Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Fikk brev om automatisk endring av bidraget pga alder. Det ble nå satt til 4000 kr i mnd. Jeg visste at dette ble et helvete, og idag fikk jeg tlf fra barnefar. Han sa at han ikke hadde råd til å betale så mye i mnd. Og at vi heller måtte ha en privat avtale hvor han da kan betale rundt 2500 kr. Han er generelt en vanskelig sjel å ha med å gjøre og han har skjelt meg ut om bidrag i alle år. Han truet med å sette all inntekten over på samboeren sin(han har eget firma) osv. Jeg sa at da får han bare gjøre det da, men at det barnet hans det går utover. Han mente også at inntekten ikke var reel fordi pengene han tar ut i lønn også går til dyrt arbeidsutstyr osv. Jeg sa til han at da måtte han kontakte nav og legge frem dokumentasjon på riktig inntekt men det gadd han ikke. Off jeg er så lei av å krangle om disse pengene Han tjener forresten ca 650 000 i året. Jeg er student med kun støtte fra lånekassa(lån og stipend) som er på ca 102 000 i året eller noe. Har ingen alenemorstønader fra nav, kun vanlig barnetrygd på 970 kr i mnd. Han har barnet annenhver helg. Regnet det ut på nav sine sider og kom frem til det samme som nav hadde gjort. Off vet ikke hva jeg skal gjøre.. far er aldri fornøyd med noen ting. Hvor mer jeg gir etter hvor vanskeligere blir han å ha med å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Høres helt rett ut. Jeg har nesten 10 000 i bidrag for 2 barn fra en som tjener litt over din eks. Og jeg har lav inntekt. Min eks har også sutret sin del, men kommer ingen vei. Bare henvis din eks til NAV. Det var det jeg gjorde. La dem klage, og så vise bevis for klagen den veien
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Han har egentlig ikke noe valg har han vel? Syns ikke det er drøyt i det hele tatt.. Det er jo bare en liten prosent av lønningene hans. Ville ikke inngått noen privat avtale med han i og med han er en vanskelig sjel som du sier, da kan det bli lettere for han å sno seg unna.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 4000 kr ja... betaler du 4000 kr i mnd for barnet ditt og? for da blir det jo 8000 kr i mnd på barnet, tror ikke man bruker så mye penger på ett barn i mnd... den ene parten skal jo ikke sitte å betale alt alene hver mnd.. men du trenger jo ikke bruke mye av dine penger på ungen din, hvis faren betaler så mye.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 Ja jeg sa at han får klage til nav. Jeg sa til han at det koster å ha barn. Og da sa han : " ja men jeg har faktisk et barn til som bor med meg, det koster det barnet også". Og da sa jeg "ja men det er du som har valgt å få enda et barn, det betyr ikke at vårt barn ikke skal få bidraget fordi du har enda et barn". Og da mente han at jeg var sjalu fordi han hadde fått unge med ei annen. Jaja dream on sa jeg. Kan virkelig ikke tro at han mener dette??? Jeg har vært sammen med samboeren min i 3 år og bodd sammen med han i 1 år og vi har det supert sammen. Og så går han rundt og tror at jeg er sjalu..jaja.. Nei off, det nytter virkelig ikke å snakke med den mannen. Og i følge han har jeg vært vanskelig i alle år, enda jeg har vært dum å sydd puter under armene hans hele veien for å unngå krangler. Men når jeg en sjelden gang ikke gir han vilja si så er jeg alltid vrang. OLALA.. Off måtte bare få dette ut. Har ingen å klage til nå jaja så jeg bare lar det gå sin gang. Å så får han klage til nav og så forholder jeg meg til det nav finner ut. H.I
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #6 Skrevet 24. mai 2011 Nav har regnet ut at hele underholdningkostnaden er 6000 kr. Far skal betale 80% og jeg 20%. Vi skal ikke betale halvparten hver pga inntekt. H.I
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 hehehe.. så du vil ikke forstå ulikheter i inntekter? En skal betale 50/50 samme hvor mye eller lite en tjener? Begynn ikke med det der. Hadde far hatt ungen, så hadde han fått en ekstra barnetrygd, OG bidrag fra mor, selv om hun tjener mindre..... Slutt å kom med slike usakligheter, nn 21:28!!!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 21.28, er du helt tett i hodet du... det er sånne uvitende sjeler som deg som kan lage aller mest krøll og faenskap i denne verden. rett og slett pga dumskap og uvitenhet.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #9 Skrevet 24. mai 2011 21:33.... tviler på at bidrag fra far går kun til barnet ( mener ikke direkte denne situasjonen nå)... dekker nok husstandens utgifter.. bra jeg får bidrag for da får jeg betalt mobilregninga mi! eller andre goder....
