Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #1 Skrevet 23. mai 2011 Lurer på dette rundt foreldrepenger... Er gravid i 14. uke og er uten fast jobb. Fikk nettopp et vikariat i en barnehage, noe jeg er kjempe glad for. Skal i første omgang være der ut juni, så er barnehagen stengt i juli. (Tenkte da at jeg skulle spørre om å få være ringevikar i en annen barnehage som er åpen i juli). Er gode muligheter for at jeg får fortsette i barnehagen jeg nå er i fra august av. Det jeg lurer på da...er at nå er jeg akkurat på grensen når det gjelder foreldrepengene..har forstått det slik at man skal ha vært i jobb i de siste 6 av 10 månedene. Jeg startet vikariatet i barnehagen 19.mai og har termin 19.november. Hvordan ser det ut i forhold til foreldrepenger?? Hva hvis jeg blir sykemeldt evt mot slutten av svangerskapet uten å være fast ansatt?? Og hvordan blir det dersom jeg ikke får jobbet noe i juli? Har forresten søkt om dagpenger, men herlighet som de bruker tid.. Fikk først avslag fordi jeg krysset av på at jeg ikker var villig til å flytte til andre steder i landet, endret dette og fikk da beskjed om at de manglet div papirer (noe de fikk sist gang), så nå venter jeg på svar. Dagpenger blir nok uansett ikke mye da jeg tidligere har vært student og kun jobbet deltid. Kan nevne at jeg fikk lønn sist gang 28.februar. Takker på forhånd for svar!! Ha en fin dag!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #2 Skrevet 23. mai 2011 Må bare si at jeg spør om hvordan det blir med foreldrepenger ut i fra at jeg får fortsette som vikar i bhg fra august av. Og som sagt dersom jeg blir sykemeldt på slutten. (Får nok ikke noen kontrakt på langtidsvikariat da jeg er vikar fordi en person er sykemeldt og de vet jo ikke om hun plutselig kan bli friskmeldt, selv om de sier at de tror hun blir lenge borte). HI
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #4 Skrevet 23. mai 2011 Så lenge du har pensjonsgivende inntekt (lønn/sykepenger/ledighet/foreldrepenger) 6 av de siste 10 mnd opparbeidet deg rett på foreldrepenger.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #5 Skrevet 23. mai 2011 Perioden 19.mai til 19.november er akkurat 6 mnd og ikke nok til å tjene opp rett til foreldrepenger - dette pga permisjonen starter 3 uker før termin og du får dermed bare jobbet i 5 mnd og 1 uke.. Om du har jobbet i de 4 mnd mellom 19.mai og 19.januar (i minst 3 uker) vil du kunne ha krav på foreldrepenger likevel - dette forutsetter at du jobber i juli.. Får du dagpenger for perioden vil du opptjene deg rett til foreldrepenger..
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #6 Skrevet 23. mai 2011 Om du får freldrepenger, avhenger av om du får innvilget dagpenger for perioden februar til 19 mai. Hvis ikke, rekker du ikke å ha inntekt i 6 av de siste 10 mnd.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #7 Skrevet 23. mai 2011 Tusen takk for svar (alle sammen:) ! Jeg jobbet t.o.m. 28 februar. Søkte om dagpenger i midten av mars... Men har ikke jobbet noe før 19.mai nå. Skjønte ikke hva du mente siden du sa " i de 4 mnd mellom 19.mai og 19.januar" og såå sier du minst tre uker. Mulig jeg er litt dum her altså Setter kjempe stor pris på svar dere! Må bare få jobbet i juli, men selv om jeg ikke får jobbet fulle uker så teller det da vel??? HI
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #8 Skrevet 23. mai 2011 Fordi du må ha hatt inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene før permisjonsstart (ikke før termin) for å få rett til foreldrepenger. Perioden 19 mai til19 november er AKKURAT 6 mnd. men fordi permisjonen starter 3 uker før termin, vil du da mangle 3 uker med inntekt. Hvis du hadde jobbet minst 3 uker i perioden februar til mai, så hadde du rukket å ha inntekt i 6 av de siste 10 mnd før permisjonsstart!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #9 Skrevet 23. mai 2011 Uten å se på så mye av hva de andre har skrevet, skal jeg utifra det jeg lærte når jeg jobbet på NAV. Man må ha pensonsgivende inntekt i 6 av de siste 10 mnd. Blir man sykemeldt gir dette samme grunnlag som inntekten, da man tar utgangspukt i inntekter når man blir sykelmeldt, som de igjen tar utgangspunkt i når regner foreldrepengegrunnlaget. Sli at om du blir sykemeldt i 1 mnd etter at du er berdig i vikariatet ditt så har du kravet oppfyllt. Hvis ikke så vil du få dagpenger, no som gir 66 % av din inntekt per dags dato som igjen blir benyttet til foreldrepengegrunnlaget. Du vil mest sannsynlig få dagpenger, når du ikke får forlenget vikariatet. Dersom du blir sykemeldt etter at du har gått over på dagpenger, vil det bli grunnlaget for sykepengene, som igjen blir grunnlag for foreldrepengene. Hvis du forsto, merker at jeg ikke er så flink til å forklare...haha..
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #10 Skrevet 23. mai 2011 Tusen takk dere, dere er gode å ha Da tror jeg at jeg skal klare det bare jeg får jobbet framover 20.42: Jeg trodde at dagpengene ville bli regnet ut i fra gj.snittsinntekten min siste tre år jeg?? Derfor jeg regnet med at det ikke ville bli så mye i og med at jeg var student... Jeg tjente jo ganske greit i forrige jobben, men jobbet der bare tre mnd. da det ble mye tull med sjefen, driver bla. med en erstatningssak nå som jeg venter på å se hvordan går. Er så greit når det er så mange hjelpsomme damer her inne! HI
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #11 Skrevet 23. mai 2011 joda, riktig det. Sykepenger tas det utgangspukt i gjennomsnittlønnen den siste tiden, mens dagpengene tar man utgangspukt i de 3 siste årene og tar 66 % av det. Men for å få dagpenger på man ha tjent minst 113 000 året før eller 260 000 i løpet av de 3 siste årene.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2011 #12 Skrevet 23. mai 2011 Da har jeg sortert alt i hodet mitt takket være dere fantastiske damer!! Ha en kjempe fin kveld! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå