Gå til innhold

Økonomi, hvordan har dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min tjener ca 600 000,- i året,

Jeg tjener bare 150 000,- i året. Dette på grunn av at han jobber offshore og går på skole i tilegg, så vi må på en måte ha det sånn. Slik at lillegutt får være en del hjemme også. Han går i barnehagen tre dager i uka.

Vi leier leilighet sammen i kjelleren hos mine foreldre. Betaler 4500,- tilsammen i mnd for å bo her. Deler dette 50/50. Dvs 2250,- på hver.

Mobil regninger betaler vi hver for oss. Barnehage betaler han ca 60% av og jeg 40% av. Han betaler forsikringen på bilen vår.

970,- er fast trekk fra min konto, til min sønns sparekonto. dette er barnetrygden ( det er helt ok for meg, men somboeren min som egentlig har besemt dette...)

Mat og bensin betaler vi begge. Han betaler nok litt mer pr mnd enn meg.

Når mnd er over, og kansje før er jeg helt tom. Er ikke alltid jeg har nok penger til å sette inn på bsu...

Hvordan deler dere utgiftene? Burde jeg ta en prat med han om dette, og vi kansje burde betale prosentvis. alt etter inntekten?

Vi vurder å søke om lån for å kjøpe oss noe eget. Det begynner å bli trang her etter hvert. Vi venter nr 2 i sommer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har en utrolig skjev fordeling. Vi har overfører prosentvis over til regningskonto og så trekkes alt derfra + mat og klær til barnet betales fra den kontoen og så sitter vi igjen med like mye lommepenger

Skrevet

Når hans jobb står i veien så du ikek har mulighet til å tjene mer er det da en selvfølge at du ikke skal lide av det og at dere må ha felles økonomi.

Det blir det samme som om jeg skulle ha sakt til mannen at nå skal han gå hjemme og ta seg avbarna hele tiden så jeg kan jobbe døgnet rundt. Men utgiftnene skal vi dele likt...

Skrevet

Samboeren min og jeg har felles økonomi. Dvs at det vi tjener går i fellespotten. Han tjener mye mer enn meg pga at jeg er syk, og vi synes begge at det er både enklest og mest rettferdig på denne måten. Vi hadde delt økonomi før vi fikk barn, men syntes det ble veldig tungvint etterhvert. Vi synes dette fungerer godt, men det er jo opptil hvert enkelt par å avgjøre. Når det er sagt synes jeg ikke det virker rettferdig slik dere har det..

Skrevet

Vi betaler samme prosent av hver vår inntekt. Mannen tjener mye mer enn meg, og betaler også derfor mer. Skal jeg kjøpe noe personlig til meg tar jeg av min pott, ellers har vi en felles konto hvor vi betaler alle regninger, mat, og utgifter vedr.barna våre.

Skrevet

Her går alt inn på konto i mitt navn. Han tjener 430 tusen, jeg tjener 300 tusen. Leier leilighet koster 11 tusen i mnd, men har tenkt å finne noe bedre å heller gå opp litt i pris til 13 tusen.

gidder ikke regningskonto, forskjellige kontoer. Her går alt sammen i fellskassen.

Skrevet

Vi har felles konto fordi det er det enkleste. Nå skal det sies at vi ikke er uenige om handling osv (er ikke sånn at en kjøper designerklær og den andre mener det er tøv) Syns det er tullete med mine penger og dine penger samtidig som vi har barn sammen og er "vi" ellers.

Skrevet

Min konto er regningskonto, bortsett fra for boliglånet, det går på hans konto. De resterende pengene på hans konto er felles til mat, bensin, og alt annet vi skulle trenge. Fungerer supert!

Skrevet

Hoi, hoi, du går rett i kvinnefellen du! Fortsett sånn, så er du garantert minstepensjon når den tid kommer:)

Mannen min tjener mye mer en meg, ca 1 mil i året, kanskje litt mer. Jeg tjener 400 000, jobber 80% og er nå hjemme i perminsjon. Han betaler alt av hus og strøm og bhg, det meste av utstyr til barna og det meste av mat og hushjelpen. Jeg handler endel til hus og hjem, gaver, noe klær til familien og egne regninger som tlf og abonnementer på bøker, blader osv. Sparer 2000 på bsu hver mnd, og mannen sparer 3000 til min pensjon da jeg er tvunget til å jobbe redusert pga hans jobb ikke gjør det mulig for meg å jobbe fult.

I tilegg eier jeg egen leilighet som leies ut, og den betaler seg selv.

Skulle bare mangle at han tar det meste!

Skrevet

Mannen tjener ca. 500000 kr i året, jeg tjener 380000. Han betaler husleie (1700 kr), billån (4500 kr), resten av regninger som strøm, tlf, internett og andre fast utgifter deler vi, noen ganger betaler han mer. For mat betaler vi inn 2500 kr i mnd til en egen matkonto. Utenom så har vi studielån, og også et annet lån hver som vi betaler selv.

Han dekker stort sett de uforutsette utgiftene, og jeg synes vi har en veldig grei avtale. Det er ofte han sier at jeg ikke trenger å betale alt til felles regningene, han dekker det.

Skrevet

Vi har felles økonomi, enkelt og greit. Han tjener det dobbelte av det jeg tjener, han tar de fleste faste utgifter, mens jeg handler og kjøper inn det vi og barna trenger til daglig. Vi eier begge like mye, er gift og har felles eie.

Alle våre kontoer er felles slik at både han og jeg kan føre over penger der det trengs.

Skrevet

Mannen tjener mye mer enn meg.

Vi har felles økonomi.

Skjønner ikke at noen gidder å ha hver sin økonomi når man har barn sammen og felles mål for framtida.

Skrevet

Vi tjener ca like mye, og betaler like mye inn på felleskonto. Vi bruker felleskontoen til alle felles utgifter, slik som mat, husleige, strømregning, internet, ferie osv. Private utgifter betaler vi hver for oss..

Felleskontoen er genial, da slipper vi å tenke etter hvem som betaler hva. VI har begge disposisjonsrett over kontoen, og begge har kort som hører til...

Skrevet

Vi har felles økonomi. For øyeblikket tjener han mer enn meg siden jeg er student, men om noen år kommer sannsynligvis jeg til å tjene mest pga yrket jeg utdanner meg til. De pengene jeg får inn dekker huslån, husleie og "små regninger" (tlf, strøm osv). Han tar bhg og billån. Det som står igjen på hans konto går til mat, drivstoff, klær osv. Ingen av oss bruker penger ukontrollert, og vi spør hverandre om det er greit om det er snakk om dyre ting. Men det er ikke sånn at han blir sur om jeg går og kjøper meg en genser til 200 kroner, liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...