Gå til innhold

Vannkopper hos de små - hva er deres erfaringer?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann (3 år)har fått vannkopper, og han har det skikkelig fælt. Han klør og sier det gjør vondt, tidvis helt fra seg. Smører med hvitvask, og etter samtale med legevakten har vi begynt å gi 1/2 allergitablett (inneholder antihistaminer) per døgn. Gir Paracet når feberen er over 39 grader. Har også prøvd Aloe Vera. Ingenting ser ut til å virke.

Han fikk første prikk og blemme for tre dager siden (lørdag, i dag er tirsdag), i forgårs var han full i prikker, og i går begynte den intense kløen. Natt til i dag sov han ikke, og han er veldig urolig i sengen nå i kveld. Flere steder på kroppen er det tett i tett i tett med prikker, men de første prikkene ser ut til å ha sprukket og skorpet seg allerede. Kan ikke se at det har kommet noen nye i dag, men han har for mange til at jeg er sikker på akkurat det.

Hva er deres erfaringer?

Når gikk den verste kløen over - når ble barnet "seg selv" igjen?

I følge legen er de stort sett smittefrie en liten uke etter de første prikkene, når de er tørket inn, så håper vi kan bevege oss ut igjen da. I så fall er det tre-fire dager til innendørs..

Hvor mange søvnløse netter/fæle dager fikk dere andre som har barn som ble kraftig rammet?

Vil ha masse svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår på da 4,5 gikk det veldig greit med. Klødde selvfølgelig litt og hadde feber men sov greit. Lillesøstra var 1,5 da hun fikk det og det var ikke moro. Vi hadde vel 3 grufulle netter med bare vondt. Hun var full av vannkopper nedentil og med bleie på ble det bare som et stort åpent sår :(

Begge var klar for barnehage en uke etter første vannkopp dukke topp og da hadde de vært ok i formen i to dager med unntak av litt kløing.

Vi brukte Eurax på eldstemann for det dempet kløen litt også hvitvask.

Skrevet

Barnet mitt var 5,5 år når hun fikk vannkopper. En mandagskveld dukket det plustelig opp noen små kviser og i løpet av et par timer kom det enda fler. Det fortsatte å komme fler og fler et par dager etterpå. Hun klødde så vi smurte med hvitvask og det fungerte veldig bra. Hun forstod også at hun ikke måtte klø på de, så da unngikk vi infeksjoner i disse vannkoppene. Hun var så heldig at hun ikke var noe påvirket av vannkoppene(utenom at de klødde litt) så det var veldig frusterende for henne å ikke kunne gå i barnehagen eller på lekeplassen med andre barn. Hun var hjemme da i 10 dager, for da hadde hun fått skorpe på den siste vannkoppen.

Som du ser fikk datteren min det veldig lett, men tenkte å svare likevel :)

masse god bedring til gutten din :)

Skrevet

Fikk mange og store prikker. Ingen feber og veldig lite kløe. Var vel rundt 3 år.

Skrevet

Datteren min fikk det da hun var to år. Klødde noe fryktelig, men en spray som de anbefalte på apoteket hjalp. Tror den het noe med A-derma eller noe sånt. Det verste var over etter 2 netter.

Skrevet

Her var minste mann nesten 2,5 når han fikk vannkopper.

Smørte inn hele han med ett tykt lag med hvit vask. så gikk han rundt i t-skjorte og bleie. (var værst på overkroppen så smørte på MASSE hvitvask der)

Jeg leste ett sted at dag 3 og 4 var de væste. Å det stemte bra her. Hadde en våken natt, det var natten mellom dag 3 og 4.

det var skorpe på alle prikkene og lille mann var i barnehagen akkurat en uke etter at første prikk dukket opp.

God bedring til gutten din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...