*Lissi* Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Datteren min går på ungdoms skolen. I klassen hennes går det en gutt det har vert problemer med fra dag 1. Har vert tull i alle år. Forstyrrer i klassen, og mobber. Går ikke bare på henne, men i perioder "plukker" han henne ut. Lærerene sliter med han. Gir konsekvenser, men ingenting hjelper. Har sagt hun må overse han, men hun blir lei seg over ting han sier. Han går etter familien også, og da blir hun sint. Før helgen hadde han kastet en stol på henne, og hun var skikkelig blå. Merker at nå er det nok. Kan jeg be om møte mellom skole og foreldre. Synes det er viktig å si ifra. Er redd han mobber folk som ikke tørr å si ifra, og som rett og slett ikke vil gå på skolen...
**¤¤** Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 ville ha tatt en prat med skolen og foreldre. folk som mobber andre sliter selv, og da er det lettere for de og "give løs" på andre som er svakere..kanskje han trenger hjelp eller ikke har så lett hjemme. viktig å ta tak i problemet nå. muligens du vil redde han også ved å ta tak i problemet
*Lissi* Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2011 Nei, tror ikke han har det så lett hjemme. Tror jeg flere er klar over. Hjelper iallfall ikke å ringe moren er jeg redd...
miss c. Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Du kan også informere barnevernet, slik at gutten får litt mer hjelp - ikke bare en henvisning til PPT, men til BUP - her er det viktig at barnevernet er med som et ris bak speilet for guttens mor.
Brillefint - Jadda! Skrevet 24. mai 2011 #5 Skrevet 24. mai 2011 Jeg jobber som lærer, og VET at dette er et svært vanskelig problem å hanskes med. Men likevel, datteren din har KRAV på et trygt skolemiljø: http://www.udir.no/Rundskriv/Rundskriv-2010/Udir-2-2010---Retten-til-et-godt-psykososialt-miljo-etter-opplaringsloven-kapittel-9a/ Hvis jeg var deg ville jeg gjort følgende: Ringt rektor og bedt om et møte. Fortell om deres situasjon. Fortell at datteren din ikke føler seg trygg på skolen. Si at du i dette møtet ønsker at det foreslås tiltak som kan gi datteren din (og resten av klassen) et trygt skolemiljø. Du har ikke krav på å vite så mye om det som skjer rundt denne gutten - det er jo taushetsbelagt, men et tiltak det burde være mulig å få til - er styrket inspeksjon i friminuttene. F.eks. en voksen på deres klasserom HVERT friminutt. Bevisst jobbing med klassemiljø, empati, språkbruk og sjargong burde være greit å få til. Dere foreldre kan jo bidra med noe på kveldstid for å styrke arbeidet på skolen. For deg er det mye følelser involvert, men vær så rolig som du klarer når du tar dette opp. Tiltak som de kan gjøre for gutten - som jeg er ganske sikker på de ikke kan drøfte med deg - kan være: - en til en-inspeksjon (en som følger gutten alle friminutt) - fjerne gutten fra klasserommet i timene (desverre lite sannsynlig - alt for ressurskrevende og gutten vil mest sannsynlig ikke bli bedre av dette) - melde videre til BUP/barnevern Dette er en fæl situasjon - og jeg håper den løser seg til det beste for alle.
*Lissi* Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 24. mai 2011 Har snakket med læreren hennes i kveld. De er absolutt klar over hva som skjer. De har gått runde i friminuttene i dag. Tror denne gutten skulle være inne i friminuttene hele uken (med lærer). Kom til å bli alvorlige konsekvenser om han ikke skjerpet seg fikk jeg beskjed om. Får virkelig håpe det skjer noe nå. Forferdelig når 1 ødelegger for så mangen...
ISA Skrevet 24. mai 2011 #8 Skrevet 24. mai 2011 Jeg forsvarer overhodet ikke mobbing, føler også med deg, tro meg på det. På en annen side beskriver du en gutt som sliter, at skolen forteller deg at det blir alvorlige konsekvenser for dette barnet om han ikke skjerper seg er likevel ikke særlig gjennomtenkt... De må sette i gang tiltak for denne gutten, tiltak som gir han følelse av det å mestre, bygge godt klassemiljø og jobbe med å skape gode holdninger. Det hjelper ikke å forfølge ett barn som sliter fra før,da vil problemene bli større. Håper det er dyktige folk som jobber der.
ISA Skrevet 24. mai 2011 #9 Skrevet 24. mai 2011 Fjerne gutten fra klasserommet? hva lærer han av det? hvilke holdninger spres videre til de andre elevene? Hvilke ringvirkninger tror du dine tiltak kan ha? tror du virkelig bv jobber på den måten? De ser etter løsninger og inkludering som tiltak, ikke å fjerne det fra omgivelsene.
Brillefint - Jadda! Skrevet 25. mai 2011 #12 Skrevet 25. mai 2011 Hvis det var mitt innlegg du siktet til: Så ser du jo at jeg sier dette ikke er et godt tiltak, men i helt ekstreme tilfeller (med voldelige elever som slår, kaster ting osv.) kan det være nødvendig for å beskytte resten av klassen. Jeg mener ikke dette er et varig tiltak, og heller ikke et godt tiltak for gutten. Som du sier: Hva lærer han av det?
Brillefint - Jadda! Skrevet 25. mai 2011 #13 Skrevet 25. mai 2011 Det var nå bra at de har kommet raskt i gang med noe. Bruker jo å være slik da. Håper det blir bedre snart.
*Lissi* Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 25. mai 2011 Han blir ikke fjernet fra klassen, men må være inne i noen friminutt. Vet absolutt ikke hele historien om denne gutten. Moren er litt "spseiell", men vet ikke om de har koblet inn andre instanser... Allerede på barneskolen hørte jeg han drapstrue læreren sin. Han kaller voksne, så null respekt. Side opp og ned med merknader. Han trenger nok absolutt hjelp, og er nok egentlig veldig synd på han. De har veldig fokus på mobbing i klassen, men hjelper ikke med denne gutten. De er egentlig en trivelig gjeng. Kom bare til et punkt der jeg fikk nok i går. Lei av at ingenting blir gjort. Finner meg ikke i at datteren min (og hennes venninner) blir fysisk og psykisk mishandlet slik.
sillyfilly og Olivia Skrevet 25. mai 2011 #15 Skrevet 25. mai 2011 Jeg ble mobbet mye på skolen. Det var flere gutter som mobbet meg og det var få jenter som ville være sammen med meg. Det som hjalp meg, var at mamma strigråt på skolen i samtale med alle mødrene. Og fortalte hvordan jeg hadde det. Og viste at jeg hadde fått en blåmerke større enn låret mitt av at en av guttene hadde dyttet meg på en stein. Og de trodde jeg gråt uten grunn. Prat med foreldrene og med rektor og lærerene.
**¤¤** Skrevet 25. mai 2011 #16 Skrevet 25. mai 2011 hvor er far til gutten? er han ikke inne i bildet? hvis det har pågått i mange år, så synes jeg det er rart at ikke bv er innblandet...men ønsker deg lykke til med saken og at det ordner seg.
*Lissi* Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #17 Skrevet 25. mai 2011 Heldigvis har hun venner på skolen, og er kun denne gutten det er tull med. Kommer til å kreve møte da om dette ikke bedrer seg umiddelbart. Har toppet seg nå i mai. Er bra i lange perioder.
ISA Skrevet 25. mai 2011 #18 Skrevet 25. mai 2011 Det virker som at det er lærerne som bør veiledes her, de må forstå underliggende adferd og jobbe systematisk med ham i samråd med Bup og foreldre, noe sier meg at det foreligger en diagnose her. Jeg er veldig enig med deg om at man ikke skal godta det, likevel vil jeg råde dere og ikke drive lynsjestemning mot denne gutten, han er ett barn- krev at det kommer inn fagfolk her.
*Lissi* Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #19 Skrevet 25. mai 2011 Ingen lynsjestemning. Selv om jeg mest hadde hatt lyst til å filleriste han i går:-) Faren bor ikke her. Vet ikke hvem han er. Hadde gått veldig fint i dag da. Hadde vel kommet med noen kommentarer til henne. Var veldig sur siden datteren min hadde sagt ifra da. Men, slik blir det fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå