Gå til innhold

skammer meg så utrolig :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en sak jeg ikke har ønsket å si til noen... men nå har jeg viklet meg inn i et nett med løgner.. og føler jeg ikke kommer ut uten å være ærlig :(

Jeg har alltid vært skoleflink i alle fag. Men matematikk har jeg alltid reddet meg over med en karakter 2. Men tar almennfaglig påbygning nå, og har strøket 2 ganger på matte eksamen. Det er jo mye vanskligere nå enn grunnkurs på vidregående. Og det forstår jeg jo. Jeg skjønner det bare ikke uansett. Hver gang lærere har spurt, og feks mine foreldre om hvorfor jeg har strøket, eller hvorfor jeg ikke klarer det. Skylder jeg på trøtt, uopplagt, dårlig dag osv. Jeg forstår bare ikke matte jeg.

Tallene flyter sammen for meg. Jeg får vondt i hodet av å sitte med det. Uansett hvor mye noen forklarer ting for meg, får jeg det fortsatt ikke til. Jeg klarer ikke engang lette regnestykker i hodet.Ikke gangetabellen heller. Jeg prøver og prøver. Ingen skal si noe på at jeg ikke har prøvd nok. Jeg tar avsluttende eksamer for å komme inn på høyskolen til høsten nå. Men stryker jo i matte igjen, så kommer jo ikke inn. Hvordan skal jeg fortelle mine foreldre at jeg ikke klarte dette? de og mange rundt meg er jo så stolte av meg for alt annet... men jeg skammer meg så inderlig :( Er egentlig utdannet kokk, men ønsker å utdanne meg på høyskolen. Men det blir vel bare en drøm for sånne dumme mennesker som meg :( Jeg har hatt privatlærer i vinter som jeg har betalt for selv, han mener jeg jobber hardt, men at det virker som om jeg har "dysleksi" symptomer innen matte. Men det fins jo virkelig ikke noe sånn. Er bare jeg som ikke prøver hardt nok :(

Dagens syteinnlegg... Men er så sliten :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyskalkuli finnes ja:)

Det er "mattedysleksi"

Skrevet

Høres ut som om du har dyskalkuli.

Skrevet

Åssen står det til med norsken? Hørt om avsnitt blant annet?

Skrevet

Kan noen forklare meg hva man kan gjøre når man har dette?:)

Skrevet

Tror det beste er å lese seg opp om emnet på internett. Mulig der er noen tips, en støttegruppe osv.

Skrevet

Hvorfor ikke bare være voksen å innse at INGEN er flinke til alt?? Skal ha matteeksamen veldig snart selv, da jeg har tatt opp.. Strøk siste året på VGS, har alltid fått en 2, uten at jeg har forstått en dritt.. Har jobbet samme ei venninne i hele våres. Men skammer meg ikke over at jeg ikke får det til, sier heller at matte er dritt og vansklig, så derfor må jeg ta det opp nå. Når det er sagt forstår jeg mer nå, en hva jeg noen gang har gjort. Har en utrolig flink venninne som hjelper oss litt. Så har iallefall forstått at det finnes mange crappy lærere der ute.. Men uansett, hørt om folk som får fritak fra matte dersom de har talldysleksi, så er det opptil høyskolene om de vil ta de inn.. Lykke til :)

Skrevet

Du som skriver:

"Åssen står det til med norsken? Hørt om avsnitt blant annet?"

Har du hørt om å drite i detaljer? Hva gjør det om folk ikke skriver riktig? Vi forstår da fullt ut hva HI mener!

Til HI... fortell de rundt deg om problemet ditt - det er jo mye bedre for deg ;-)

Da vil de støtte deg vet du ;-)

Skrevet

Snakk med læreren din.

Skrevet

Har ikke hengt meg opp i skrive leifer eller noe sånt, men gidder ikke å lese sånne innlegg. Tror flere er enige der.

Og til HI.

Snakk med rådgiver på skolen og med din familie. Det beste er å være ærlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...