mnd.. så her har det ikke vært en fase desverre.. men har lært oss å legge oss tidlig så vi ikke er trette når han våkner og vil opp.. litt mere slitsomt nå som lillebror har kommet og men men.. får sove når vi blir gamle :))

Skrevet

Sover hun fortsatt på dagtid da?

Jeg ville lagt litt senere over en lengre periode (de endrer ikke rytme over natta) og samtidig kuttet ned på eller kuttet ut dagsoving. Prøv det en uke eller to så ser du om det har noen effekt.

Skrevet

Jeg ville ikke kuttet ned på dagsoving hvertfall. Hun er jo bare ett år.

Det går i perioder med de små. Men kl 5 er for tidlig. Da er det natta.

Jeg syns halv 7 er en grei leggetid også jeg da. Det er ingen fordel med overtrøtte barn heller.

Kan du ikke prøve å legge en eske med noen leker, bøker og en flaske med litt vann i senga hennes når dere legger dere for kvelden, så hun har litt å pusle med når hun våkner? Ha en gløtt på rullgardina så det kommer lys inn på rommet hennes.

Da kan dere kanskje få en halvtime lenger i senga om morgenen hvertfall. Og en halvtime er gull verdt om morgenen:)

Det med leker har funka for oss hvertfall. Men nå er jenta vår 2år da, og kanskje litt flinkere til å underholde seg selv.

Skrevet

Selvfølgelig må du prøve over en lengre periode!

Når en legger 18.30 syns jeg ikke 5 er så tidlig.

Skrevet

Takk for tips :)

Ja hun sover på dagtid, det må hun- hun er alikvel helt skutt når klokka er 18.30.

Skrevet

18.30 er ikke tidlig for en på 1 år. jenta mi på 3 legger seg mellom 18.30 og 19.00. da mine var små og våknet så tidlig fikk de en flaske i senga si med melk , mme, da sovnet de etterpå og sov til kl 07.30 ca. for meg er 5 natt enda, så jeg hadde prøvd å få henne til å sove igjen.

Skrevet

Jeg syns du skal fortsette som før, og ikke forandre på verken dagsovingen eller leggetiden. Det er ikke så mye å gjøre med det at hun vil stå opp så tidlig, men du kan trøste deg med at det mest sannsynlig bare er en fase. Om det ikke skjer noe i den nærmeste fremtiden så tror jeg nok at hun vil komme til å sove litt lenger når hun senere kutter ned på dagsovingen. Du må egentlig bare legge deg tidligere, og krysse fingrene for at det fikser seg snart;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...