Gå til innhold

"Normalt" at barn på 20 mnd slår og biter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke noe som hender ofte, men hvis han ikke får viljen sin feks hender det at han biter oss. Han går ikke i bhg, men skal begynne i august. Når vi er med andre barn hender det at han prøver å bite dem og - i situasjoner der noe blir tatt fra han eller lignende. Har heldigvis klart å avverge en sånn situasjon :-)

Det jeg lurer på er om dette er normalt, kan "så små" barn være så trassige?? Og hvordan skal vi reagere?

Han kan det "grunnleggende" når det gjelder språk, så tror ikke dette er grunnen..

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Frøkna her på 20 mnd er helt lik din. Hvis hun blir frustrert eller sint, så kan hun reagere med å klype meg i ansikte eller slå. Jeg har sett at hun også kan gjøre det mot andre barn hvis de tar fra henne en leke eller lignende. Det har også vært en episode i bhg hvor hun bet en annen jente i ansiktet, men det kom helt "ut av det blå" når de skulle gi hverandre en kos.

Har fått høre fra flere at det er ganske vanlig oppførsel hos så små, men det er dessverre ikke noe morsomt. Min erfaring er at hun gjør det når hun ikke klarer å si fra hva som frustrerer henne eller hvis hun er usikker på hvordan hun skal reagere på ting. Så regner med at hun vokser fra det snart.

Jeg reagerer med å ta henne bort fra situasjonen (hvis det er med andre barn/leker), setter med ned på huk og forteller henne at sånn skal man ikke gjøre og hvorfor. Hun må også si unnskyld til den det gjelder. Tror ikke det hjelper å bli sint og kjefte når de er så små, selv om jeg noen ganger har lyst;)

Skrevet

Har ikke opplevd det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...