Gå til innhold

Hvordan ville dere presentert denne oppgaven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage en digital presentasjon om fordøyelse, reseptfrie legemidler med info og veiledning.

Kan noen inspirere meg? Takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørr du være litt annerledes lager du en vidio så det kommer live og legger på en teit sang du har dikta selv etter en kjent melodi. Da blir du huska!

Skrevet

Kan hende de hadde huska meg ja, men karakteren ville vel heller blitt dårlig!

Skrevet

Hvorfor det? Kommer jo ann på hva det er. Er det ungdomsinformasjon du skal gi eller barneinformasjon gjelder det jo at de skal huske hva som blir sakt. Ikke noe er kjedeligere enn traust info med overheads ark til!

Skrevet

digital presentasjon? Altså en pp-presentasjon?? eller?

Det er vel bare å sette i gang det da :)

Presenter deg selv først.. Husk å ha med en slide med agenda. Den siste sliden bør være en "hvileside" som kan stå oppe mens du blir spurt om ting. Altså... Lag en slide til etter konklusjon og referanser (hvis du skal ha med dette). La det gjerne stå: "Takk for oppmerksomheten", "Spørsmål", e.l.

Skrevet

Det står ikke hvem informasjonen skal være til, så jeg står kanskje fritt til å velge det selv?

PP ja! :)

Jeg skal skrive støtteark som skal leveres til sensorer. Der var jeg tenkt å skrive grundig om de forskjellige tingene, og på PP var jeg tenkt å ha med bare små stikkord og bilder.

Så.. Skrive hver for seg om fordøyelsen og reseptfrie legemidler først, også senere skrive litt om sammenhengen mellom de tingene, og hva man kan gjøre for å forebygge problemer med fordøyelsen pga legemidler.

Hørtes det kjedlig ut? Jeg er virkelig dårlig på dette, og har aldri før lagd en sånn presentasjon.

Googler i vei her...

Skrevet

Det er masse bra pp-tips på nett;)

Ok, så du skal ikke levere en rapport på forhånd altså?

Innholdet i en pp-presentasjon er likegyldig med tanke på om presentasjonen er kjedelig eller ikke. Det er måten du fremfører på som er viktig! Ikke ha for mye tekst, men det har du vel allerede fått med deg.

En gylden regel er at målgruppen for de som skal høre på er på samme nivå som deg. Altså.. Jeg skriver masteroppgaven min nå, og da skal jeg skrive/fremføre slik at en annen masterstudent (klassekamerat rett og slett) forstår det jeg forteller.

Som sagt... Husk å fortelle kort om deg selv først. Fortell hva bakgrunnen din er og hva som er hensikten/målet med den oppgaven du skal presentere.

Deretter kan du ha en slide med agenda. Jeg tenker litt slik:

Agenda

- Fordøyelse

- Reseptfrie legemidler

- Sammenheng mellom legemidler og fordøyelse

- Forebygging

- Konklusjon

Denne sliden kan du gjerne vise for hvert nytt punkt, slik at det er lett for publikum å følge med. I så fall ville jeg f.eks ha markert det punktet du skal snakke om med svart skrift mens resten av punktene er lysegrå/duse... Ingen tvang dette selvfølgelig! Bare et forslag;)

Og jeg sier det igjen: Husk å ha med den siste "hvilesliden"!! hehe.. Det ser ikke så bra ut å ha oppe "konklusjon-sliden" mens sensor og publikum stiller spørsmål. Og det ser enda verre ut å ha svart bakgrunn med toppteksten "end of slide-show..." eller hva det står. hehe..

Vanligvis gjør jeg det svært enkelt og skriver:

Thanks for your attention

Questions?

Og så kliner jeg på et bilde som passer;) hehe.. Og ja, alle mine presentasjoner er på engelsk. Skal du presentere på norsk eller engelsk?

Skrevet

Skal ikke levere noe rapport nei. Eneste jeg skal levere i forkant er støtteark.

Og tusen takk for mange gode tips. Begynner å se lyset i tunellen nå ;)

Men ehm.. Slide... Hva er det? Som sagt jeg har ALDRI gjort dette før og føler me megadum nå..

Men de som skal høre på meg er jo sensorer, så jeg skal være på nivå med de? Eller skal jeg bare late som de er vanlig voksne mennesker som jeg skal lære dette bort til?

Jeg skal presentere på norsk! :)

Skrevet

hehe.. Har ikke fått svart før, jeg. Sorry!! En "slide" er det samme som en side i PowerPoint-presentasjonen din :)

Du skal IKKE opp på nivå med sensorene dine. Det vil du uansett ikke klare, da de (vanligvis) har høyere utdanning enn deg. Du skal alltid presentere det du har gjort med tanke på at publikum har hatt alle dine andre "kurs". Kan jeg spørre hva du studerer?

Forresten så er det viktig at du snakker deg gjennom presentasjonen din minst to (gjerne flere) ganger på forhånd. Hvis det er noen spesielle slider du "stopper opp" litt på (altså at du synes det er vanskelig å snakke rundt bildene og teksten på sliden) er det også lov til å skrive ned alt du har lyst til å si om denne sliden, og deretter pugge det;) hehehe.. Man kan regne rundt 1 minutt per slide, men dette kommer selvfølgelig helt an på. Noen slides tar kortere tid, mens andre tar lenger tid;)

Hvor lenge skal presentasjonen vare? IKKE, IKKE, IKKE ha med ark til å lese på;) Du bør absolutt kunne presentasjonen din godt nok til at du skal kunne prate rundt de stikkordene og bildene publikum ser. Og et tips til... HA MED VANN!! Du kommer sannsynligvis til å bli nervøs, og da blir man ofte litt tørr i munnen slik at det plutselig blir veldig vanskelig å snakke;) hehe..

Du bør også ha lest presentasjonen din nok ganger til at du vet hvilken slide som er neste. Det kan nemlig se litt dumt ut hvis man blir overrasket over at denne sliden kom nå:)

Masse, masse, lykke til!! Dette klarer du superbra =)

Og enda et spm... Har du PowerPoint og vet hvordan du bruker det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...