kajak&Daniel Skrevet 24. mai 2011 #1 Skrevet 24. mai 2011 Jeg og sønnen reiser til Kypros neste måned, og blir der en måned. Jeg har sett at det fins uv-drakt med korte ermer og bein. Burde jeg kjøpe dette til han, eller er det bedre å bare smøre han inn med solkrem? Det er jo ganske varmt der, opptil 30-40 grader, så han må nok smøres hver dag.. Hva er forskjellen på å ha på uv-drakt og bare ha t-skjorte og shorts? Hva er mest behagelig? Har allerede kjøpt inn solkrem med faktor 20 som han skal bruke da. Så kommer jo uansett til å smøre ansikt, armer og bein med det... Hva tror dere? Hadde dere brukt 300,- på en uv-drakt? Han er forresten 4,5 år.
kajak&Daniel Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #2 Skrevet 24. mai 2011 Jeg ser jo fremdeles ingen svar jo :-( Det er dårlig gjort... Kunne dere som har svart skrevet det en gang til? Ser dere andre svarene som har blitt skrevet her, eller er det kun jeg som ikke ser de?
Ugl@ Skrevet 24. mai 2011 #3 Skrevet 24. mai 2011 Uv-drakten er jo fin å bade i også, og feks tynn hvit t-skjorte slipper endel UV-stråler igjennom. Må jo uansett smøre dem inn siden draktene ikke dekker hele. Men de dekker de mest utsatte områdene på kroppen og er greit de timene sola er aller sterkest i hvertfall.
Ugl@ Skrevet 24. mai 2011 #4 Skrevet 24. mai 2011 Synes solfaktor 20 er i laveste laget for så små barn, bruker selv faktor 20, på barna bruker jeg minimum faktor 25 her i Norge, i syden ville jeg brukt det høyest mulig.
kajak&Daniel Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2011 Jeg fikk anbefalt solfaktor 20 på apoteket, og tror det skal holde. Det skal sies at faren hans er afrikaner da, så han er en god del mørkere enn meg i huden...
kajak&Daniel Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 24. mai 2011 Så kanskje jeg skal kjøpe en da... Vet ikke hvor mye vi blir å bade da. Det blir nok noe, men nok langt fra hver dag. Hmmm.. Jeg får tenke litt mer på det.. Er det flere som har noen formening?
It's all about me Skrevet 24. mai 2011 #7 Skrevet 24. mai 2011 Jeg synes UV-drakter er supert siden du slipper å smøre like mye like ofte. VInn vinn situasjon for både voksne og barn. Tror den også er god for barnet å ha på, tar av litt for den stekende solen, her har den blitt etterlyst etter at vi pakket den bort. Så til denne sommeren har jeg til eldstemann kjøpt inn shorts og t-skjorter i uv-stoff. Genialt til både bading og ellers.
kajak&Daniel Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 24. mai 2011 Så du mener det at den holder solen mer ute enn vanlige klær, slik at det ikke blir like varmt? Den jeg så på apoteket var jo mørk blå, så da tenkte jeg at den kanskje kommer til å bli ganske varm å ha på. Ei venninne sa at hun syntes det hørtes mer komfortabelt ut med solkrem og en lys lett t-skjorte... Men det er ikke slik eller?
It's all about me Skrevet 24. mai 2011 #9 Skrevet 24. mai 2011 Jeg kjøper bare lyse Uv-klær, og stoffet er jo slikt glatt stoff som for min del kjennes svalere ut enn bomull. Ikke vet jeg, men guttungen elsket å gå med sin UV-drakt da vi hadde det.
Jojo x3 Skrevet 24. mai 2011 #10 Skrevet 24. mai 2011 Det er blitt gjort tester som viser at solstrålene går nesten rett gjennom hvit t-skjorte fra f.eks HM og beskytter derfor dårligere enn solkrem med lav faktor. Derfor beskytter også en UV drakt bedre. Rart med svarene som ikke vises, jeg svarte deg tidligere også...
sillyfilly og Olivia Skrevet 24. mai 2011 #11 Skrevet 24. mai 2011 UV drakt kommer jeg aldri til å bruke på mitt barn. Må vel kjennes ut som å ha våtdrakt på seg? Den klistrer seg til kroppen og de jeg har sett er svarte. Svart drakt i sola?? Nei nei nei. Jeg smører heller inn ungen med faktor 25-30. Jeg synes ikke det er noe vits med en drakt til 300 som sannsynligvis bare blir brukt en sesong.
plastblomst♀♂♂ Skrevet 24. mai 2011 #12 Skrevet 24. mai 2011 Jeg har nettopp vært på Gran Canaria i to uker, og vi har ikke brukt uv-drakt på ungene. Har smurt de godt i stedet og ikke vært for lenge i sola. Så mange barn med uv-drakter på, det så fryktelig ubehagelig ut...
kajak&Daniel Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #13 Skrevet 24. mai 2011 Hmmm.. Det er tydelig ulike meninger om dette. Men utifra de få svarene jeg har fått her, så virker det som om de som har prøvd uv-drakter er positive til de og at de som er negative til de heller ikke har prøvd de. Så er det noen som har prøvd brukt uv-drakter til ungene og som er negative til de?
Willy Wonka Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 Hva med både og? KJøp en...bruk den, men da også dager hvor barnet ditt får lov å få litt luft og sol på seg. Det er jo det deilige med sommer, er det ikke? Også for de små?
Jullia Skrevet 24. mai 2011 #15 Skrevet 24. mai 2011 Vi var på kypros i fjor og kunne ikke klart oss uten uv-drakt til begge to. VI prøvde noen dager uten, men det var så varmt at hun største fikk store sår på skuldrene. Kokte jo. Har vondt enda av det vi utsatte henne for. Men vi tok av drakta ofte slik at de fikk tørke litt. Samt at det var viktigst å bruke den mellom 12-15. Hun vår ble brent selv med faktor 50.... Skummelt.
Tipp topp Skrevet 24. mai 2011 #16 Skrevet 24. mai 2011 Jeg hadde absolutt kjøpt en uv drakt. Veldig greit å slippe smøring hele tiden, og spesielt når de er mye i vannkanten. Og de er ikke ubehagelige å ha på. De som kan sammenligne de med våtdrakt kan ikke ha prøvd de. Jeg har en uv t-skjorte selv som jeg bruker når jeg bader mye i varme land, og stoffet er som badedrakt stoff.
Ulldott Skrevet 24. mai 2011 #17 Skrevet 24. mai 2011 Jeg vurderer å kjøpe til mine barn i år. Var i syden i fjor og hadde ikke uv-drakt. Begge ungene fikk litt soleksem og måtte ha tskjorte i bassenget. Tskjortene klistret seg til kroppen og ble iskalde.. Så flere barn med uv-drakt og det virket som om den ikke sto så tett på kroppen, og det virket som om den tørket raskere.
kajak&Daniel Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #18 Skrevet 24. mai 2011 Huff, det hørtes ikke noe særlig ut! Jeg var på Kypros med gutten min i oktober, da det var rundt 25-30 grader. Da gikk han en del i bar overkropp. Jeg smurte med solkrem, men av og til på korte turer gikk han uten. Han er som sagt halvt afrikansk, og ganske mørk... Da jeg skulle ha solkrem til han, så mente hun på apoteket at jeg ikke trengte solfaktor 50 på Kypros, kun 20-30. Han har aldri vært noe solbrent, heller ikke rød(men jeg har stortsett vært påpasselig med smøring også da, og dessuten hadde det vel kanskje ikke vistes hvis han hadde blitt rød.) Kanskje jeg skal kjøpe en drakt som han kan bruke iblant da. Det er vel kanskje egentlig meg selv jeg burde være mest bekymret for i solen. Jeg har ganske lys hud, og blir lett brent. Da jeg var på Kypros i juli i fjor brukte jeg faktor 50 på meg selv :-P
annesmil Skrevet 25. mai 2011 #19 Skrevet 25. mai 2011 Hei, vil ikke tro at du trenger en UV drakt nei, spesielt siden du har en unge med litt mer pigmenter en standar nordisk hud : ) har selv en sønn som har en far som fra sør europa, å han trenger nesten ikke å smøres en gang : ) Vi er mye på ferie på i sør europa på sommeren og på gran canaria på vinteren. Smører han med solfaktor 25 på morgenen før vi går ut. Og gjerne en gang til før lunsj (prøver å smøre når det er en liten sturn til vi skal på stranden/solen igjen slik at sand o.l. ikke klistrer seg fast). Utover sommeren smører vi kun om vi skal oppholde oss midt i solsteiken midt på dagen. Jeg synes at uv drakter stort sett er unødvendig til barn med normal hud, huden har jo godt av å få "ett normalt forhold til sol". Gå heller som sør europerer bort fra solen under lunsj og kos dere i skyggen litt midt på dagen. Kos dere på ferie, høres herlig ut med en måned i sol og varme : )
kajak&Daniel Skrevet 25. mai 2011 Forfatter #20 Skrevet 25. mai 2011 Sønnen din er sikkert en del lysere enn min, siden sønnen min nok er mørkere enn sør-europeere tror jeg... Så hvis han trenger så lite solkrem, så gjør kanskje min det også. Men jeg tenker vel bare at det kanskje ikke nødvendigvis er for å hindre at han blir solbrent, men også å hindre for skadelige uv-stråler... Vi gleder oss kjempemasse til en måned på Kypros! Siden de vi skal være hos der er afrikanere som ikke liker noe særlig å være i solen, så blir det nok ikke så mye soling. Da jeg var der sist sommer var vi en dag på stranden, og da hadde de med seg mat og satt i skyggen og spiste og så badet vi litt. Den brunfargen jeg fikk i fjor sommer fikk jeg dermed i Norge :-P Da får jeg se hva jeg gjør med uv-drakt.. Om jeg bare kutter det ut....
#Ariadne# Skrevet 25. mai 2011 #21 Skrevet 25. mai 2011 jeg har brukt uv drakt på barna fram til de har vært 2 år .. etter det er min erfaring at det holder med solkrem. de har etter fylte 2 år ikke hatt lyst til å ha på seg draktene. de er lette i stoffet og tørker veldig raskt og behagelige å ha på . men mtp solkrem, man smører ikke bare for ikke å bli brent, men for å beskytte mot stråling.. så annbefaler å smøre ofte selv om huden hans er mørk. er mtp på dette apotket ikke anbefaler høyere faktor enn 20. gir falsk trygghet ettesom folk tenker at de ikke trenger smøre så ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå