Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Hvor mye har dere som har barn som er konfirmert gitt dem i gave? Datteren vår skal konfirmeres nå i vår, og flere av venninnene hennes som ble konfirmert i fjor fikk 8-10.000 av foreldrene sine. Vi har ikke økonomi til å gi henne så mye, og jeg gruer meg rett og slett litt fordi jeg er redd hun kanskje har forventninger som står i forhold til hva venninnene har fått.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Er mange mange som ikke gir annet enn bunad og festen. Men føler d at dere må gi noen kan kanskje en spareordning til lappen være noe?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Synes svaret over her var en god ide....men for å svare på spm ditt så fikk datteren bunad(som ble veldig billig. Gratis brodering og montering og sølvet fikk hun til jul og bursdag året før) pluss 8000 fra oss foreldre m partnere. Dvs 4000 fra meg og 4000 fra far. Sønnen fikk samme sum, men ikke bunad. Han får derfor moped-lappen nå. Det hadde ikke hun: Ville ikke latt meg styre av hva alle andre får. Er alltid noen som får skyhøye summer.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Mine barn fikk 2000 kr av meg, og 2000 kr av far og stemor. Når "barna" er konfirmanter er de såpass store at de stort sett vet hvordan det står til med økonomien hjemme, og vet vel noenlunde hva de kan forvente. Mine barn er ikke storforlangende, men de ble kanskje en smule skuffet over gaven fra far. Han er god for noen mill, jeg er alenemor med lav inntekt, så de hadde kanskje forventet litt større sum av han.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 hva skjedde med å spare til konfirmasjonen da? dere vet den kommer og dersom månedslønna ikke tillater et innhugg på 20lapper så må det spares. og det i lang tid før. vi sparer til alle barnas konfirmasjoner. første konfirmasjon er om 5 år. men som ei annen nevner: et tilskudd til sertifikatet må da vel være en super gave! da har dere 1år på å spare endel penger til dette. si dere setter inn 500 - 1000kr på "kjørekontoen" hver måned frem til barnet fyller 16 og kan starte øvelseskjøringen. da slipper dere den store utgiften der og da.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Jeg og pappan ga løfte om at vi skal betale mopedlappen i tillegg til festen. Mange av vennene fikk enorme summer, men gutten var storfornøyd han med den avtalen istedet
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Vi valgte å gi en opplevelse. Konfirmanten hadde lenge ønsket seg en tur til London, og det fikk han. Med litt planlegging og et godt hotelltilbud kom en langweekend på mindre enn man skulle tro ( han og pappa'n reiste på guttetur). Om det er noen opplevelser hun drømmer om, så kan det være en mye flottere gave enn en sum penger, men det krever litt mere forberedelser, og verdien i penger blir ikke så åpenbar.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Jenta vår får en bunad og festen, ikke cash.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #9 Skrevet 25. mai 2011 "Bare" bunad!!?? Ja, det er jo bare 25-30.000, pytt sann.... Dere er jo ikke riktig kloke!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 Våre barn får bunad til 40-50000 og festen selvfølgelig. Vil de absolutt ikke ha bunad når den tid kommer får de kanskje 10000 på sparekonto i stedet. Noe mindre enn det synes jeg er rart å gi egne barn i gave!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 min onkel og tante er skilt men her fikk datteren: Av mor og far: Fest og bunad med sølv Far og kjæreste: 2000 kr, klokke og smykke Mor og kjæreste: 5000 kr Synes dette var voldsomt jeg da. Da jeg ble konfirmert fikk jeg fest og bunad og det burde være mok, bunaden koster jo 20.000 bare den!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 herre gud jag ramlar baklänges när jag hör detta. I sverige så är det absolut inte vanligt med dessa summorna till en konfirmant. I sverige så ger man smycken i gult och föräldrarna ger ett guldkors och ev ett par tusen. Inte rart att ungarna här konfirmerar sig för att få gåvor. Menar ni på fullaste allvar att en 15 åring kan hantera 20-40 000? Nej vet ni vad! Dottern min kommer nog i sin tid få en bunad, ser att det är något som används varje år och en god investering men hon ska nog se långt efter att hennes mor ger henne runt 20 000 i konfirmationspresent i tillägg..
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Siden min sønn har "fire foreldre" gav jeg og min mann 5000 kr. Pappan og kona gav også 5000 ( vi avtalte beløp). Men altså, konfirmasjon + gave og alt som hører med kom på 22 000. Vi har god økonomi, men selvfølgelig sparte vi opp endel på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #14 Skrevet 25. mai 2011 Må si meg enig med de som steiler litt ift enkelte beløp som nevnes her. Hvis konfirmanten får bunad er det en veldig bra gave i seg selv, i tillegg til festen som koster mye når man (som regel) har store deler av slekten og venner på middag og slikt. Det å skulle gi/forvente noen gave i tillegg til det er vannvittig i mine øyne. Er også enig i at man må gi gave etter hva man har økonomi til. Dette skjønner en konfirmant, eller burde i alle fall det.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #15 Skrevet 25. mai 2011 Jeg fikk kun bunad fra min mor når jeg ble konfirmert. Tror det er vanlig å gi ca.10000 kr hvis konfirmanten ikke skal ha bunad eller hvis det er en gutt.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #16 Skrevet 25. mai 2011 Det er jo galskap! Snakk litt med henne om økonomi og slikt nå i god tid før konfirmasjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå