Gå til innhold

Bønder er noen forbanna sytepaver!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Irriterer meg grønn når jeg leser i nettavisene i dag. Maten blir dyrere som følge av landbruksoppgjøret. Greit nok, ikke så mange kronene her og der, men likevel.

Bønder er ikke statlig ansatt på noen måte, ikke kommunalt heller. Men veldig mange småbrukere er nærmest fullfinansiert av staten gjennom subsidier! Hvilke andre selvstendig næringsdrivende kan vise til slike goder?

Hvorfor klarer ikke norske bønder å drive levedyktig når alle andre lands bønder klarer det? Og hvorfor klage så inni hampen når de får alt rett i fanget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spesialsykepleier med 10 års ansiennitet her: jeg fikk 8000 mer i året. Bøndene fikk vel 17 000 mer?

Skrevet

Vet du hva? På midten av 80-tallet var Norge mindre enn 40% selvforsynt. I dag er det vel på 20%, tenker jeg. Hva skal vi gjøre med det, den dagen vi kanskje trenger å være mer selvforsynt? Da hjelper ikke teknologi, og det alene..... Da må vi ha MAT!

Skrevet

Norge har jo et kaldere klima enn nesten alle andre land.

Skrevet

Og nå snakker du om noe du har peiling på??

Hvorfor skal bønder jobbe gratis fordi du vil ha biff på lørdag og pinnekjøtt til jul??

Skrevet

Har ikke nektet på at vi må ha MAT jeg vel? Jeg har sagt at de har faktisk ingenting å klage på når de som privat næringsliv får full støtte fra staten, og at de er de eneste med de godene.

Og jo, en kan drive gård UTEN å få penger rett inn på konto fra staten. Alle andre får det til. Stordriftsfordeler er en fin ting vettu...

Skrevet

Jobbe gratis ? De kan da fint klare å tjene penger på egen hånd hvis de bare vil !

Skrevet

Nå er jeg ikke helt inne på dette her, men som sauebonde fikk gubben "1kr" (husker ikke akkurat) mer for kiloen ifjor..

Juhu, hørest bra ut..

MEN i sammen slengen trakk de 1,50 øre fra tilskuddet... Dvs, at det gikk ut i minus!!

Jada, fikk mye i lønnsoppgjøret da!!

Hva fikk spesialsykepleieren trekk på??

Skrevet

Du trenger 6 kuer, så får du tilskudd pr år pr ku, vettu ;)

Det har ikke bare med stordrift å gjøre, men valg av drift. Og valg av dyr du har osv.... Lær deg reglene, så kan det være du overgår alle de andre i tilskudd. Ikke skyld på andre som har hatt vett til å finne det ut. De aller fleste bønder har jobber utenom, nettopp fordi det ikke er nok inntekter av en gård.

Og der finnes tilskudd i distriktsnorge til helt andre ting en gårdsdrift. En må bare velge rett, for å få de tilskuddene ;)

Skrevet

du frøken henger ikke på greip!

folk med insikt og vett støtter bøndene fullt ut på både alt av subsidier og tilskudd. det finnes ikke veldig mange småbrukere igjen i norge, fordi det ikke er økonomisk lønnsom å drive småbruk, fordi en som regel må ha en vanlig jobb ved siden av!

de fleste småbrukere har ikke kapasitet til å drive stort nok til at det blir lønnsomt, og ivertfall ikke med prisene de får for varene de leverer! en bonde får 4kr litern for melka, og må kjøpe den igjen på butikken for 11-12 kroner! slakteprisen på storfe og sau er ingenting i forhold til hva det koster å avle opp dyret med tanke på foring og vetrinærutgifter! videre så finnes det flere regler anngående dyrehold, hygiene og standarer enn det det gjør for import av tilsvarende utenlandske varer!

om du vil ha mat, bør du sette pris på det bøndene gjør for deg! du kan jo forsøke å bare leve av utenlandske varer i en måned, da ser du faktisk hvilke verdier norske bønder produserer!

slutt å syt å les deg opp i stede! makan til nek...

Skrevet

Har en muligens naiv teori om at hadde vi vært i EU hadde prisen på mat vært langt lavere. Men dit ville ikke nordmenn, så muligens vi får takke oss selv:) (Ikke meg da, jeg gjorde mitt for at resultatet skulle vært annerledes)

Skrevet

Stordriftsfordeler som bonde er nok ikke alltid forenelig med omgivelsene, dyrevelferden, kapasitet osv osv

Skrevet

Andre selvstendig næringsdrivende som får store tilskudd fra staten:

-Leger

-Psykologer

-Revisorer (får bare kunder pga at staten bestemmer at vi må betale dem)

-Dansere

-Skuspillere

-De som driver private barnehager og skoler

-Aviseiere

+ sikkert mange fler

Alle andre lands bønder klarer ikke å drive levedyktig. Dansk landbruk er for eksempel på vei rett mot stupet med enorm gjeldsøkning. Det gjelder også mange andre bønder, spessielt de mindre. Det koster å ha et desantralisert jordbruk.

Svært få bønder, småbønder eller andre, føler at de får alt rett i fanget. Selv med overføringer er årsintekten for de fleste på rundt 50% av en industriarbeider.

