Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Min sønn er 6år og ganske lang. Når han sitter i barnesete er hodet hans høyere enn "nakkestøtten" på barnesete. Han sitter nå i en slik beltestol. Jeg vil tro at det er farlig å få en nakkesleng i en slik stol. Ingen ting beskytter hodet hans bak. Sitter han uten stolen, bare på en pute, vil hodet/nakken hans bli støtten opp mot ryggen i vanlig bilsete. Iallefall til han vokser seg enda lengre. Så hva gjør jeg nå? Jeg kan ikke kjøpe en lengre bilstol for da ser jeg ikke noe når jeg rygger. Tror faktisk ikke det finnes heller. I såfall må det bli en stol som er like lang som bilens seterygg, men der er faktisk bare snakk om noen få cm her også. Han har en yngre bror som også har en ganske stor stol - og jeg føler at sikten er begrenset som den er. Dere som har barn i samme alder; Bruker dem vanlig bilpute? Det beste for gutten er å bare ha vanlig bilbelte - uten stol og pute.(det beste når han blir 5 cm lengre) Er det lov? Vi har ikke nakkestøtte i baksete bak. Vi har bare en rygg. Hadde vi hatt nakkestøtte så ville det jo løst seg. Gutten på pute med nakkestøtte. Men det finnes ikke i vår Ford.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #2 Skrevet 24. mai 2011 Jeg spurte i butikken da jeg ble usikker. De sa at ørene skal være under toppen av setet. Det gjorde ikke noe om hodet gikk litt over. MEN: Dette var i bilstol nr 2, og ikke beltestol! Jeg ville spurt i en butikk hvor de har peiling. Da vi hadde en bil uten nakkestøtte bak, satt min eldste sønn foran på pute. Det var bare i "reservebilen", så da vi kjørte alle på tur hadde vi den bilen som stort sett blir brukt til vanlig (nyere modell med nakkestøtter)
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Tusen takk for svar! Er kanskje best at fagfolk finner rett løsning til oss. Skal jammen ta han med til en "bilstol-butikk" så de får se gutten:)
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Beltestolene vi bruker til barna kan selvfølgelig stilles slik at de er lenger enn seteryggen..! Kan ikke din det? Og at du ikke ser noe på den ene siden innenfra mens du rygger får du bare øve deg på hehe... Sjekk plassen du skal rygge på før du begynner å rygge, og rygg etter sidespeilene dine. Sidespeil er fantastiske til rygging. Har du ikke ryggesensor eller ryggekamera må du bare gjøre så godt du kan. Be noen sjekke for deg mens du rygger, sjekk hele plassen for barn før du begynner å rygge inn, rygg for all del veldig sakte. gå ut av bilen og dobbeltsjekk at ingen står bak, osv, osv.. Det er farlig å sitte uten nakkestøtte, både for voksne og barn:) Du må nok investere i et nytt sete... Hvilket har du nå forresten? Kan anbefale britax sitt kid-fix sete. Den kan du også få uten isofix-feste dersom du ikke har isofix i bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå