Gå til innhold

hjelp! katten har født...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er hjemme hos mamma og katta har nylig fått kattunger, mamma er bortreist og jeg "passer huset". De visste noe var på gang, bare ikke når. men dette måtte jo skje nå da såklart..! katta fødte ute, under verandaen og det regner og blåser masse. bør jeg flytte de inn i en eske eller noe??? eller klarer de seg ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies jo at man ikke skal røre de små sånn med en gang og jeg har dessverre erfart at ene katten vår ikke ville ta til seg en kattunge som jeg måtte flytte for henne...

Men når det er sagt så syns jeg ikke at det er ideelt for de å ligge under en veranda i slikt vær!

Tror nok jeg ville funnet en kurv/ eske el å lagt et teppe oppi. Legg alle ungene oppi og få med kattemammaen inn så krysser jeg fingrene for at det skal gå bra:)

Viktig at mammaen får mat til seg første dagene for da vil hun helst ikke forlate ungene. Samtidig så setter hun nok pris på å få litt fred med barna den første stunden også;)

Lykke til:)

Skrevet

Flytt kattungene inne, sammen med matmor. Og ikke slipp matmor ut med det første. Vær sikker på at hun tar til seg kattungene, etter at du har tatt i de :o)

Skrevet

Jeg ville vært forsiktig. Er det lenge siden hun fødte? Lag et skjul for i natt, og se til imorgen, da er hun kanskje mer klar for at noen kommer å ser på dem. Katten til svigers fødte av alle steder i senga deres, de også på ferie, og vi kom på morgenen og fant dem. Vi lot de få være og kattemor tolererte oss mer og mer når timer og dagen hadde gått.

Skrevet

ta dem inn :-)

Skrevet

Har aldri hørt at man ikke skal ta i nye kattunger. Vi gjorde det med våre katter når vi var små, aldri noe problem. Den ene katta lå faktisk halveis på fanget mitt når den fødte (hun døde senere pga en død unge i magen som ikke kom og vi ikke visste om, mistenker hun sjkønte noe var galt og søkte "hjelp" på sin måte) også denne ungen ble mye håndtert av meg og moren aksepterte at vi stelte og styrte. Kjenner du katta tror jeg ikke det skal by på broblem. Men om du ewr redd huin skal avvise ungene kanskje du kan lokke henne inn i huset med litt mat? Så lager du til et sted i nærheten av maten som frister å flytten ungene til? Kan hende hun gjør det selv, evt får du flytte dem (kan gjerne bruke hansker så du ikke setter for mye lufukspor på dem). Jeg ville uansett forsøkt å få dem i hus. Og husk en kasse med kattesand slok at mor får gå på do!

Skrevet

huff, her ble det mange skrivefeil

Skrevet

takk for svar dere! Jeg tok alle i en gammel skuff med pledd oppi og satte de inn i kjelleren. Ser ut som det gikk bra at jeg tok i de, alt går greit nå! hehe fikk litt småpanikk her når jeg så de for første gang;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...