Vicky 83 Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har det ikke så greit om dagen. Tok en laseroperasjon for snart to uker siden som jeg angrer veldig på. Er det noen her som har fått beskjed om at de har litt store pupiller som har tatt laseroperasjon? Hvordan har det gått med lyssensitivitet og mørkesyn? På forundersøkelsen ble det nevnt at jeg hadde litt store pupiller, men legen mente at det ikke skulle ha så mye å si. På telefon med sykepleier på klinikken flere ganger i ettertid fikk jeg bare en remse om at det var vanlig med redusert mørkesyn i en kortere periode etter operasjonen. Fikk til slutt en avtale om å spørre legen rett før operasjonen. Det var utrolig dumt gjort av meg å gå med på det. Der og da presset jeg meg selv til å gjennomføre, hadde fått en Vival og følte meg litt presset av situasjonen. Når legen da sa at det var en økt sjanse for redusert mørkesyn og at jeg måtte operer to ganger, var jeg ikke i stand til å ta et gjennomtenkt valg. Huff, jeg har vært skikkelig dum. Nå føler jeg at jeg er lyssensitiv (ganske vanlig i starten) og mørkesynet har jeg ikke fått sjekket siden det er så lyst ute. Lyssensitiviteten merker jeg mest ved at lysene på møtende biler nesten blir litt blendene.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Uff da! Så dumt at du angrer! Jeg har tatt samme operasjon som deg, og er overlykkelig over at jeg turte! Det er så deilig å slippe brillene hele tida. Nå er jeg over 40 år og må nok regne med å begynne og bruke briller igjen snart, men tror ikke jeg skal bli nødt til å bruke dem hele tida. Pt. bruker jeg billigbriller fra Nille o.l når jeg kjører bil, eller skal se noe på lang avstand. Jeg har noe dårligere mørkesyn enn jeg hadde før, men det kan også ha sammenheng med alder. Lyssensitivitet er helt vanlig ei stund etter operasjon. Håper du blir mer fornøyd etter hvert! Jeg er i alle fall veldig glad for at jeg brukte penger på øynene og synet mitt. :-)
Mrs. Bouquet Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Jeg såg dårlig mye lengre enn to uker etterpå. KJente ikke igjen folk jeg møtte på butikken om de var på avstand o.l. Men etter noen måneder ble det helt perfekt. Tror nok du må gi det mer tid før du begynner å angre.
Vicky 83 Skrevet 26. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2011 Takk for svar. Jeg har roet meg litt ned nå. Tror jeg er litt mindre lyssensitiv nå, og ikke minst så stresser jeg ikke like mye med det. Tror nok det var litt psykisk også, jeg var så utrolig redd for hva jeg egentlig hadde gjort med meg selv. Synet er jo utrolig viktig! Uansett tror jeg valget var feil. Hadde jeg fått informasjonen tidligere hadde jeg nok valgt annerledes, for jeg var ganske tilfreds med å bruke briller. Det var bare enkelte situasjoner der jeg syntes det ville være praktisk å være brillefri, og i tillegg visste jeg at min mann syntes jeg var finere uten briller. Alt man skal tenke på... Selv må jeg innrømme med at jeg sliter litt med å bli vant med den brillefrie utgaven av meg selv. Sitter og ser på bilder av meg selv med briller, og synes i grunnen at brillene gjorde seg godt i ansiktet mitt. For noen år siden derimot, var jeg mye mer ukomfortabel med briller, og det var da ønsket om laseroperasjon ble plantet. Blir kanskje lettere å bli komfortabel med det brillefrie ansiktet når jeg kan begynne å bruke sminke igjen og rødheten på øynen er borte. Følte dere trykk på øyet? Jeg føler et ubehagelig trykk på venstre øye. Jeg vil bare at øynene mine skal bli som før. Tårevæske har det heldigvis gått ganske bra med. Nå er det fem timer siden sist jeg dryppet øynene, og jeg føler ikke noe behov for å dryppe de enda.
Collette Skrevet 26. mai 2011 #5 Skrevet 26. mai 2011 Ja, det har jeg gjort. Jeg hadde så store pupiller at de var usikre på om de kunne operere. Mørkesynet mitt er fremdeles redusert. Det verste for meg er bilkjøring i mørket. Alle lys flyter utover og blir større enn de egentlig er. Veldig ubehagelig, men jeg angrer likevel ikke. Jeg har falkesyn og ser veldig godt når det er lyst.
løvemamsen Skrevet 27. mai 2011 #6 Skrevet 27. mai 2011 Hvis jeg var deg ville jeg gitt det litt mer tid! Jeg har tatt laseroperasjon (flere år siden...) og det tok vel ett par mnd før alt var stabilisert. Jeg strevde også med mørkesyn - vanskelig å kjøre bil når det var mørkt og lys langs veien fløyt utover. Ekstra ille når det regnet. I tillegg hadde jeg rennende øyne i mange mnd. Overproduksjon av tårevæske. Litt ekkelt når man var ute i minusgrader på tur, hvilket er ofte når man har hund....hehe! Det frøys til is rundt øynene, og jeg så ikke smart ut for å si det sånn! Etter 6 mnd var alt normalt og jeg ser som en ørn. (...selv om jeg fortsatt famler på nattbordet etter brillene!!!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå