Gå til innhold

hus med leieboere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt hus med en utleiedel, som vi ønsker å pusse opp.

Vi tenkte å høre med de som leier der nå, og dersom de har tenkt å røre på seg innen et halvt år, så venter vi med oppussingen. Hvis ikke blir vi jo nødt til å si dem om, å ha som grunn at vi har tenkt å totalrehabilitere boligen. Kan dette brukes som oppsigelsesgrunn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er lovlig grunn for en oppsigelse.

Synes også dere gjør det på en veldig sympatisk måte ved å utsette det en stund hvis de har planer om å flytte uansett snart.

Skrevet

Det var det vi også tenkte, at vi ønsker å gjøre det på en mest mulig ryddig og hyggelig måte!

HI

Skrevet

jeg er litt usikker på om dere kan bruke oppussing som oppsigelsesgrunn. spesielt om dere skal leie ut på nytt etter renoveringen.

Skrevet

Renovering er vel ikke oppsigelsesgrunn, med mindre dere skal bruke utleiedelen selv eller til nærmeste familie. Det er svært strenge regler for å si opp leieboere som betaler for seg og eller oppfører seg ordentlig. Dere kan be dem om å flytte ut midlertidig, men da har de førsteretten til å flytte inn igjen når oppussinga er ferdig. Men hvis dere er fornøyde med leieboerne slipper dere styret med å finne nye leietakere.

Snakk med dem! Det beste er om dere kan finne en løsning sammen.

Skrevet

Dere kan jo gjøre slik som ei merr gjorde til meg når jeg var yngre, påstå at dere skal bruke utleiedelen selv, da kan dere si opp leieboerne.

Bare pass på at de ikke oppdager løgnen slik jeg gjorde, den dumme dama leide nemlig ut til en kompis av meg etter at hun hadde sagt meg opp på grunnlaget om å skulle bruke leiedelen selv.

Skrevet

Vi tenkte å pusse opp, for så å leie ut til en litt høyere sum. Dersom de samme leietakerne skal flytte tilbake, kan vi da kreve at de betaler en høyere sum en de gjorde tidligere? Er ikke snakk om en høy økning, kanskje tusen kr i mnd.

Skrevet

trur det er vanskelig å få satt opp husleien noe mye mer enn det de betaler i dag jeg. I såfall bare et par hundre kroner i mnd i første omgang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...