Gå til innhold

Gartnerlosjens treklatrere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blomstres hage blomstrer og blomstrer, det begynte med kirsebær, så tok syrinene over, de er nå på hell og rododendroen er kommet for fullt. Men når den er ferdig så ser det ikke ut til å være noe mer på lur. Så i mitt lilla hjørne tenkte jeg kanskje en klematis kan klatre litt i et tre? Greier de det eller må de ha litt hjelp av hønsenetting eller noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Jeg har sett bilder av dem klatrende selv, men vet ikke om det alltid vil funke - kanskje om det er trær med grov bark?

Skrevet

Jeg har også sett bilder av klematis oppover stammen og tenkte jeg skulle prøve. Det gikk ikke så veldig bra. Den datt stadig ned og måtte ha hjelp til å hektes fast og den kom ikke opp igjen året etter.

Det er dog ikke umulig at den trivdes dårlig med å bli klatret på hele tida. Så jeg har planer om et nytt forsøk i et mindre klatrbart tre... Da får den kanskje fred til å klore seg fast selv.

Skrevet

Barn og klematis må nok klatre i hvert sitt tre ja. Urtidstreet er optatt av eføy, unga får kirsebærtreet, klematisen skal få duetreet. Leser at den ikke er selvklatrende, så tenker den trenger litt starthjelp i allefall. Jeg får finne en passende klematisstige. Ellers er det jo et hav av sorter å velge i... Jeg vil altså ha en i en lillatone som skal begynne å blomstre i førsten av juni, og vil gjerne slippe å bekjære den... Det må vel gå ann å finne regner jeg med. Håper på tid og vær for hage til helgen!

Gjest amandine
Skrevet

ÅÅÅ nostalgi.. Hadde en hel vegg med lilla klematis i barndomshjemmet mitt.. De var vakker som bare det og dekket høyt over første etasje. Men den var på espalier, da. Hadde ikke samme klatreevne som den supre villvinen på endeveggen, den var mer praktisk anlagt og hadde utstyrt seg selv med sugekoppføtter;-)

Så forresten en nydelig en før i dag, med ganske små blomster. Den dekket en ganske stor søyle, og var iallefall et par meter høy. Den hang på sin egen visne stilk fra i fjor eller noe sånt, men den blir nok ikke sånn på en sesong.. SAi fra om du finner en fin! Jeg og vil ha...

Gjest amandine
Skrevet

Hai hai det gikk visst litt fort i svingene her. Er jo så innmari bissi vettu! Nå skal jeg ut og rydde stormrester i hagen... De gamle trærne mine har blitt kvitt litt kvister i natt buhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...