Gå til innhold

Hasjrøyking - 16 år gammel!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en dritthelg!! Datteren var på 16 har innrømt å ha røyka hasj flere ganger det siste året. Vi har kranglet, grått, diskutert og prøvd å finne ut hvordan vi skal reagere hele helgen! Mannen min mener hun skal straffes hardt, og vil avlyse interrailturen hun skal ha med fire andre venninner i august, og han vil gi henne husarrest (KUN skole) i hvertfall 2 mnd! Jeg er litt usikker, hun må jo f¨en konsekvens, dette godtar vi ikke, men jeg er redd for å skyve henne vekk fra oss. Noen tips til reaksjoner? Hun mener selv at hasj ikke er farlig, og alkohol skader hjernen mer (hennes ord). Hvordan skal vi få henne til å forstå hvor alvorlig dette er?

Hun har gjort det sammen med flere venner, og har navngitt noen av dem, og disse skal vi kontakte foreldrene til i morgen! Jeg forstår på henne at det er flere som har vært med på dette, men hun sier ikke hvem... Jeg vurderer å kontakte foreldre til alle vennene hennes og fortelle hva som har skjedd, og be de følge med... Hvor mye ansvar skal vi ta i forhold til å kontakte andre foreldre? Jeg selv ville satt stor pris på å bli kontaktet....

Hjelp! Noen med erfaring her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ops! Vær forsiktig med å kontakte foreldrene til navngitte venner. Det kan sette datteren deres i en veldig vanskelig situasjon sosialt. Blir hun utstøtt og avvist av venner, for å ha "tystet", kan hun miste sosialt nettverk og måtte søke til andre miljøer, noe som kan være skummelt.

Ellers er det noe i det hun sier. Alkohol ER faktisk mer skadelig en hasj. Dette er antakelig et argument hun bruker for å forsvare seg gjennom å angripe dere. Er hun alkohol-avholds? Hvis ikke, faller argumentet hennes gjennom.

Samtidig er ikke hasj uproblematisk. Man blir ikke fysisk avhengig av det, men man kan utvikle visse vaner. Er det snakk om sporadisk hasjrøyking, har hun neppe tatt skade av det. Problemet er at en så ung jente som finner ut at hun liker hasjrusen, vil søke kontakt med uheldige miljøer, hvor det røykes svært ofte, og hvor det også inntas andre stoffer. Da er det fare på ferde.

Det virker fornuftig å legge ned veto mot interrail-turen.

Skrevet

Stadig flere ungdommer mener at hasj er gunstigere enn alkohol, og den meningen vil de nok ha selv om de straffes på den ene eller den andre måten.

Det ligger jo i dette at hun stoler mer på vennene sine enn på foreldrene og Norges Lover, altså er det et opprør mot autoritetene.

Det beste hadde jo vært om dere hadde kunnet overbevise henne, men jeg har selv forsøkt å diskutere med hasjforkjempere på internett. De er utrolig pågående, og det er akkurat som de dyrker en religion.

Har dere autoritet nok til å stanse en interrailtur og sette henne i husarrest? Hun mener nok selv at hun er voksen. Tror jeg selv ville kuttet ned på pengegaver, nye klær el. lign., og sagt at hun ikke skal bruke deres penger på narkotika.

Lovmessig burde man nok finne ut hvem som har solgt dette, men det er jo ikke så lett å tyste på en langer.

Skrevet

Hvis dere vet hvilke settinger hun har røkt hasj, fest, hyteturer, hos venner eller hvor det nå var, så tror jeg at jeg ville lakt hovedvekt på å holde henne unna disse situasjonen. Om hun selv sier seg villig til å slutte ville jeg kansje foreslått at hun leverte urinprøve med gjevne mellomrom for testing og heller ga henne ganske mye frihet. Jeg tror det er mulig å ordne uten at jeg vet det. Interrailturen ville da selvfølgelig ikke bli noe av om hun ikke leverte rene prøver.

Jeg vet ikke hva som er riktig å gjøre. Dette var bare mine umiddelbare tanker.

Skrevet

Alle vennene mine røyka mye hasj da vi var 16..vi begynte vel med det da vi var 14.

Noen tydde til sterkere dop etterhvert, jeg tok mest kokain.

I dag er vi godt utdannede og etablerte alle sammen. Uintressant for deg muligens, men dette er nødvendigvis ikke så farlig!

Konsekvens burde det ha selvfølgelig..ulovlig er det jo.

Skrevet

Personlig mener jeg at hasj og alkohol stiller på lik linje, bort sett fra at hasj er ulovlig. Tror begge deler er skadelig, men at man reagerer sterkere på en hasjblås eller ti enn en fyllekule. Det er liksom akseptert at unge drikker litt, mens hasj forblir noe alvorlig.

Jeg tror kommunikasjon er viktigst her, ikke nødvendigvis straff. Interrail i 16-årsalderen ville uansett ikke mine unger fått lov til. Det er for tidlig og jeg tror ikke de er modne nok. Men det blir jo individuellt.

Snakk med henne, forklar henne farene. Dokumenter dette og insister på at dette ikke er bra. Hjelp henne til å skjønne det, ikke ved å straffe henne men ved åpenhet. La henne fortelle dere at hun røyket hasj i helgen og ikke bli sinte men fortsett diskusjonen. Det er mye dere kan tjene på ved at hun kan tørre å fortelle dere dette. Om dere ikke gjør dette, men bare straffer, er hun i den alderen at hun kan lage mer opprør og røyke mer på trass. Uten å fortelle dere det.

Om dere klarer å gjøre henne så trygg på dere og at dere stoler på henne, om hun skjønner at dette ikke er bra og at dere ikke liker det, kanskje hun skjønner at det ikke er veien å gå.

Slik kan dere holde øye med henne og passe på at det ikke sklir ut. Dere vet, og kan følge med på oppførsel osv.

Eller dere kan gjøre det den tøffe måten. Nekte henne turen, innføre kontroller og urinprøver for å sjekke henne. Stramme inn på det hun liker osv. Det er en hardere måte, jeg heller mer til åpenhet og diskusjon. Men det er dere som bestemmer. Lykke til!

Skrevet

Jeg hadde en 17 åring boendes her i 1 år som røyket hasj .

17 åringen hadde foreldre som mente at dette ikke var så farlig og at de fleste tenåringer prøver dette .

17åringen sluttet på skolen, begynte å ruse seg hver dag flere ganger om dagen. Kom i kontakt med politiet, måtte sitte inne mm.

Mens denne 17 åringen bodde her, fikk ikke 17 åringens kjærste eller venner komme inn hit og 17 åringen fikk ikke lov til å oppbevare narko, eller komme ruset hjem . Noe 17 åringen gjorde .

Hver så snill og slå HARD ned på dette .. Avlyst turen i August, inndra lommepenger, krev urinprøver .

Vis at dere bryr dere, vær tydlig på at dette ikke tolereres, snakk om at hun er rollemodell for de yngre søsknene sine.

Slå hardt ned på det nå før det blir ett større problem.

Om hun har rene urinprøver frem til aug så kan dere vurdere og diskutere om hun skal få dra på tur .

Skrevet

Hei mamma'n til Will

Skrevet

oj, vanskelig situasjon og jeg har ikke så mange råd å komme med egentlig..

Eneste jeg vil si, som du også nevner, er at det er lurt å ikke være for hard/nekte, fordi det ofte bare gjør vondt værre.

Men det er jo klart at hun heller ikke skal få tillatelse til å gjøre dette. Men bra kommunikasjon dere i mellom er ett must.

Og det burde vel få konsekvenser også.. synes det høres skummelt ut å sende henne avgårde på den turen, for hva kan hun finne på da?

Jeg rotet meg selv borti sånt når jeg var yngre, men ikke så ung som 16.. og for min del, og de fleste andre, var det bare en periode med å teste ut osv, så jeg håper det roer seg hos dere også..

Skrevet

Ro dere ned! Hverken dere eller datteren din drar nytte av å være hysteriske i denne situasjonen. Dette med å kontakte andres foreldre osv, det synes jeg ikke dere skal gjøre. Muligens bare hvis det er snakk om en veldig god venninne av datteren din, som du kjenner godt, og hvor du vet nogenlunde hva slags konsekvenser det kan få om foreldrene får vite det. Som noen over her sier, så risikerer du å gjøre henne utstøtt sosialt ved å gjøre dette..