Skrevet

Vet du hvor mye en bonde jobber? Jeg unner dem alt de får! Vennen min har jobbet i ett under grising og lamming i noen mnd nå. Dag og natt..

Skrevet

Syns det er god underholdning når folk hisser seg opp over saker de tydeligvis ikke aner noe om!

HI kunne kanskje søke sommerjobb på en middels gård et sted i Norge, så kunne du fått prøve hvordan det er å være bonde?

Er, takk og pris, ikke bonde selv, men er oppvokst på gård, og har sett hvor mye arbeid som blir lagt ned i driften.

Kunne du tenke deg å jobbe, la oss si, gjennomsnittlig 16 timer hver dag, 7 dager i uka, 52 uker i året? For mye mindre lønn enn det du har utbetalt i dag? Sånn er hverdagen for mange som prøver å holde gården sin i live... Mange bønder får ikke avløsere, pga at det er lavstatus yrke. Landbruksvikarer finnes det heller få av, ihvertfall her vi bor, så mange bønder (kanskje de fleste) MÅ opp av senga og ut til dyrene om h*n er syk eller ei.

Min far er et godt eksempel på bonde som sliter seg ut for "itteno"! Han er midt i en stor ombygging av fjøs, og dette må han (som de fleste andre) låne penger i banken for å finansiere, litt tilskudd ja, men langt ifra nok til å dekke kostnadene. I tillegg har han i melkesesongen ca 5 timer aktivt fjøsstell to ganger om dagen, pluss annet forefallende arbeid. Til sammen er en vanlig dag i fjøset omtrent 13-14 timer. Nå er det våronn, og da går det utallige timer på arbeid ute. Enkel matematikk viser at han har lange arbeidsdager... For dette har han en årlig inntekt som ligger langt under min, og jeg jobber som ekstrahjelp/vikar på et pleiehjem!!!

Jada, det finns bønder som har det lettvint, og som kan hvile på sofaen mens pengene strømmer inn, men det er fåtallet! De fleste er slitere! Felles for alle er at de forsyner oss med melk, kjøtt og ull!

Jeg tjener nok til å betale for maten jeg spiser, og gleder meg over at bøndene får litt mer å rutte med de også!

Skrevet

Du har virkelig ikke peiling!!

Broren min jobber 14 timers dager - (uten en eneste dag fri i uken) og har ikke hatt ferie på 12 år.

I fjor fikk han utbetalt 117 000 kr.

Du vet at enormt mange bønder går konkurs hvert år eller velger å legge ned driften i Norge?

Hvorfor gjør de de om det lønner seg?

Skrevet

Er du en by berte uten peiling eller? Bøndene fortjener hver en krone!! Jeg voks opp på gård. Pappa jobbet 100% i tillegg til gården for å få det til å gå rundt. Til slutt måtte han legge ned garden, han gikk rett og slett i minus av å ha den!! Sjekk fakta før du uttaler deg!!!!

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det er veldig, veldig enkelt å svare HI her, gitt.

Holdt kjeft om ting du ikke har peiling på!

Skrevet

Yrket er i tillegg farlig. Ikke få er de bønder som har veltet med traktor, besvimt av gjødselgass eller silogass, fått knust tær eller ribbein av sinte kyr, osv.

Dessuten må man hanskes med en stadig økende mengde av løshunder, gale vegetarianere som åpner gjerder, mistenksomme kontrollører fra kommunen, muslimer som stjeler sauer, og ulver som rykker stadig nærmere...!

Skrevet

Muslimer som stjeler sauer?? Fortell!

Skrevet

Vel - vi klager ikke, men vi har en middels stor gård. Det går ikke an å leve av den så vi har fulle jobber ved siden av.

Man er nødt til å ha ustyr og bygninger for et par-tre mill for å kunne drive jord og skog. Vi har gammelt ustyr som vi flikker på.

"timelønna" (utenom avskrivninger men det vi bruker av kjøp av såkorn, gjødsel osv og inntekten ved salg) er på snaut 50.000 i året. Da blir timelønna sånn ca 30 kr timen.

Vi kan jo godt gjøre som i sverige - avfolke og tilskoge halve norge, men vi har valgt en løsning der vi har kulturlandskap og levende landsbygd.

Pga priser på blant annet gjødsel så spiser landbruksoppgjøret godt og vel opp hvert eneste år yara vet å ta seg betalt.

Skrevet

Desto større gård desto bedre kan ei leve av det.

Skrevet

Jeg vil også høre om disse muslimene... Har faktisk hørt om en etnisk norsk dame for mange år siden. Hun bodde i en by i Telemark, hadde middagsselskap, og fortalte stolt at middagen besto av mannens egenskutte "villsau" fra *******heia... Har bodd der mannen hadde vært på "jakt", og der fantes det alldeles ikke villsau. Tamsau fantes det derimot mye av... Det hendte at sauebøndene fant fiskesluker i ulla på sauene, så det var enkelte som prøvde å fiske sauer, lettere enn å sikte med lasso kanskje... Tror det hadde blitt lagt merke til i den bygda om det brått strømmet på med muslimer der, med eller uten fiskestang... Norske hyttefolk derimot, det var det mye av...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...