Gå til innhold

Noen som har greie på svangerskapspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i halve svangerskapet vært halvt sykmeldt pga bekkenløsning og høyrisikosvangerskap med blødninger. Fra uke 22 syntes legen at jeg hadde vært nok sykmeldt og måtte ut i full jobb igjen. Greit nok, men synes han kunne kommet med det litt tidligere.

Har en tung, fysisk jobb med utagerende barn. Denne uken har jeg fått x-antall slag og spark mot magen, samt at det er mye ståing og gåing. Bekkenløsningen er ille og har vonde kynnere med nedpress. Er bare i uke 25 og ønsker i utgangspunktet å jobbe lengst mulig. Samtidig kjenner jeg at dette går på helsa løs og gråter hver kveld når jeg legger meg pga smerte og frustrasjon.

Tør ikke gå tilbake til legen for han mener jo at jeg bør klare å jobbe fullt. Er ikke sikker på om han egentlig skjønner hva jeg sier, han er ikke norsk og har relativt dårlig norsk språk. Skal til jordmor i neste uke og vurderer å snakke med henne om svangerskapspenger. Sjefen bad meg ta dette opp med legen siden tilretteleggingen er en vits. Den er grei på papiret, men lar seg ikke gjennomføre i praksis....kan jeg snakke med jordmor om dette eller må jeg til legen? hvordan fungerer det i praksis?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter litt jeg....

Skrevet

hei!

Dette hørres ut som en jobb der du har krav på svangerskapspenger. På nav sine sider finner du et skjema som du printer ut og tar med deg til jordmor, skjemat heter tilrettelgging/omplassering pga graviditet. Det kan fylles ut av enten jordmor eller lege, det er ikke nødvendig for lege å skrive under dersom jordmor har gjort det :) Det tar du med til arbeidsgiver, og får den til å skrive under. Du bør også få utskrift av lønn( litt usikker på kass papiper du må ha der, men derom du ikkje får så ordner nav det, men det ta lengre tid!! ) Lever det på ditt lokale nav-kontor så ska det gå i orden.

Det hørres ikke ut som om det er en jobb du skal være lenge i slik som du beskriver det, og har smerter. Det er bedre på å gå på svangerskapspenger, for slik som eg har blitt forklart det så mister du retten til sykepenger etter permisjon dersom du har brukt mye sykepemger under gravidteten. Er usikker på kor mye det gjerlder, men eg har ikke tatt noen sjangser. :)

Håper det ordner seg, og lykke til med graviditeten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...