Jeg tror jeg ville satt månedlige urinprøver som en forutsetning for å få dra på interrail (hvis dere mener hun er moden nok for en slik tur). Snakk om problemet, finn ut hva hun syntes om rusen, forklar saklig hvorfor det ikke er lurt å blande seg i slike miljøer. Dette med at hasj er mindre farlig enn alkohol er jo sant, så hun har nok lest litt og gjort seg opp en mening. Med det sagt så er det ikke slik at å røyke litt hasj i tenårene fører til alvorlig dopmisbruk senere i livet.

Jeg syns straff og slikt høres for dumt ut for en 16-åring. Man er over tenåringstrassen, mener selv man er voksen (og er det på mange måter, men på mange måter ikke). Å straffe en 16-åring tror jeg ikke hjelper i det hele tatt. 16 år er en fin alder å slippe tøylene litt, la tenåringene prøve og feile, være en veileder, og ikke en straffende autoritet. Men hvis dere skal la henne dra på interrail og finansiere dette, bør dere kreve urinprøver. (Tror dette lar seg gjøre om dere kontakter politiet og spør etter det.)

Skrevet

Jeg var selv i et "hasj-miljø" da jeg var 16-19 år gammel. Dvs... JEG røkte faktisk aldri sammen med kameratene mine, men de røkte alltid hasj mens jeg var der.

Disse guttene (alle var gutter) har endt opp på forskjellige "plasser", der én er kriminell og narkoman (han bruker dog ikke opiater (heroin, etc), to sluttet med hasj-røykingen i midten av 20-årene, én røyker fremdeles "av og til", mens de siste to sluttet før videregående var over.

Alle tilfellene kan settes i bås ut ifra foreldre og familiesituasjon. Han som var min beste venn er i dag narkoman, og kommer fra en familie der mor er alkoholiker, pillemisbruker og kriminell mens faren er voldelig. Han har alltid vært "dømt til å mislyktes", og barnevernet har aldri vært inne i bildet....

De to som sluttet før videregående var over kommer begge fra "normale" familier der begge foreldre er til stede i livet dems, har forventninger til dem, støtter de på godt og vondt, og i det hele tatt stiller opp.

Av de resterende guttene kommer én fra en familie der far har misbrukt lillesøsteren seksuelt (han ble dog frikjent og lillesøsteren måtte fremdeles bo hjemme med både mor, far og storebror). En annen har en mor som er alkoholiker og må passes på økonomisk, men hun har alltid stilt opp for sønnen og støtter ham selv om det blir et vanskelig forhold når sønn må ta seg av mor... Én kommer fra en skilsmissefamilie der bruddet har vært tøft både for foreldre og barn. Storesøsteren hans (ett år eldre) har dog aldri "tatt skade" av dette, så her har nok psyken dems også spilt inn:)

Jeg tror at dersom man har en familie som bryr seg, foreldre som ikke aksepterer hasj-røykingen men heller ikke skyver barnet unna, og i tillegg er trygge og gode omsorgspersoner for barnet, vil få et barn som stopper med hasjrøyking etter at ungdomsnysgjerrigheten har lagt seg.

Lykke til =)

Skrevet

Jeg ser at folk stiller hasj på lik linje med alkohol. Hørt noe så dumt!

Selv om folk ikke vil innse det er hasj bevisthetsendrene, så er det faktisk det. Folk blir idioter av det. Hasj er fettløsende noe som vil si at det er i kroppen lenge. Jeg har røyka og etter jeg sluttet så tok det meg omtrent et halvt år før jeg begynte å føle meg "klar" igjen.

Når man drikker alkohol så kan man få eldre til å kjøpe det for seg (noe som er galt!), men når man kjøper hasj så er det lett å bli tilbydd noe annet, og for mange vanskelig å si nei.

Som foreldre burde man ta urinprøver ofte, og uventet. Man kan også se på prøvene at THC-nivåene går nedover.

