Gå til innhold

Dere som har tatt DUO-testen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk resultatet mitt idag, som var 1:842....trodde egentlig det var bra tall, men leser om andre som har så mye høyere...feks 1:3000.

Hva var resultatet deres, og hvordan ville dere tolket mitt svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg fikk 1:972 på Downs noe som legen mente var bra.

I resultatbrevet fra Rikshospitalet står det at før testen så tippet de resultatet var 1:69 kun basert på alder og 1:972 basert på ultralyd og blodprøver som ble tatt. Det er jo langt over den som de min krever for at de sender folk videre til fostervannsprøve. Det menes jo at, i mitt tilfelle, er det 972 friske barn og 1 med Downs som blir født, så jeg er temmelig rolig på akkurat det. Klart man blir litt skremt når man leser om langt høyere resultat. Skulle nok tro at alderen også har noe å si på hvor høyt/lavt resultatet blir?

Jeg blir 42 på fredag og er 39+3 i dag og venter mitt 4 barn. Har hatt ultralydoppfølging hver 4 uke (senest i går) pga høyt stoffskifte så jeg vil nok tro at hadde det vært noe så hadde de sett det der.

Skrevet

Det er ofte slik at alder er den mest signifikante faktoren her. Min risiko på bakgrunn av alder var 1:176 (38 år og 3 mnd ved termin), med UL inkludert ble den 1:1226 og med blodprøve inkludert (dvs total risiko) 1:8639.

Det er viktig å huske på at det først er når risikoen er høyere enn 1:250 at man vanligvis i Norge får tilbud om fostervannsprøve.

Jeg tror dette er et av de tilfellene hvor man det kan være lurt fokusere kun på sitt eget resultat og legenes vurdering (ift om den risikoen man har funnet er høy, middels eller lav).

Jeg oppfatter ikke ditt resultat som dårlig, og du har vel heller ikke fått beskjed om at det tilsier noen høy risiko?

Skrevet

Takk for svar!:) Jeg fikk kun resultatene over tlf. Venter fremdeles på brevet. Synes bare jeg har fått så mye "dårligere" resultat enn andre, uten at jeg helt forstår hvorfor...Fyller 38 to uker etter termin, UL ga meg de beste resultatene man visst kunne få...så da må det jo være blodprøven som har vært utslagsgivende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...