Gå til innhold

Hvem skal dere ha med på fødsel?


Cocopuffs

Anbefalte innlegg

Ja, det har seg slik at jeg har en mor som har spurt meg flere ganger om hun kan få være med. Jeg har sagt nei, ettersom jeg vil kun ha med meg samboeren min. Føler det er vår opplevelse, og vil ikke ha mamma der akkurat de timene. Er det jeg som er urettferdig?

 

Så på reaksjonen hennes at hun ble veldig skuffet.. Så jeg fikk jo veldig dårlig samvittighet, og nå sitter jeg her å tenker på dette.

 

Hva syns dere? Hvem skal dere ha med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kankje mannen min hvis vi får det til. Har ikke noen som kan passe vesla på da 21 mnd.

Hvis ikke føder jeg alene. Det tror jeg skal gå greit.

Føler ikke jeg har behov for å ha noen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal ha med meg min kjære samboer, forhåpentligvis. :)

Min mor bur ein time unna og skal passe storebror, så håpa ho rekker inn så sambo får vert med. Vis ikkje ho gjere det må eg føde aleine. Hadde en kjapp fødsel sist så fekk besked om å komme med en gang nåkke skjer denne gangen så eg ikkje risikera å måtte føde i ambulanse eller nåkke sånt.

 

Men hadde eg vert heilt aleine uten barn fra før og sambo av en eller anna grunn ikkje kunne være med hadde eg nok tatt med meg min mor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ha med Samboeren min :)

har ingen barn fra før, så blir ikke noe problem for oss..

men har tenkt litt på om vi ikke skal si noe til familien om fødselen før den er over ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha med med samboeren min selvfølgelig:-) Vi har en gutt fra før av, men har familie i nærheten som kan komme å ta ansvar når vi drar på sykehuset. Mammaen min hadde KUN fått lov og vært med om jeg hadde vært alene i svangerskapet.

 

Si til mammaen din at hun må forstå at du vil ha med samboeren din på fødselen. Dette er en felles opplevelsen for dere som par. Hun kan heller få lov å dulle litt ekstra med barnet når det er født.

 

Jeg hadde med meg både mamma og svigermor på den ene ultralyden jeg var på. De hadde aldri vært på ultralyd og syntes det var stor stas.

Fødsel er derimot en privatsak mellom et par:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke din mor skal forvente å få være med. Dette er en veldlig privat, opplevelse, som man gjerne vil dele men kun sin(e) nærmeste. Man er ofte veldig sårbar og fokusert under fødselen, og trenger sannsynligvis ikke flere enn seg selv å tenke på. Min mann var en super støtte forrige gang, og blir selvsagt med nå. Det er en fantastisk opplevelse å dele som kjærestepar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha med min samboer og mamma, dersom det lar seg gjøre. Dette er noe jeg har valgt selv, fordi jeg gruer meg en del til fødselen, tenker mye på det og føler det er litt betryggende å tenke på at hun kanskje skal være med. Moren min hadde aldri forventet å få være med og er veldig opptatt at både jeg og samboeren min skal være sikker på dette.

 

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for å ikke ville ha med moren din, for det er ingen andre enn samboer/mann som kan forvente å få være med på en fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er førstegangsfødende, og har fra første stund visst at jeg skal ha meg meg både mamma og samboeren min. Kan ikke se for meg å gå gjennom det alene, og når de to jeg stoler mest på i verden har lyst til å være med, så skal de sannelig få lov. Det gleder meg at mamma har så lyst til å ta en del i det, og alle jeg kjenner til som har født de siste årene har hatt sin mor med seg, og de alle sier det er det siste de angrer på. Man blir jo ekstra sårbar i en sånn situasjon, så det vil nok være en stor støtte og ha kjære mamma med seg, slik jeg ser det i hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri falt meg inn å ha mamma med på fødsel! Og vi har et godt forhold;)

Det er en situasjon jeg aldri ville latt andre enn mannen min være vitne til! Hadde ikke han villet, hadde jeg gjort det alene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill ikke ha mamma med på fødsel, uansett hvor underbar hun er:) Men derimot hadde jeg veldig gjerne hatt min ene søster der fordi jeg er sikker på at hun hadde vart et stort stød.. Hun vill hun også, men siden hun bor i Sverige så tar det nok for lang tid å ta seg hit:(.