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #10 Skrevet 24. mai 2011 Det koster med barnehage, klær, mat, shampoo, såpe, varmtvann, bensin på bilen for å kjøre i bhg, bursdager, osv osv...tilslutt så er det nok ikke så langt fra virkeligheten at det er 6000 i mnd på et barn, nei!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #11 Skrevet 24. mai 2011 men greia er jo f.eks bensin som du tar opp.... mor kjører vel ikke kun fram og tilbake til bhg? som regel.... far betaler jo for bensinen hun bruker til jobb,venninder osv....
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #12 Skrevet 24. mai 2011 Vil bare si at far ikke betaler for noe bensin. Jeg bruker bena og sykkel hver dag. Men det går fort gjennomsnittelig 6000 i mnd til et barn. Men dette er jo bare snakk om et par år, for da er jeg i jobb igjen(slik jeg har vært de siste årene, og da har far kun betalt 1250 kr i mnd fordi jeg ikke visste at han hadde gått opp til 650 000 i året). Så når jeg kommer meg i jobb igjen vil nok far slippe å betale så mye. H.I
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #13 Skrevet 24. mai 2011 Hehehe.. og det mener du at ikke øker husstandens velstand???? Det er den som får bidraget som forvalter det. Hus, strøm, telefon, forsikringer, mat, klær, plaster, juice, smertestillende, bilkostnader(transport) osv osv... Lommepenger, gaver(til barnet eller til bursdager de er invitert til) og slikt er ikke med i utregningen, og det er det stort sett den med hovedomsorgen som står for alene. Mobilregninga di får du stå for selv, hvor du enn tar pengene fra...... NAV.no har en virkelig informativ side om hva bidraget skal dekke Og jeg tror ikke du tenker over halvparten, engang, nn 21:39
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #15 Skrevet 24. mai 2011 barnebidraget går ikke bare til barnet,det er der for at mor å barn skal ha noelunne fint sted å bo, varme i huset, utstyr, mat...å moren skal kunne leve et liv uten å måtte telle kvar einaste krone... syns de e ein helit passelig pris, for de koster jaggu en del å ha alt en trenger til et barn, di vokser fort, må ha nye kleder ganske hyppig, bleier, mat, leiker osv... barnefaren får klage ka han vil, syns de burde vere viktig for han at dere har det bra å du sleppe å tenke på økonomien heile tida
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #16 Skrevet 25. mai 2011 Men det er jo du som har valgt å studere og ha svært lav inntekt, hvorfor skal han betale mer pga det? Du vet at NAV kun tar hensyn til at bidragspliktig har samboer og ikke at bidragsmottaker har det? Du er jo faktisk ikke alene nå som du har samboer. Nei, han er ikke faren til barnet ditt, men han bidrar vel til husleie/huslån? For NAV regner ut at man må ut med ekstra 2044 kr i boutgifter når man har et barn, men det gjelder KUN de som har hovedomsorgen for et barn og selv om de skulle være samboere med en millionær. At den bidragspliktige har ekstra utgifter pga at h*n trenger et soverom ekstra til barnet sitt blir ikke tatt med i utregningen. Antar at fordelinga er 5/6, dvs 83,3%. Barnefar her skal altså betale 1835 kr til deg i mnd for barnets boutgifter selv om du har samboer. Hadde det vært slik at du var alene om alle inntekter hadde 4000 kr i mnd vært helt greit, han er jo høytlønna. Men jeg synes ikke barnefar skal betale for at du skal ta utdanning og til boutgifter som strengt tatt du deler med andre. Om han forresten ikke gidder å klage til NAV så kan han vær så god betale de 4000 kronene!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2011 #17 Skrevet 25. mai 2011 Tror neppe barnet til HI bruker bleier, siden hun allerede har vært sammen med den nye samboeren sin i tre år mener jeg... At den som har hovedomsorgen for barnet velger å gå på skole, og dermed ha en minimal inntekt burde ikke være noe den andre skal straffes for. Særlig ikke når det har gått en del år etter bruddet, og i dette tilfellet mor (i de fleste tilfeller egentlig) ikke lenger har krav på OS. Det er en forbedring fra tidligere da mors inntekt ikke telte med, og at bidraget var en prosentsats uansett hvor høy fars inntekt var. Men, det burde ikke være slik at fars eventuelle samboer skal være med å forsørge hans barn, mens mors samboer slipper. Det vil jo fungere slik dersom far har liten bidragsevne, da vil denne øke om han har samboer, mens mor kan ha lav inntekt uten at hennes samboer får bidraget til å minke... (Bruker mor, siden det fortsatt er vanligst at hun mottar bidrag). Bortsett fra det, så er det jo en mindre god unnskyldning at han har fått et nytt barn, har man ikke råd til å betale for de barna man har, da skal man ikke få flere. Har forresten hørt om menn som har fått betale mer, fordi mor har valgt å være hjemmeværende med et nytt barn, med en ny mann. Det blir hvertfall feil! Velger man å gå hjemme uten lønn så får man finansiere det uten eksens hjelp, det er en oppgave for den nye mannen synes jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå