Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Verken jeg eller mannen har familie i byen vi bor i. Vi venter vår første om en drøy måned og nå er venner og familie allerede klar for å bestille billetter for å komme på besøk rett etter fødsel. Jeg er veldig glad i å få besøk, men tenker det kanskje er litt tidlig. Ha ingen anelse om hvordan barselstiden blir, hvordan babyen er, om det går bra med amming osv. Har hørt mange sier at det er slitsomt med besøk med nyfødt i hus og dersom vi får besøk må de overnatte hos oss. Jeg har sagt jeg ikke vil planlegge, men de ringer i ett og lurer på når de kan bestille billett for det er ganske dyrt å reise. De snakker om å komme allerede en uke og to etter termin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Nå er jeg gravid med min første, men tror ikke jeg hadde lagt noen planer om å få besøk så tidlig (ikke overnattingsbesøk i hvert fall).

Dette er ut i fra hva andre har sagt om besøk i barseltiden. Man vet jo aldri hvordan den blir.

Men synes det er litt taktløst av folk å bare invitere seg selv, må jeg si...

Lykke til med resten av graviditeten og fødselen!!

Skrevet

Jeg burde vel kanskje be dem vente med å bestille billetter til den lille e på plass, men føler jeg skyver dem fra. Virker ikke som om de skjønner at man gjerne vil ha litt tid med den lille selv først...

Skrevet

De kommer jo helst an på dere, dere skal bruke tiden til å bli kjent med babyen og venne dere til en helt ny hverdag. Dersom besøket er innstilt på å hjelpe til litt når de kommer ser jeg ikke på det som noe stort problem. Tenker da på litt matlaging, reie opp senger selv osv.. Barnet er det du og pappaen som skal ta dere av. Jeg ville uansett ikke hatt besøk i mer enn en overnatting, for det er mye styr helt i starten og jeg syns kanskje at dette bør familiene deres respektere. Foreldre ja, men søsken og annen familie kan godt vente en 2-3 uker i hvertfall...

Skrevet

Jeg er 24 og fikk ei jente i februar 2009, i fødselen mistet jeg 3TRE ltr blid og fra ståsted til jordmor osv var det aller beste å ha ro.. Men neida! Når hu va ikke mer enn ett døgn trampet svigermor m følge og to onkler + ei i følge.. Jeg satt i sengen min og smilte og va høflig og hyggelig, men etter denne seansen av et besøk v jeg helt gåen til neste døgn igjen, + nattevåk som er en del av barseltid og svimmelhet ihht blodtapet. Jeg skrek inni meg:-( Poenget et at det skal ikke skje denne gangen! Man skal tenke på seg selv det å da. Skal folk "planlegge" får de ta det etter barnet er ute... Masse lykke til!!:)

Skrevet

Hvis du mistet 3 liter blod er det imponerende at du klarte å sitte oppe dagen etter - siden vi ca har 4 liter blod i kroppen.............. Og jeg synes det er rart at sykepleiere og leger ikke har sagt at du IKKE skal ha besøk...

Skrevet

Tenker mange av de samme tankene som deg, og i stedet for å få masse frustrasjon og unødvendig stress inni seg, er det nok best å si det som det er. Dette er noen verdifulle dager som dere ikke får igjen. Det er en tid for å bli kjent dere 3. Og man vet jo ikke akkurat når babyen kommer. Eller hvordan form man er i. Maks en overnatting så tidlig tenker nå jeg. Skal reie klar gjesteseng og finne fram håndkler og slik i godt tid før termin i tilfelle det kommer overnattingsbesøk. Det er jo på sommeren folk har lettest for å reise også... Hmmm..vanskelig.. Og en ting er kanskje besøk av din side, men man føler kanskje man må ta seg sammen mer med han sin side..

Skrevet

Rettelse, beklager. Står estimert blodtap til 2,8 ltr i papirene, fikk blodtilførsel rett etter fødsel, så alt gikk fort, nok til å klare sitte i sengen, men ikke letthjertet for å si det slik. Slet som nevn med dette "besøket" lenge etterpå.. Det varierer, men der blir alltid produsert en mengde blod frem mot fødsel for at vi skal takle/overleve å miste under fødsel.neste gang blir det uansett ikke besøk rett etterpå.

Skrevet

Hvis det er snakk om dine foreldre eller din manns foreldre så hadde jeg synes at det var greit med besøk fra så nær familie under forutsetning av de varter opp seg selv og ikke tar helt styringa når det gjelder barnet. Og de hadde ikke fått lov til å være der mange dagene. Slektininger utover det måtte ventet til vi selv følte vi var oppegående nok til å ha besøk.

Nå bor både min og min manns familie i nærområde så det blir ikke noe overnatting her, men det er veldig deilig når mamma kommer og hjelper meg med klesvasken f.eks. Vi venter nå nr 2 og jeg regner med at det kan være deilig med for meg med en liten pause fra minstemann så jeg får litt alene tid sammen med sønnen vår.

Skrevet

Nå er det forskjell på folk etter fødsel. Jeg brukte egentlig de 2 første ukene på å grine, være konstant stressa og spent og lite søvn.... pluss at jeg ikke greide ammingen. Mens andre jeg kjenner er ute på cafe med baby og venninner 4 dager etter fødsel.

Kanskje lurt å se ann den første uka også kan folk bestille etter det;)

Skrevet

Vi fikk ikke ta imot besøk på barsel sist pga svineinfluensahysteriet. Resultat: huset fullt fra en halvtime etter vi kom hjem.

Jeg Var i brukbar fysisk form, men amming gikk dårlig og jeg ville bare være alene og grine.

Etter tre dager med besøk var det nydelig å ha huset for seg selv.

Denne gangen blir det nok ikke så mye, svigers er på ferie, mamma og pappa skal komme mens jeg er på sykehuset, men bo på hotell. Svigerinna mi har lovet å ikke komme helt med en gang hun heller. Håper på ro!!!

Ei venninne som fødte for litt siden ga beskjed om null besøk før hun ga klarsignal. Syns det var en god ide, problemet var at det ikke ble respektert :(

Skrevet

jeg hadde besøk rett etter KS. var jo så klart sliten. men de var der ikke lenge. bare en tur innom for å gratulere og gi blomster.

men jeg tror ikke jeg hadde klart å hatt noe overnatting^^

kan du ikke be dem komme etter en uke? bare si at du trenger å slappe av, komme deg til hektene.

og dersom de på død og liv skal komme på besøk. kan de legge seg inn på hotel?

Skrevet

De risikerer jo å komme til tomt hus om de bestiller billetter allerde 14 dager etter termin.

Skrevet

Jeg er veldig sosial og valgte åpent hus etter fødsel. Vi hadde overnattingsbesøk i 5 dager bare 2 uker etter fødsel. I tillegg stakk det folk innom hele tiden. Jeg koste meg med det og syntes ikke det ikke var stress. Folk forstår du er sliten. Vi kjøpte lettvint mat og hadde boller liggende til servering.

Dette synes jeg du bør kjenne på selv. Er du i fin form nå, kan besøk bare være hyggelig. De som besøkte oss avlastet veldig. Lagde litt mat, passet baby, støvsugde litt osv.

Skrevet

Tuppelure: Det du skriver er feil. Et menneske har omtrent 5-6 liter blod i kroppen. Under graviditeten øker i tillegg blodmengden med rundt 1,5 liter.

Skrevet

Ja, som det sies her, så kan besøket risikere å komme til tomt hu sdersom de har bestilt flybilletter 14 dager etter termin, for det er jo umulig å si når babyen deres faktisk kommer, og kanskje kommer den to uker på overtid... DET er jo noe som du kan bruke i argumenteringen din for at de ikke skal bestille billetter ennå.

Samtidig er det også umulig å vite hvilken form du (og babyen) er i etter fødsel - både fysisk og psykisk. Selv om jeg var veldig sliten under barseloppholdet på sykehuset priset jeg meg lykkelig for alle som kom på besøk mens vi var der, for da slapp vi å få dem på besøk hjemme like etter... ;) Vi er jo forskjellige som personer, men jeg er en som alltid føler veldig på at jeg må varte opp og gjøre det best mulig for gjestene mine (huset bør være forholdsvis rent og ryddig og jeg må ha noe godt å by gjestene på). Får man da masse besøk rett etter å ha kommet hjem fra sykehuset, så ville iaf jeg blitt veldig stresset og det ville gått på beskostning av "kvalitetstida" for meg, babyen og pappaen.

Vi har to barn, venter nå vårt tredje, så jeg har jo vært igjennom dette et par ganger... ;) Begge gangene har det kommet endel folk på besøk i den første tiden etter hjemkomst, og også flere av dem var uanmeldte. Det var det værste jeg visste, for mine barn hadde kolikk fra første stund, etter den ene fødselen mistet jeg maaasse blod (holdt visst på å dø), jeg slet fortsatt med bekkenløsning, og jeg fikk store sprekker rundt brystvortene som væsket og blødde og det var rett og slett forferdelig å amme. Når det da kom uanmeldt besøk, kunne vi risikere at jeg enten lå i senga og prøvde å få meg litt søvn mens babyen sov, kanskje jeg gikk rundt i pysjen, eller jeg gikk med puppene bare for å lufte dem pga at de var så såre. Og da var det bare såååå irriterende med besøk som plutselig dukket opp.

Men like dårlig passet det egentlig med mange av de planlagte besøkene og. For JEG var ikke klar! Selvsagt så smilte jeg og var hyggelig med besøkene, og som jeg føler jeg må (selv om man sikkert ikke trenger å føle det sånn med en nyfødt baby i huset) så passet jeg på å holde huset i orden og jeg hadde kaffe og gjærbakst å by gjestene på. Men da de var dratt, så var jeg totalt utkjørt og gråt og gråt. Sånn bør det jo ikke være! Og jeg kunne iaf ALDRI sett for meg at jeg hadde orket å ha overnattingsbesøk rett etter fødsel. Selvfølgelig så kommer det mye an på hvem de besøkende er og hvilken holdning de har til det å hjelpe til/klare seg selv og sånt, men likevel vil nok overnattingsbesøk være tøft. Er ikke alltid det blir så mye søvn iløpet av nettene, noe jeg vet alt om, og derfor ser jeg for meg at det ville blitt utrolig tøft å skulle ha folk rundt meg både dag og natt. Men vi er forskejllige, og du har sikkert dine tanker omkring hvordan dette vil bli og hvordan du vil takle det (selv om det er umulig å forutsi noe). Men jeg ville ikke tillatt at folka bestilte billetter før fødsel, hvis de må gjøre dette for å være ute i god tid og dermed ha sjans på billigere billetter, så får de bestille nåe babyen er født da, og kanskje det blir en stund før de da kan komme.

Lykke til iaf! Husk at det er du som må sette grensene og være tydlig på dem, - selv om jeg vet at ikke det alltid er så lett...

:)

Skrevet

Takk for at dere deler erfaringer! Ikke lett for en førstegangs å vite alt ;)

Får bare si klart ifra at de får vente med å bestille billett til den lille er født. Evy. Får de bestille lengre fram i tid.. :)

Skrevet

Vi nektet folk å komme på besøk uansett hvor mye de maste og ble lei seg. Jeg er kjempeglad vi var så bestemt, for tiden etter fødsel var ikke bare enkel. Vi måtte være to uker på sykehuset før vi fikk dra hjem, og etter hjemkomst brukte vi to uker på å finne oss litt til rette og gjøre klar for besøk.

Vi hadde nærmeste familie på besøk på sykehuset, men kun i besøkstiden selvsagt. Alle kom reisende dit og bodde par netter på hotellet før de reiste hjem igjen.

Ting ble altså ikke akkurat slik vi så for oss den første barseltiden skulle bli, så jeg er så glad for at vi ikke hadde besøk den første tiden. Veldig kjekt å kunne styre det litt som det passer for seg selv etter fødselen.

Skrevet

Takk for mer konkrete tall:) noen må lage ei høne ut av n fjær.. Noenganger er det ikke noe poeng å fortelle egne erfariinger eller bidra med noe her, for det er stadig noen som må strekke deg at man tar feil....huff... Godt det er noen som støtter opp det som stemmer;)

Skrevet

Når vi ventet vår første hadde mine svigerforeldre, svoger med kjæreste og barn bestilt flybilletter til oss.

De kom når babyen var tre uker gammel og ble i 16 døgn!!!!!

Jeg hadde ikke hjerte til å si nei - og siden de lovte å hjelpe til tenkte jeg at det går vel bra.....

HUFF - det gjorde det jo ikke!!! Jeg ble helt utslitt, selv om alt med den lille fungerte som det skulle - og fødselen min var "normal".

De sa de skulle hjelpe - men det var lite hjelp å få... I tillegg overhørte vi et par snurte og sure svigerforeldre som synes oppvartningen var ELENDIG...

Jeg ble jo så sinna at jeg nesten fløy i flint!!!

ALDRI tar jeg i mot besøk rett etter en fødsel igjen!

De får vente til den lille er født - så får man bestemme det derfra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...