Det blir mannen, men ikke sikkert at jeg vill at han skal være i rommet hele tiden.. Får se hvordan det blir. Er mest spent på hvordan jordmor er og hvordan jeg selv kommer å takle situasjonen.. (ks sist gang)

 

Cocopuffs: hvordan har det gått med mammaen din og hennes reaksjon, skjønner hun deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha med min kjære mann :)

Mamma var med på første, min søster på andre så nå på den tredje skal det bare være oss to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri ha hatt med moren min. Føler det er helt feil. Spesiellt ovenfor bf... Hadde rollene vært snudd, tror jeg at jeg hadde blitt forbanna om svigermor skulle vært der.. Det er en opplevelse for mor og far, ikke mormor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri ha hatt med moren min. Føler det er helt feil. Spesiellt ovenfor bf... Hadde rollene vært snudd, tror jeg at jeg hadde blitt forbanna om svigermor skulle vært der.. Det er en opplevelse for mor og far, ikke mormor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde med min mann og moren min da jeg fødte for 5 år siden, denne gangen blir det nok mannen min og svigermor. Syntes det er deilig å ha litt ekstra støtte og dessuten har hun veldig lyst til å være med. Men skjønner godt at de fleste klarer seg med bare mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tenker at her er det viktig å følge magefølelsen. Du mener ikke å såre moren din fordi hun ikke får være med på fødselen, du får begrunne det med at det er en opplevelse mellom deg og sambo og har ingenting å gjøre med at du skulle ha et dårlig forhold til din egen mor. Nå har det seg slik at jeg har en mor som absolutt ikke vil bli med, en svigermor som vil og en mann som sier han skal bli med.....jeg har ingen skrupler med å si til min svigermor at fødsel er forbeholdt meg og min mann. Det er en intim og sterk opplevelse å føde og jeg og min mann er private personer som liker å dele slike viktige hendelser i livet med herandre uten innblanding fra andre.

Prøv å ikke la den dårlige samvittigheten styre deg, det så mye annet din mor kan få " bidra" med etter at barnet er født som kan veie opp for at hun ikke er med på fødsel......

Det er din fødsel og du og din samboer burde etter mitt skjønn få lov til å velge hvordan dere vil ha det uten at andre skal gi dere dårlig samvittighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen blir det bare mannen min!

 

Har hatt med ene søstra mi på begge mine fødsler tidligere,men denne gangen får hun ikke bli med pga kommentarer som : haha,nå begynner du å få sånn der stor rød gravid nese ja! & Hahaha,nå begynner du å bli sånn derre skikkelig gravid blubbete.... :o

 

Hun har jo ingen antenner!! Man sier da ikke slike ting til gravide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Zola: Man sier ikke sånne ting punktum. Jeg håper du tar hevn når det blir hennes tur :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min. Jeg kunne aldri hatt med mammaen min! Jeg kunne derimot hatt med min storesøster om hun ville. Men det er mannen min først og fremst som gir meg den støtten jeg trenger og må ha i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din fødsel, du bestemmer :) Jeg skal ha med mamma og mannen min, for det er det jeg vil. Mamma og mannen min har et veldig godt forhold, men det hadde vært annerledes om svigermor ville være med, siden jeg ikke har opparbeidet meg et forhold til henne på samme måte som mannen min har til min mamma...

 

Kanskje jeg føler det annerledes når fødselen er igang, men i verste fall får jeg kaste en av dem (eller begge) ut :)

 

Hadde uansett rådet deg til å følge magefølelsen og heller snakke med moren din om dette, så du ikke plages med dårlig samvittighet mer enn nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...