Gå til innhold

Jobbe i barnehage=syklubb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må le litt når jeg er på lekeplassen og det er barnehager der samtidig. Alle de voksne sitter å skravler tett sammen på benken, mens ungene springer rundt. Så kommer noen voksne for å hente ungene, og plutselig er de voksne rundt og "leker" med barna for alle penga!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, tipper det er fordi barna leker fint selv og uten at de voksne blander seg inn, men at enkelte foreldre vil klage så for syns skyld blander de seg litt inn selv om det ikke er nødvendig

Skrevet

Har lagt merke til at du er særs kritisk til barnehager og personalet i barnehager du opplever.

For en liten stund siden hadde WHO en verdensdekkende undersøkelse om hvilket land som hadde de sikreste og best dekning på lekeplasser,barnehager,helsestasjoner og barneskoler i verden. Ikke vannskelig å gjetta at norge kom på 1.plass :)

Og hvem var minst fornøyde ? Ikke vannskelig å gjette norge der heller gitt.

Polen var det landet der de lå på bunnsiktet ved sikkerhet og dekning, men jaggu var de glad for det de hadde!

Ikke bekymre deg over sånne små bagateller som at de voksne snakker sammen på en benk mens barna leker. Hva så? Jeg selv som mor sitter ikke oppi sandkassa på lekeplassen når poden min koser seg med naboungene. Nei, da sitter jeg faktisk på benken ved siden av å skravler med nabodamene :)

Skrevet

Oi oi oi.. Tror ikke ungene hadde lært stort om de voksne skulle sitte oppå dem hele tiden gitt.. Klapper for gråsonen jeg!!

Skrevet

Når jeg var i praksis i barnehage var det i bhg en regel om at ingen fikk sitte på benken (av de voksne). Resultatet var at de voksne "minglet" rundt og tok seg av barna istedet for å snakke om festen de skulle på i helgen. Men alt med måte selfølgelig. Du som sier at jeg er kristisk til barnehagen; hadde du likt om ditt barn var inne 4 av 5 dager i uken i bhg?

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke likt. Men det er også en liten bagatell som man ikke trenger å blåse opp i det uendelige. Hvis du er veldig ufornøyd med hvordan ting er lagt opp i din barnehage så står du fritt til å søke plass i en ny barnehage.

Min personlige mening er at barn har veldig godt av å være ute og at de trenger frisk luft vær dag! Men ved sykdom hos personalet, dårlig vær, andre planer på agendaen så forstår jeg også at det kan bli forsinkelser i rutinene i barnehagen. Jeg tror ikke barnehagen du har barna i holder alle barna inne 4 av 5 dager igjennom hele året.

Vinter fks er det naturlig at det blir litt skrantent ifh uterutiner. Bla pga sykdom og kalde minus.

Uansett, jeg er helt sikker på at personalet i barnehagen din ikke er ute etter å sabbotere evt hygge ute for barna. Finnes sikkert en forklaring for at ting er som de er akkurat nå.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Applaus til deg, Gråsonen! Veldig gode svar til barnehageskeptikeren!

For min egen del: Jeg hadde tørna gal hvis det ikke hadde vært for barnehagen! Jeg er pedagog selv, men egner meg ikke som småbarnspedagog over tid, ergo: mitt barn lærer mer i barnehagen, i samhandling med andre barn og interesserte og kompetente voksne. Jeg og mitt barn ville "gnagd" på hverandre hvis vi hadde gått sammen hver dag hele året.

I "vår" barnehage er de dessuten ute minst ei økt hver eneste dag, bortsett fra ved ekstrem kulde. Regn er ingen hindring, i alle fall! Jeg er superfornøyd med barnehagen og den oppfølgingen mitt barn får der.

Jeg trives i jobben min, og på fritiden trives jeg og barnet (og barnefar) godt sammen. Ergo: Alle har det bra, med jobber og barnehage. :-)

Skrevet

For å si det sånn er det ikke sånn at "ting er slik akkurat nå". Jeg synes det er ganske overraskende at du betegner mangel på frisk luft som en bagatell, det viser hvor ulike vi som foreldre er. Kanksje jeg har for høye krav, men så stiller jeg veldig høye krav til meg selv som mor også. Jeg er nå ihvertfall ikke den eneste som er misfornøyd med dette, og jeg tror nok du hadde steilet selv hadde det skjedd dine barn!

Skrevet

appalus til gråsone ja. Men du sier jo at barnet ditt er ute hver dag. Det er jo nettopp dette som er problemet mitt, er ungen ikke er ute. Og barnehageskeptiker? jeg har jo brukt barnehage i åresvis og vært stort sett fornøyd. Jeg er ikke skeptisk til barnehager, men til mangelen på frisk luft, og det jeg ser er følgene av dette.

Skrevet

I utgangspungtet handlet vel dette innlegget ditt om at de voksne satt på benken i parken?

Skrevet

Har hatt noen polske barn i barnehage, og de er utrolig takknemlig for det som blir gjort for deres barn. Tydelig at de ikke er godt vant! Ikke minst foreldrene til en som har diverse "ikke helt definerte" problem... I Polen hadde de ikke fått noe ekstra oppfølging til ham...

Skrevet

Ja, jeg så at jeg blandet de to innlegene i.o.m at Gråsonen tok opp min kritikk til barnehagen. Innlegget om å skravle på benken var ikke ment så alvorlig som det så ut til at noen tok det. Var bare litt snodig å se ansatte bokstavlig talt sprette opp når de voksne kom...

Skrevet

Jeg jobber på kontor og det er da jaggu nok av folk der også, som skravler bort dagen sin, sirkulerer rundt på kontorene uten at det har noe som helst med jobb å gjøre, bruker en times tid ved kaffemaskina om morran og et par timer på røyking om dagen. Hvordan de får gjort noe som helst er en gåte for meg.

Heldigvis er de fleste av oss relativt pliktoppfyllende og gjør det vi skal. Sånn er det sikkert i barnehagen også (og alle andre arbeidsplasser) - noen gjør jobben sin, andre benytter tiden til å skravle.

Skrevet

Tid til å diskutere barn uten at barna er for tett opptil, har vi aldri nok av... Vi diskuterer ofte barn ute, og kan ha de såpass på avstand at vi kan det. Inne er rommene mindre, og det er lettere at barna får med seg ting de ikke skal!!

Skrevet

Ikke mer enn andre yrker, tror jeg. Så lenge de voksne er til stede dersom noe skjer (unge som er trist, krangler over sykler, slår seg), så bryr deg meg veldig lite om de sitter på en benk og skravler. Unga klarer fint å leke aleine (og har bare godt av det). Noen ganger skjer det ting som gjør at de ansatte er mer engasjert i leken, de sitter ikke på rumpa og skravler året rundt.

Skrevet

Og selfølgelig er det en kombinasjon det beste, Det må jo være lov å skravle litt, sålenge arbeidet ( i dette utgangspunktet barna) er i fokus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...