Gå til innhold

Har noen her NEGATIV erfaring med bruk av Ritalin til barn? u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett at noen barn har reagert med å bli deprimerte. =(

Skrevet

Jeg kjenner et barn som gikk på sterk dose. Barnet mistet matlysten. De satte ned dosen og det ble bedre med spisingen, men effekten av ritalin ble også dårligere. Ca 2 timers full effekt.

Kanskje greit å la barnet få velge hva det vil spise selv, asså ikke være matpoliti hvis det skjer;)

Skrevet

Jeg har egentlig kun negative erfaringer med Ritalin til barn. Det er en ansvarsfraskrivelse å gi barn en slik type medisin uten å vite noe om uheldige langtidseffekter. Jeg har jobbet nært med barn og foreldre som lever med denne påståtte sykdommen i mange år og opplevd at miljøtiltak i hjemmet ofte vil være til mye større hjelp. Likeså vil et fokus på barnets egne reaksjoner, tanker og følelser knyttet til hans/hennes situasjon, være viktig å få fatt i.

Jeg har dessverre (merk: dette gjelder ikke alle familier, men dessverre veldig mange, jeg ønsker en bevissthet rundt dette) sett at mange av disse barna kommer fra familier med vanskelige emosjonelle forhold. Kanskje far er psykopat, kanskje mor krenker barnet hver dag, kanskje er det seksuelle overgrep i familien. Det jeg prøver å si er at adferd kommer innenfra og kan alltid si noe om hva slags miljø et barn lever i . Blir barnet tatt på alvor, respektert, validert, sett og hørt? Barn trenger ekstremt mye mer enn det mange mennesker kan tilby, dessverre. Og det gjør meg så trist.

Skrevet

jeg lurer på hva som egentlig er din negativer erfaring med ritalin? Det skriver du nemlig ingenting om, du lirer bare av deg svada om at du mener diagnosen er feil...

Skrevet

Jeg har aldri møtt noen foreldre med barn som har blitt bedre av Ritalin. Om 50 år kommer vi nok mest sannsynlig til å se tilbake og skjemmes over den utsrakte bruken av sentralstimulerende medisiner til små barn. I USA er det faktisk blitt vanlig at 2-åringer får Ritalin og mange steder i USA er halvparten av klassen på Ritalin. Jeg etterlyser en debatt, det er virkelig en syk verden vi lever i.

Skrevet

Datteren min følte seg helt fjern. Hun sluttet med medisinene. Det gikk helt fint. I ettertid er jeg meget skeptisk til bruk av disse medisinene. Tror vi som foreldre kunne gjort mye annet for å hjelpe henne... Så ja, vi har negativ erfaring...

Skrevet

Ja. En gutt i min familie ble virkelig en helt annen gutt på denne medisinen. Fra å være en god og rund gutt med godt humør og masse liv, gikk han ned 12 kg (som er veldig mye for et barn i barneskolealder), mistet all matlyst og lyst til å leke. Han satt bare i et hjørne og så trist ut mens han gikk på ritalin, og legene maste om at vi måtte gi det tid. Greit, han satt fint i ro på skolen og sluttet å utagere, men han virket kun som et spøkelse. Skumle medisiner.

Kjenner for øvrig en som fikk livet sitt forandret til det bedre på ritalin. Det er vel forskjellig hvordan man tåler det.

Skrevet

Mange mister matlysten og får vanskeligheter med å sove

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...