Å ta kontakt med de andres foreldre, det går bare utover deres egen datter, det kan bli voldelig.

På en annen side så kan det hende at hun er kvitt de vennene for godt.

Hisen noen som har vært svært uansvarlig, men har det mye bedre nå.

Jeg har innsett at livet er gøy uten rus.

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd! Lurt det der med urinprøver, hadde faktisk ikke tenkt på det selv. Ja vi får prøve å snakke om det, og støtte henne. Forklare at vi ikke er enige i det, og at det er uakseptabelt at det gjøres i vårt hus! Det med rollemodell for yngre søsken skal brukes, hun er så stolt av lillesøster og lillebror...

Men jeg synes det er ille at dere mener at jeg ikke skal kontakte de andre foreldrene! Ville du ikke selv fått vite det om ditt barn hadde vært i sånne miljøer? Jeg kjenner flere av min datters mammaer ganske godt, og det vil være helt forferdelig om de får vite dette senere, og forstår at vi har visst dette en stund! Om datteren min blir utstøtt sosialt pga dette, er kanskje det en grei straff! De nærmeste venninnene hennes vil nok bli uansett, de hadde vært ganske bekymra og ventet på en konfrontasjon hjemme etter skolen (fortalte min datter)

HI

Skrevet

Jeg ville absolutt kontaktet de andre foreldrene.

Og dere som sier at jenta burde levere "rene" urinprøver framover, for å få lov til å dra på interrail, det skjønner jeg ikke helt. så lenge jenta er over 15 år, så har legen taushetsplikt og foreldrene får ikke vite svaret på urinprøven.

Jeg har selv opplevd dette. Har ei datter som også røkte hasj i en periode. Jeg oppdaget selv dette. Veldig lett å se på øynene.

Jeg taua jenta til legen og forlangte urinprøve. Men jeg fikk jo aldri vite svaret på prøven pga. taushetsplikten.

Men hun innrømmet det uansett, for jeg ga meg ikke på at jeg var bombesikker på misbruket.

Jeg kontaktet foreldrene til vennene hennes og ba de være på vakt. Jeg kontaktet også politiet og fortalte hva jeg visste om miljøet. Vi bor på en liten plass med ca 4000 innbyggere.

Min datter er nå 20 år og er fullstendig i mot narkotika. Hun ble ikke utstøtt av sine venner etter at jeg pratet med foreldrene deres. Problemet var heller alle naive foreldre som ikke ville innse at deres barn drev med slike ting.

Skrevet

Man kan få kjøpt hjemmetester.

Skrevet

Jeg ville ihvertfall roet meg ned litt før jeg tok kontakt med foreldrene til venner, men de bør jo på ett eller annet tidspunkt få vite hva barna deres driver med før det går over til verre ting.

Og interrail? Høh, ikke tale om, hadde ikke godtatt det etter dette. Hadde ikke stolt på henne på egen hånd i en sånn setting nei!

Skrevet

Si ifra hvis dere føler det er det riktige.

Nå skal det sies at jeg syns det høres dumt ut å sende en 16-åring ut på interrail. Det er utrolig mye som skjer og en 16-åring er ikke regnet som moden nok til å drikke alkohol lovlig eller kjøre bil. Det sier jo sitt.

Men jeg anbefaler dere å fortelle henne på en rolig og bestemt måte hva som ikke er lov og hva som er lov. Jeg mener man burde ha en åpen linje. Vit hvem hun røyker med og hvordan effekt hun merker. Sørg for at hun vet at hun kan prate med dere og at dere er der. Men hun må vite hva som er galt å gjøre. Ikke aksepter bevaring av narkotika i huset deres, røyking av det hjemme hos dere osv og fortell henne at dere blir veldig skuffet (Det er som regel et viktig ord!) over at hun velger å gamble fremtiden sin fordi "hasj er bedre enn alkohol" (hasj er ikke bedre enn, det er bare mindre ille). Hasj er ulovlig, uansett om alkohol er verre eller ei. Å opptre på en rolig måte er viktig.

Jeg prater av erfaring etter fem fosterhjemsbarn hos oss i løpet av årene, hvorav 4 har brukt narkotika jevnlig.

Håper dere finner en løsning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...