Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Si far betaler 4000,- i bidrag hver måned, går alt det da til barnet? Eller bruker dere noe av det til dere selv? Ikke noe kritisering, bare av ren nysgjerrighet egentlig
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 ja, barnets del av huslånet, forsikringen, strømmen, maten, klærne, transporten, vanlige fritidsaktiviteter med utstyr, plaster, smertestillende og alt annet. det er nemlig langt fra bare mat og klær bidraget skal dekke. Det er en liten del av det hele. Du finner god oversikt på nav.no, over hva bidraget er ment å dekke. Og det er IKKE lommepenger og bursdagsgaver i bidraget........
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Ja, vil nok svare det samme som anonym 23:00 har svart. Skal nå dekke litt mer enn bare klær. Er litt kjekt med tak over hodet til den lille å + alt annet som hører med.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 Burde ikke bidraget konkret gå til barnet? Altså ikke si at barnet må begynne å betale leie ved 1 års alder? Jeg skjønner transport til og fra forskjellige ting, medisiner osvosv. Men for at "barnet skal få tak over hodet", det synes jeg bare er en unnskyldning for at dere garantert bruker en del på dere selv hver måned.. Et barn skal da vel ikke betale leie? Om moren har dårlig råd og ikke økonomien strekker til husleie, kan jeg skjønne det, da hun sikkert hadde hatt råd til leien, men må bruke mye på barnet utenom. Men har forsørger god økonomi synes jeg 100% av bidraget bør gå til barnet, ikke at far betaler for husleien til moren.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Du har ikke tenkt så nøye igjennom sakene, skjønner jeg:) Er man alenemor med ett eller flere barn, trenger man bolig med 2 eller flere soverom. (Alt ettersom hvor mange barn man har) Da vil det igjen føre til at kostnadene ved å ha to eller flere soverom som barna skal bo i, være proposjonalt stigende. Barnet skal ikke betale "leie", de skal bare ha et sted å bo, som koster mer enn om man er alene og ikke har barn. Slik er det med forsikringer, mat, bensinutgifter osv. Så faren skal hjelpe til å dekke slike kostnader ved å betale barnebidrag. Er ikke det rimelig logisk da?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Joda, forstår den:) Jeg tenkte liksom mer i retning av at en mor med god økonomi, som har stort nok hus fra før og alt det er i orden. Altså at hun ikke måtte foreta seg noen forandringer der. Da burde jo hele bidraget gå til barnet? Kan ikke ta "leie" da?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Folk gjør nok som de har råd til. Jeg skulle ønske jeg kunne ha satt av mer til barnet mitt, men her går det i sluket det meste.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #9 Skrevet 24. mai 2011 jeg får 1348,- fra Nav. fordi barnefaren ikke er betalingsdyktig til å betale bidrag.... haha liksom..jaja det er en annen diskusjon... her blir hele summen brukt på barnet. har jeg lite noen måneder og det er noe igjen fra bidraget benytter jeg med god samvittighet resten selv....ja ikke på klær til meg men til huset osv.... mat, sko, klær, "unødvendig snop og sånn",
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #10 Skrevet 25. mai 2011 Herregud så hjernedød du er! Hva består ordet "forsørgelse" i, for deg? Gaver? Pene klær? Å forsørge et barn er å gi barnet det som trengs for å leve. Barnehageplass, strøm til å varme opp huset med og kommunale avgifter er blant de nødvendighetene et gift par bruker penger på når de er sammen om å forsørge sitt barn. Men så snart de er skilt, skal da bare mor betale disse tingene? Bidraget er fars andel av "forsørgelsen", som han ikke lenger er direkte delaktig i hvis barnet bor hos mor. Skal han ikke lenger ha del i de delene av forsørgelsen som er mindre konkrete eller synlige for barnet? De samme tingene ER jo der hele tida, og mor betaler fortsatt for dem - skal hun gjøre det helt aleine, eller er det rimelig at far bidrar? (Derfra kommer ordet bidrag - han bidrar.) Skjønner ikke hvorfor du mener pappas del av forsørgelsen skal være klær og sko, ikke strøm, vann, kloakk , sengetøy, håndklær og drivstoff. Hva er det kunstige skillet her? Barnet er en forbruker det også. Skulle man øremerke bidraget til "ting barnet selv kan sette pris på" ville jo alt gå til gaver og juggel!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #11 Skrevet 25. mai 2011 Jeg får 1000,- i barnebidrag og det går inn i den store potten til husholdningen og klær til barnet. Men så sparer jeg barnetrygden så man kan jo likgodt si at jeg sparer bidraget.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Hvordan mener du at folk skal svare deg på dette? Tror ikke veldig mange deler husleie, strøm, forsikring og matutgifter i todeler, en for seg og en til barnet. BAre for å være sikker på at enhver 50-øring går kun til barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå