Mamma til to guttegull Skrevet 22. mai 2011 #1 Skrevet 22. mai 2011 MIn gutt på ti mndr har plutselig slått seg helt vrang når han skal sove. Han har alltid lagt seg uten protester og elsker senga si. De siste dagene og kveldene har han skreket og protestert høylytt. Sist lørdag kom vi hjem etter en ukes ferie i Egypt. Der hadde han ligget på samme rom som oss, i en reiseseng ved fotenden av senga vår. Dette gikk helt fint. Vi kom hjem og han var lykkelig over å få tilbake sin egen seng (han ligger på eget rom og har gjort det siden han var seks mndr gammel). Han ligger i en sprinkelseng og siden han har blitt så mobil og aktiv senket vi bunnen på sengen han på onsdag kveld. Onsdag kveld og torsdag på dagen sov han helt fin, men plutselig på torsdag kveld ville han ikke legge seg. Han skrek og skrek. Og siden har han ikke villet sove/ligge der alene. Vi har vært litt usikre på hvorfor han plutselig har begynt på dette, så vi har nok gjort noen feil de siste dagene. Jeg har bl.a. sittet utenfor sengen og strøket på han til han har sovet, vi har forsøkt å la han skrike seg i søvn, men har gitt opp og tatt han ut av senga. Nå iettermiddag har jeg latt han skrike seg i søvn. Det tok to timer før han roet seg. Jeg var inne hos han hvert 5-10 minutt for å sjekke at alt var bra + legge han ned i senga igjen. Det var helt forferdelig å se han stå der, strekke armene opp mot meg og hadde han kunnet prate hadde han sagt: "redd meg mamma" ... Stakkars lille fyr. Min tanke er at hvis det hadde vært separasjonsangst ville han startet tidligere, type rett etter at vi kom hjem fra ferie. Tydeligvis liker han ikke at sengen er senket, men han kan vel ikke bli redd pga dette når han ellers har ligget fint i reisesenger? Takker og bukker for noen tanker, erfaringer og tips fra dere andre ... (Jeg har forresten fortsatt permisjon, men begynner å jobbe igjen om to uker)
Pittamitta Skrevet 22. mai 2011 #2 Skrevet 22. mai 2011 Hmm,tror kanskje det var dumt av dere å endre på "hjemmesenga" så rett etter hjemkomst fra ferie. Prøv å gjør senga som vanli igjen og se om det hjelper :-). Men disse små kan være veeeeldig sta også da,men kan høres ut som han er utrygg..
Ulldott Skrevet 22. mai 2011 #3 Skrevet 22. mai 2011 Jenta mi sov helt fint i senga si frem til hun ble 11 mnd. Da fikk hun intens separasjonsangst. Helt hysterisk når vi gikk fra henne. Måtte sitte hos henne til hun sovnet. Mine råd er at du tenker igjennom hvilke rutiner du vil ha fremover, hvor går grensene dine for hva du vil gjøre for at gutten din skal sovne. Ikke begynn med rutiner du ikke vil fortsette... feks sitte å stryke på, vugge ol. Jeg satte meg inne hos henne på en stol, valgte å ikke ha fysisk kontakt. Jeg satt å leste en bok og gav henne minimalt med oppmerksomhet. sa med jevne mellomrom "nå er det natt og du må sove" og så la jeg henne ned. Slik holdt vi på til hun var trygg i senga si igjen. Jeg flyttet meg gradvis(I løpet av et par uker) lenger bort fra henne og endte til slutt ute i gangen. Eldste barnet mitt hadde også en lignende raksjon da han var over et år. Han var aldri så "hysterisk" som søsteren så med ham gikk det greit å gå ut av rommet og gå innigjen med jevne mellomrom (ca 3-5 min) Han roet seg raskere og sutret mer enn gråt. Perioden gikk mye raskere over med gutten men vet ikke om det var metoden som gjorde det eller om det var barnets "lynne".
Mamma til to guttegull Skrevet 23. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. mai 2011 Tusen takk for gode tilbakemeldinger Etter den runde med to timers gråt/hyling igår, har gutten vår vært som en engel. Han sov i 1,5 timer etter maratonprotesten. Vi kom jo litt ut av rutiner og tid, så han kom først i seng ved 22-tiden. Da satt jeg inne hos han og laget hysj-lyder. Tror han sovnet etter ti minutter. Han våknet igjen ved fire-tiden, fikk melk og sovnet med en gang han ble lagt i senga. Da han våknet ved halv-fem-tiden, tok jeg han opp og med inn i senga vår. Det begynte å bli lyst ute og vi har ikke fått på plass en lystett rullgardin. Da sov vi uten problem helt til kl var åtte Nå sitter han blid og fornøyd i lekegrinda si og pusler med lekene sine. Snart er han nok trøtt igjen, og jeg er spent på hvordan leggingen kommer til å gå. En liten statusoppdatering, som mor er veldig fornøyd med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå