Gå til innhold

Noen som er 50 % uføretrygdet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er 50% uføretrygdet her, og som kan fortelle litt om prossesen til å få det innvilget ?

Og hvor mye jobbet du før du ble det ?

Hilsen - alvorlig syk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 50% uføretrygdet, men jeg har aldri jobbet mer enn 50%. Jeg er ung ufør pga alvorlig sykdom.

Jeg har hatt attføingsstønad mens jeg studerte, med 100%. Når jeg fikk jonn i 50% stilling fikk jeg 50% attføringsstønad, nå heter det aap. Så søkte jeg om å få den satt til varig ufør, og fikk det innvilget.

Om du er i jobb nå, så må du bruke prosentvis sykemelding, i tillegg til aap. Om du har mann med høyere inntekt enn normalinntekt lønner det seg økonomisk å ha aap, er mannen derimot lavtlønna lønner det seg å ha uførepensjon, da du får rett til barnetillegg. Er du alene lønner det seg med uførepensjon, da du også får barnetillegg.

Det trenger ikke ta allverdens tid å få det innvilget. Det er greit med forutberegnelig inntekt. Samt at man får visse andre goder som honnørkort på offentlig transport og mange offentlige tilbud, og sletting av studiegjeld.

Ta deg en tur inn på nav.no og les om grunn- og hjelpe stønad, om det er noe du kunne hatt rett på. Kommunen har også ulike tilbud som parkeringstillatelse og ledsagerbevis, begge er tiltak som hjelper praktisk og økonomisk, og fremmer at vi som er syke kommer oss ut, og hjelper å gi oss et mer tilnærmet normalt liv.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar. Den situasjonen din som du beskriver er akkurat den jeg er i nå. Takk takk!! Hvor gammel var du når du fikk varig uføre ?

Skrevet

Jeg hadde akkurat bikka tretti,når jeg fikk vedtaket. Jeg hadde vært på mange tiltak før den tid, og fått avslag på flere søknader om varig ufør. Ung ufør kan du få fordi om vedtaket kommer senere i livet, for uføretidspunktet er når du ble syk, fikk skade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...