Gå til innhold

Er dette brudd på taushetsplikten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi er blitt meldt til barnevernet pga noe som ungen vår sa til en assistent. (det ble overfortolket, men anyway en annen tema).

Styrer snakket med oss og informerte om meldinga.

Jeg mener dette er noe som burda ha blitt mellom assistenten og styrer. evt. avdelingens ped leder.

Men:

alle på avd (personale) vet jo!!

Dessuten når styrer skulle snakke med oss, hadde hun med en ped.leder fra en annen avdeling da ped.lederen på vår var syk den dagen.

Dette mener jeg er klart brudd på taushetsplikten..

Det som kompliserer saken er at denne dama er mor til to barn på vår avd (som ungen vår aktivt leker med). Og da mener jeg det var direkte uetisk og et klart brudd å bringe henne inn!!!

Har jeg rett?

Hva kan jeg så gjøre med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan skrive en skriftlig klage. Men hva vil du oppnå?Enda verre samarbeidsforhold i barnehagen? Et rykte som dårlig OG vanskelig mor?

Skrevet

Det høres sånn ut ja. Men kan du ikke ringe BV for å sjekke ?

3 åringen vår sier også MYE rart, helst slik at han stilles i et veldig uskyldig lys. I forrige uke presterte han å fortelle at det ikke var så greit hjemme, fordi han fikk mye juling hele tiden. Det var storebror som sto for julinga da, ikke vi voksne.

De ansatte fikk seg en god latter, siden eldste har gått i den bhg og de vet at han er den roligste gutten i verden, og aldri har vært fysisk mot noen av de andre barna i de årene han gikk i bhg. Lillenror derimot, er et helt annet kaliber, hehe.

Skrevet

Man har ikke taushetsplikt innenfor samme bhg og så lenge hun jobber der, så er hun der som ped.leder og ikke mor.

Så lenge ikke dere gjør noe galt, så går det helt sikkert bra det med barnevernet.

Det er jo for barnet sin del at man melder ifra, derfor det kalles barnevern. De er jo heller ikke ute etter å ta barnet deres, men de vil se etter om barnet har det bra eller om dere kanskje trenger litt hjelp.

Det går helt sikkert bra, så lenge alt er som det skal :o)

Skrevet

Hvis styrer ønsket å ha med seg en pedagogisk leder og den på avdelingen var syk har hun absolutt mulighet til å ta hvilken som helst ped.leder i barnehagen. Det er ikke brudd på taushetsplikten at alle ansatte i barnehagen er informert...alle har taushetsplikt innen for jobben. Hvis leder mener det er viktig at alle er informert pga f.eks observasjon ute i lek er det viktig at alle ansatte vet hva de skal se etter og observere. Ledelsen skal kunne forsvare med årsak hvorfor alle er informert og det kan du be om skriftlig.

Skrevet

Jeg er usikker på jussen rundt dette, men vil si litt om praksis der jeg jobber. Jobber på en ungdomsskole, og vi er veldig bevisste på å ikke snakke med "alle og enhver" om elevene, selv om alle som jobber der har taushetsplikt. Vi har denne praksis om at det er kun lærere/assistenter som trenger informasjonen som skal informeres. Så hvis vi sender en melding til barnevernet er det ikke sånn at det prates om. Men jeg vet fra andre jobber jeg har hatt i skoleverket at mange sitter og prater om elevene i lunsjen, og det er mye sladde ute å går, dessverre! Hvis jeg var deg ville jeg sjekket dette opp med noen som har greie på det, feks fagforbundet eller utdanningsforbundet. Eller en advokat. Og tatt kontakt med styrer!

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er et brudd på taushetsplikten, siden det er to ledere i samme barnehage.

Skrevet

juridisk har barnehagen dette på det rene hvis de kan forsvare årsaken til at alle er informert. Er det en spesiell grunn som f.eks rotering av personell/observasjoner av ungen osv kan det abolutt være gyldig grunn til at alle er informert.

Skrevet

Det er nettopp det -de kjenner ungen og oss og burde ha tenkt litt.

Saken dreier seg om at ungen blir lei seg når hun ødelegger eller skitner til klærne og gråt en dag og sa at memma blir sint da det er en ny genser(kommer jo hjem skitten hver bidige dag, jeg pleier å si "kan ikke du være litt forsiktig da den er ny og hvitt, men vasker jo klær og har aldri kjeftet pga det). I tillegg sa hu at jeg slår henne (vi lekeslåss jo..., mulig hun noen gang har oppfattet noe.. mulig barnehagen som oppfattet noe feil)... Da var det mld m en gang...

Hva jeg vil oppnå? Dette er et kjede m private bhg. Minstemann har to år igjen. Vil flytte i en annen bhg, da opplever at alle glor på meg nå som om jeg var et monster.. Og selv om jeg vet at saken blir henlagt av bv (har jo aldri gjort no galt mot ungene mine!!!!), kommer alle til å glo og lure..

Det samarbeidet er jo ødelagt for lengst.. Gråter ungen min når klær revner, kunne de ha snakket med meg.. Jeg viste jo ikke at barnet reagerer så feil på at jeg sier "vær forsiktig m klærne"

Skrevet

Nei, det er ikke brudd på taushetsplikten.

Skrevet

Ingen brudd på taushetsplikten. Kva har det med taushetsplikten og gjøre.

Har ingen ting med saken og gjøre som du skriver.

Skrevet

Sende ungen i bhg med hvite, nye klær... Jaja. Skaff henne noen klær som tåler lek og som hun slipper å være "forsiktig" med! Hvordan ska en unge være forsiktig med klær??

Skrevet

Er vel naturlig at man pynter på ungene ved spesielle anledninger som bursdager, 17-mai o.l.

Skrevet

Er vel naturlig at man pynter på ungene ved spesielle anledninger som bursdager, 17-mai o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...